Medicin ombord på fly...
Fra : Poul Petersen

Dato : 30-04-05 18:58

Mit spørgsmål til gruppen er lidt specifikt / teknisk - og håber det er
rette sted jeg spørger ? - og nogen har erfaring.
Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0
Venlig hilsen
Poul.

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 30-04-05 19:28

"Poul Petersen" <poulinas@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
> sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0

Hej

jeg har haft medicin med flere gange og derfor spurgt mange gange. Svarene
er altid de samme. Der er aldrig under nul grader i lastrummet, så der er
ingen risiko.

Venlig hilsen

Kennet
--
... læs om vores påsketur til Prag
www.penille-kennet.dk

Fra : Kristian

Dato : 30-04-05 19:32

"Poul Petersen" <poulinas@mail.dk> wrote:

> [...]
>Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
>sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0

Ved det ikke , men hvis det var under 0 grader skulle man vel
forvente at bagagen var iskold , når man henter den ved bagagebåndet.
Men en anden ting er at bagage ind imellem bliver forsinket eller slet
og ret forsvinder.Så hvis det drejer sig om vigtig medicin ville jeg
nok tage den med som håndbagage.

Kristian

Fra : Ole

Dato : 30-04-05 20:01

> [...]
> Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
> sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0

Der bliver nok ikke under 0 grader i lastrummet, men jeg vil alligevel
anbefale, at du tager medicin med i håndbagagen af 2 grunde. 1) Du kan få
brug for den under flyvningen 2) Bagagen kan forsvinde eller blive
forsinket. Jeg har selv oplevet, at kufferten først er ankommet til
destiantionen godt 3½ døgn senere end mig.

Ole

Fra : Jens G

Dato : 30-04-05 22:21

On Sat, 30 Apr 2005 19:57:32 +0200, "Poul Petersen" <poulinas@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
>sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0

Som andre allerede har skrevet, så tag medicinen med som håndbagage.
Det er langt det sikreste.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-05 22:32

"Poul Petersen" <poulinas@mail.dk> skrev....

> Hvor koldt bliver der i et flys lastrum

Lastrummene er som udgangspunkt ikke direkte opvarmede. Men da de er
en del af trykkabinen indgår de i det samlede ventilationssystem. Der
bliver derfor ikke så koldt som man ellers kunne forvente i store
højder.

På interkontinentale fly(der flyver i meget store højder) kan der dog
godt forekomme temperaturer lige omkring frysepunktet. Af samme grund
kan lastrummene helt eller delvist opvarmes(i tilfælde af levende
dyr).

Men jeg tvivler på disse temperaturer når ind i en kuffert. Slet ikke
hvis du pakker medicinen godt ind.

Men som andre er inde på: Husk et passende lager i din håndbagage, så
du kan klare uforudsete hændelser.

Fra : Jens G

Dato : 01-05-05 07:21

On 30 Apr 2005 21:32:20 GMT, "Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote:

[...]
>Men som andre er inde på: Husk et passende lager i din håndbagage, så
>du kan klare uforudsete hændelser.

Derudover kan der ske det at bagagen stikprøvekontrolleres, og findes
der så medicin der vil kunne sælges som narko, skal man dokumentere at
man har ret til at være i besiddelse af den. Det betyder at
myndighederne skal finde én, inden de kan frigive bagagen igen. Og det
tager tid, med risiko for at man ikke når flyet.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 01-05-05 10:10

"> [...]
> [...]
> myndighederne skal finde én, inden de kan frigive bagagen igen. Og det
> tager tid, med risiko for at man ikke når flyet.

her vil jeg tillade mig at være uenig. Jeg har rejst jorden rundt med
kanyler som var med i bagagen. Jeg har aldrig oplevet, at det har givet
problemer. Hvis man derimod skal have medicinen med om bord, så giver det
alle mulige problemer. Så skal personlalet nemlig opbevare det, og det er
bøvlet. Min medicin er ikke livsnødvendig. Dvs., skulle der gå en dag eller
to hvor jeg ikke får min medicin, så går det. Var der tale om insulin, så
ville jeg også tage det med om bord, og lade personalet opbevare det. Fortæl
om det ved check-in.

