Office 2003 <> openoffice 2.0 beta
Fra : Sven

Dato : 01-05-05 18:50

Hej.
Jeg fragter data mellem hjem og arbejde, og har i den forbindelse en større
database (Access 2003 på job), som jeg gerne vil have adgang til hjemme. Jeg
har ikke i sinde at købe den store officepakke, bare for at få Access, så
jeg leder efter et alternativ.
Kan OpenOffice bruges til denne database? Jeg har læst mig til, at OO kan
åbne og redigere regneark og word dokumenter, men jeg kan ikke finde noget
om Access ??
Access 2003 skal selvfølgelig også kunne læse og arbejde videre på databasen
efter mit hjemmearbejde, når jeg møder på jobbet igen!!!

Sven

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 01-05-05 22:03

"Sven" <chanelle4_nospam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Access 2003 skal selvfølgelig også kunne læse og arbejde videre på
> databasen efter mit hjemmearbejde, når jeg møder på jobbet igen!!!

Du har formentlig læst noget her http://da.openoffice.org/index.html
Der er et link til et forum, hvor man kan læse lidt om acces, som man nok
ikke kan bruge til så meget.
Men jeg fik det ud af det, at man skal have nyeste beta version før man vil
kunne indlæse en acces database, men det var ikke nærmere beskrevet, om man
så fik nogen problemer. Det jeg bemærker er, at man bruger ordet
"grænseflade" op til acces. Det læser jeg ikke som fuldt kompatibelt, men
det kan selvfølgelig komme an på en prøve.
Min erfaring med pakken stammer fra brug af skriveprogrammet og
regnearksprogrammet, som angiveligt næsten skulle kunne arbejde med word og
excel filer uden problemer.
Det kan jeg desværre ikke bekræfte. Så snart det er noget som ikke bare lige
er enkle filer, så går det med stor sandsynlighed galt. Det er vist noget
med, at open office ikke kan finde ud af vba og derfor bl.a. ikke kan
håndtere makroer m.m. Det har jeg konstateret i nogle regneark, hvor små
makroer var nødvendige. Dur ikke.
I word har jeg også konstateret, at når det bliver bare en lille smule
avanceret, så dutter det ikke, og konverterer man både frem og tilbage, så
er der risiko for, at det går helt galt.
Bla. er brug af formularfelter i word ikke noget, som writeren kan lide.
Da acces nok er det mest avancerede både med programmeringssprog m.m. har
jeg svært ved at tro på, at konvertering frem og tilbage vil gå godt, men
det kan jo være gratis at lave et enkelt forsøg med en kopi af din database.
Vil din arbejdsplads ikke bekoste det nødvendige, når du har hjemmearbejde??
OpenOffice er et udemærket program, men jeg vil nok sige, at det kun er
delvis kompatibelt med officepakken.

Kurt

Fra : Sven

Dato : 02-05-05 06:16

> [...]
> jeg svært ved at tro på, at konvertering frem og tilbage vil gå godt, men
> det kan jo være gratis at lave et enkelt forsøg med en kopi af din

Tak for svaret, Kurt. Jeg lader det ligge, og må så nøjes med at arbejde med
denne database, når jeg er på job. Der er nemlig en hel del programmering i
denne database (altså ikke bare dataopsamling ), så allerede her lader
det til at gå skævt.

> Vil din arbejdsplads ikke bekoste det nødvendige, når du har
> hjemmearbejde??

Nej, da jeg formodes at udtage de data på job jeg skal bruge hjemme, og
derefter bearbejde data hjemme og så indtaste resultaterne næste dag på job.
Oldnordisk, men sådan har chefen bestemt for at spare en Office licens. Jeg
har en office 2000 (med access) hjemme, men jeg kan ikke få den til at bruge
Access 2003 databasen, og tænkte derfor på OpenOffice, da den jo er en del
nyere.

Sven