Tak til tyrkiske embejdsmænd
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-04-05 22:00

Vi vil gerne på en rejse rundt på Balkan takke nogle forskellige
embedsmænd
med små symbolske gaver.

VI har tidligere opdaget af en lille flaske specielt dansk spiritus er en
fin gave. Det er ikke for meget (og lugter ikke af bestikkelse) og det er
noget de fleste sætter pris på.

Men denne gang skal vi også til Tyrkiet, og der er er en risiko for at vi
møder muslimer er det måske ikke noget godt valg.

Nogen idé hvad man kan give i små takkegaver i Tyrkiet?

Jesper

Fra : Kurt Hansen

Dato : 28-04-05 22:39

Den Thu, 28 Apr 2005 23:00:20 +0200, skrev Jesper Nielsen:

>Men denne gang skal vi også til Tyrkiet, og der er er en risiko for at vi
>møder muslimer er det måske ikke noget godt valg.

Risiko??? Mon ikke I skulle køre i en lang bue uden om Tyrkiet, hvis
det er holdningen? Men der er vel tale om en sproglig raptus

Nej, jeg ved det ikke, men kender du ikke nogle tyrkere I DanmarK?
Ellers prøv en af de mange tyrkiske klubber. Jeg er sikkert på at det
er flinke folk og at de gerne giver råd om dette og meget andet.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-04-05 22:51

"Kurt Hansen" <kurt@nospamtowle.dk> wrote in message

> [...]
> Ellers prøv en af de mange tyrkiske klubber. Jeg er sikkert på at det
> er flinke folk og at de gerne giver råd om dette og meget andet.

Riskoen ligger i at de embedsmænd vi kan møde i Tyrkiet er muslimer, og så
kunne en lille flaske dansk snaps være lidt malplaceret.

Jesper

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-04-05 22:50

Jesper Nielsen skrev den 28-04-2005 23:00:
> [...]
> fin gave. Det er ikke for meget (og lugter ikke af bestikkelse) og det er

Pris for hvad?

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-04-05 23:27

"Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> Pris for hvad?

Forstår ikke helt hvad du mener.

Jesper

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-04-05 09:38

Jesper Nielsen skrev den 29-04-2005 00:26:
> "Carsten Riis" <.@.> wrote in message

> en

> er

> Forstår ikke helt hvad du mener.

Når man giver gaver til embedsmænd som "sætter pris på det".

Så vil jeg gerne vide, hvad man ønsker at opnå.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 29-04-05 12:37

Carsten Riis wrote:

> Når man giver gaver til embedsmænd som "sætter pris på det".
>

> Så vil jeg gerne vide, hvad man ønsker at opnå.

At de bliver glade? Du er vel klar over, hvad udtrykket "sætte pris på"
betyder på dansk?

FUT: dk.kultur.sprog

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 30-04-05 08:31

Kevin Edelvang wrote:

> At de bliver glade? Du er vel klar over, hvad udtrykket "sætte pris på"
> betyder på dansk?
>
> FUT: dk.kultur.sprog
>
> Mvh
> Kevin Edelvang

At sætte pris på betyder i denne forbindelse at værdsætte noget.
FUT selv et eller andet sted hen.
--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : H.T. Ohlsen

Dato : 01-05-05 10:58

On Thu, 28 Apr 2005 23:50:14 +0200, Carsten Riis wrote:

> Pris for hvad?

Lad mig gætte - du giver aldrig drikkepenge?

Generelt er det en positiv ting at takke for god behandling. Når man giver
en gave EFTER hjælpen er modtaget, uden at den er blevet lovet inden, er
det udtryk for en positiv indstilling hos giveren, som jeg personligt
finder tiltalende. Dertil kommer selvfølgelig, at efterfølgende turister
der har med de pågældende gavemodtagere sandsynligvis bliver godt behandlet
også, fordi gavemodtageren husker den positive gestus, og bliver positivt
motiveret af den.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik

Fra : Harald

Dato : 28-04-05 23:48

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> møder muslimer er det måske ikke noget godt valg.
>
> Nogen idé hvad man kan give i små takkegaver i Tyrkiet?

Prince!