Kennet
--
netop opdateret med vores Prag-tur
læs www.pernille-kennet.dk

Fra : Jens G

Dato : 01-05-05 10:51

On Sun, 1 May 2005 11:10:09 +0200, "Kennet og Pernille"
<anonym@mail.dk> wrote:

>her vil jeg tillade mig at være uenig. Jeg har rejst jorden rundt med
>kanyler som var med i bagagen. Jeg har aldrig oplevet, at det har givet
>problemer.

Kanyler er vel heller ikke medicin?

Jeg har selv prøvet at der lå en seddel i min bagage om at den havde
været åbnet af myndighederne for sikkerhedscheck. Jeg er overbevist om
at man ville have afkrævet mig en forklaring, hvis man under checket
f.eks. havde fundet morfinpræparater, eller piller man ikke kunne
identificere.

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 01-05-05 11:15

> [...]
> at man ville have afkrævet mig en forklaring, hvis man under checket
> f.eks. havde fundet morfinpræparater, eller piller man ikke kunne

Jo, der er medicin i kanylerne. Jeg har også undret mig over den slappe
holdning, da bl.a. sprængstof kan være flydende. Efter at have spurgt 4-5
gange er jeg holdt op. Jeg får altid det samme svar - ingen problemer.

Nu gik jeg ud fra, at der var tale om væske, da der blev spurgt til frost.
Det eneste problem jeg kan se er, hvis man skal være væk i meget lang tid
(måneder) hvor man har rigtig meget med. Jeg havde selv 36 kanyler fyldt med
medicin med, uden at det gav noget problem.

Egentlig har jeg glemt, det bedste og mest indlysende råd - spørg
luftfartsselskabet *s*

Kennet

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-05-05 22:48

Jens G <jens@no.spam.for.me.pls> skrev....

> [...]
> overbevist om at man ville have afkrævet mig en forklaring, hvis
> man under checket f.eks. havde fundet morfinpræparater, eller

Du blander sandsynligvis 2 ting sammen:

Det du har prøvet er en lufthavns security check. Her tjekkes der kun
for ting der kan være til fare for flysikkerheden. Om du har 30 kg
hash i kufferten er de i teorien ligeglade med.

Den anden mulighed er Told&Skat der tjekker... DE interesserer sig
for ting der er ulovlige, såsom narko, eksotiske dyr, kopivarer osv.
De er i teorien ligeglade med om du har genstande i kufferten der kan
få flyet til at falde ned.

Nu snakker vi helt firkantet.

Men jeg er helt sikker på at security er ligeglade med medicin der
muligvis kunne være narkotika.

Iøvrigt gennemlyses alt bagage i CPH.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 01-05-05 13:49

<anonym@mail.dk> wrote:

>Hvis man derimod skal have medicinen med om bord, så giver det
>alle mulige problemer. Så skal personlalet nemlig opbevare det, og det er
>bøvlet.

Det har jeg aldrig oplevet? Jeg har igennem de sidste 4 år fløjet
omkring 50 flyvninger om året - altid med min medicin i håndbagegen
(til tider ret store mængder), det er blevet kontrolleret af security
uden at der har været problemer.

En del af min medicin er hvidt pulver i afdelte breve. Jeg var lidt
nervøs da jeg skulle flyve med det kort efter 9/11/2005 ;)

Det jeg har med er bl.a.

Astma medicin (3 forskellige)
Questran (pulver, galdesyrebinder)
Imurel / Puri-nethol (cyostatika)
samt diverse håndkøb (Immodium, Rhinosol, Illiadin m.m.)

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Poul Petersen

Dato : 01-05-05 08:54

> [...]
> Hvor koldt bliver der i et flys lastrum ( hvor in-checket bagage befinder
> sig ) jeg har medicin, der ikke tåler grader under 0

Tak til alle med gode råd og erfaringer.
Mvh. Poul.