Fra : JBB

Dato : 29-04-05 06:37

En god flæskesteg burde vel kunne udløse alm. glæde og taknemmelighed..
Så kan I jo nyde snapsen selv ;)

JBB

Fra : Jens Jensen

Dato : 29-04-05 07:57

"JBB" <oraklet@borger.ringe.dk> skrev i en meddelelse
> En god flæskesteg burde vel kunne udløse alm. glæde og taknemmelighed..
> Så kan I jo nyde snapsen selv ;)
>

> JBB

Ja Giv dem bajere og flæskesteg, så kan de jo selv vælge

Nej en god ting der kan gå de fleste steder er et glas med "hjemmelavede"
bolsjer i rød og hvid.

Det har ingen religioner ondt af, men fanatikere skal selvfølgelig nok finde
en grund til at blive sure. Men fanatikere, (uanset om det er af Religion,
Harleyer eller Weber grill), er jo alligevel idioter - så hwo cares hvad de
mener.

Mvh Jens

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-04-05 22:59

"Jens Jensen" <iderig@fjerndettejubii.dk> wrote in message

> [...]
Religion,
> Harleyer eller Weber grill), er jo alligevel idioter - så hwo cares hvad

Jeg tror bolsjer var løsning.
Takker 100 gange

jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-04-05 08:12

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev....

> Nogen idé hvad man kan give i små takkegaver i Tyrkiet?

Intet bliver værdsat som det hjemmegjorte.

Lommetørklæder med et broderede Dannebrogs flag, T-shirts med Den
Lille Havfrue, kulørte mosaikker med HCA motiver, eller hvad med
hjemmelavede bolcher i festlige farver?

Og ellers er jeg sikker på at telefonkort så man kan kontakte
familien i Danmark billigt, vil falde i god jord.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-04-05 09:06

"Kent Oldhøj" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og ellers er jeg sikker på at telefonkort så man kan kontakte
> familien i Danmark billigt, vil falde i god jord.

En gang da jeg netop rejste rundt i de balkanlande, som udgjorde det
tidligere Jugoslavien, var der mange der spurgte om jeg kunne sende dem
T-shirts med billeder af de danske landsholdsspillere. Det var vist lige
efter en stor sejr over Tyskland. En taxachauffør jeg kørte med kunne
alle navnene på vore landsholds-spillere.

Det som jeg var blevet bedt om at tage med til både Serbien og Kroatien
den gang var kaffe og vaskepulver! Men en pakke vaskepulver til en
embedsmand vil jo nok ikke være det helt rigtige.

Ellers ville alle enormt gerne fotograferes og have et par flotte
billeder af sig selv. De film man kunne købe dernede var helt til
rotterne. Så har I billeder af dem, som er egnede til at forstørre en
smule, vil de nok gøre lykke.

Ruth

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 29-04-05 11:13

"Jesper Nielsen" skrev i en meddelelse.
> [...]
en
> fin gave. Det er ikke for meget (og lugter ikke af bestikkelse) og det

Jeg har en bekendt som netop også har været på en sådan rundrejse til
Polen, Estland og Litauen. Hun har også fortalt om hvor meget man gjorde
for at de skulle føle sig godt tilpas og de fik masser af dejlige og
interessante oplevelser ud af det. Så de stod med håret ned ad nakken og
ønskede at de havde haft nogle ting fra Danmark de kunne have overrakt
de forskellige arrangører af rundvisningerne.

> Men denne gang skal vi også til Tyrkiet, og der er er en risiko for
at vi
> møder muslimer er det måske ikke noget godt valg.
>
> Nogen idé hvad man kan give i små takkegaver i Tyrkiet?

Uh ja, den er svær. Men jeg kan da kun bekræfte at i alle Balkanlandene
vil de blive glade for dansk snaps.

Men Tyrkiet ...... Jeg håber du kan bruge nogle af de råd, andre er
kommet med.

Ruth

Fra : sørensen

Dato : 29-04-05 12:40

> [...]
> møder muslimer er det måske ikke noget godt valg.
>
> Nogen idé hvad man kan give i små takkegaver i Tyrkiet?

Hvis det er normal praksis så kunne det være at http://www.turkembassy.dk/
havde en idé om hvilke gaver der ville falde i god jord :)

vh
--
S.Sørensen

Fra : Coppi

Dato : 29-04-05 16:12

Hej.

I skal nu ikke være så sikre på, ar de ikke vil sætte pris på en lille
flaske snaps, bare fortæl, at det er hostesaft ligesom Raki.

coppi