Lige bestået jagtprøve - hvad skal jeg løb~
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-04-05 15:01

Hej jægere,

Så fik jeg mit jagttegn i dag, og nu står jeg så og skal vælge mig en
haglbøsse.
Jeg har snakket med flere om det, der har forstand på sådan noget, og alle
siger at Baikal laver nogle rigtig solide og ikke mindst billige haglbøsser.

Egentlig er jeg mest frisk på et nyt gevær, og mine kritereier er, at det
skal være en kaliber 12 O/U med single-trækker, ejektor og med udskiftelige
chokes. Bøssen må meget gerne kunne tage magnum-patroner.
Så er mit spørgsmål så, om Baikal laver en bøsse, der kan udfylde mine
kriterier, og hvad skal man i givet fald regne med at give for sådan en
fætter?

Jeg har søgt meget rundt på nettet, men jeg tror endnu ikke hjemmesider er
blevet rigtig populære i Rusland endnu, for jeg har ikke kunne finde en
officiel brugbar side for produktet.

Jeg har været i Hubertushuset i Ringsted og lure lidt, men jeg plejer
normalt lige at tjekke markedet på nettet, når jeg køber div. ting, for at
få flere råd og ikke mindst prissammenligninger osv.

Kan nogle herinde hjælpe mig lidt med mine spørgsmål mon?

--
Jacob Christiansen
Nybagt jæger

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 28-04-05 15:38

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har søgt meget rundt på nettet, men jeg tror endnu ikke hjemmesider er
> blevet rigtig populære i Rusland endnu, for jeg har ikke kunne finde en
> officiel brugbar side for produktet.

Tillykke, prøv og kig her http://www.baikalinc.ru/eng/prod/rifle/

mvh tp

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-04-05 19:06

Tonny Poulsen wrote:

> Tillykke, prøv og kig her http://www.baikalinc.ru/eng/prod/rifle/

Mange tak.
Jeg vil lure lidt på linket.

--
Jacob Christiansen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-04-05 15:46

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@gmail.com> wrote in
news:4270ec44$0$627$ba624c82@nntp02.dk.telia.net in dk.fritid.jagt:

> Hej jægere,
>
> Så fik jeg mit jagttegn i dag, og nu står jeg så og skal vælge mig en
> haglbøsse.

Jamen først et stort tillykke med jagttegnet

> [...]
> Så er mit spørgsmål så, om Baikal laver en bøsse, der kan udfylde mine
> kriterier, og hvad skal man i givet fald regne med at give for sådan en

En anden mulighed kunne være at kigge på noget brugt, købte selv i sin tid
en brugt Simson Suhl for 4000 kr, i øvrigt i hubertushuset, den har jeg
brugt i små ti år, og er meget glad for den. Den gang ville jeg også have
single trigger, men den har nu dobbelt, det vænner man sig hurtigt til, så
er der heller ikke nogen løbsvælger der kan lave uorden i tingene. :-]
Er der nogen speciel grund til at du vil have chokes? Jeg ville hellere købe
en med fast boring, og så lære den godt at kende først, så kan man se på det
andet senere.

/Søren

Fra : driver

Dato : 28-04-05 18:39

> [...]
> købe
> en med fast boring, og så lære den godt at kende først, så kan man se på

Kunne du ikke lige uddybe det. Hvorfor er det man skal kende en bøsse godt
for derefter at skifte den ud med en choke-bøsse ?
Hvis man køber en bøsse med choke fra starten, har man alle muligheder for
at eksperimentere.
mvh
driver

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-04-05 22:38

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in
news:42711fb3$0$79462$14726298@news.sunsite.dk in dk.fritid.jagt:

> [...]
> godt for derefter at skifte den ud med en choke-bøsse ?
> Hvis man køber en bøsse med choke fra starten, har man alle muligheder

Det vil jeg give dig ret i, det skyldes nok også at jeg aldrig har kunnet se
formålet med chokes, med mindre man virkelig vil være seriøs
konkurrenceskytte på skydebanen. Her er der selvfølgelig god bruge for nogle
åbne chokes, men til langt det meste jagt kan jeg ikke se behovet for at
skulle kunne skifte chokes, men jeg kan jo også nå at blive klogere :-]
Personligt tror jeg at valget af patronmærke har lagt større indflydelse på
skudbilledet end hvilke chokes der bruges.
Jeg har sammenlignet mit eget og en vens gevær. de er begge boret 1/4 og 1/2
og der er stor forskel på skudbilledet med forskellige patroner. Min skyder
godt med et mærke, og smider et andet over det hele, mens det er lige
omvendt for det andet gevær. Derfor mener jeg at chokes er overvurderet,
især for en ny jæger, hellere bruge lidt tid og penge på at prøve geværet
med forskellige patroner.

/Søren

Fra : driver

Dato : 29-04-05 08:26

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote in message
> [...]
> især for en ny jæger, hellere bruge lidt tid og penge på at prøve geværet

Det med forskelligheder af patronfabrikater er jo velkendt.
Men man jo da godt prøve patroner af i en bøsse med udskiftelige choke. Det
ene udelukker ikke det andet.
Hvis man kun har en enkelt bøsse får man en mere alsidig bøsse med
udskiftelige choke.
mvh
driver

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 29-04-05 10:52

> [...]
> Det ene udelukker ikke det andet.
> Hvis man kun har en enkelt bøsse får man en mere alsidig bøsse med

Jeg er helt med på at de to ting ikke udlukker hinande, og at chokes giver
en større alsidighed. Jeg er dog stadig ikke overbevist om at merprisen for
chokes er pengene værd, men jeg kan jo som sagt nå at blive klogere endnu
:-]

/Søren

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-04-05 19:05

Søren Hjelholt wrote:

> [...]

> sin tid en brugt Simson Suhl for 4000 kr, i øvrigt i hubertushuset,
> den har jeg brugt i små ti år, og er meget glad for den.

Har overvejet det, men til de priser Baikal står til, og med den holbarhed,
som mærket generelt er kendt for, vil jeg ikke give lige så meget for en
brugt. Kan også bedst lide tanken om at have noget helt nyt mellem hænderne.

> Er der nogen speciel grund til at du vil have chokes? Jeg ville
> hellere købe en med fast boring, og så lære den godt at kende først,
> så kan man se på det andet senere.

Ja, som "driver" skriver, kan man jo selv eksperimentere med størrelserne
alt efter hvad man bedst kan lide. Dessuden har jeg hørt fra flere garvede
jægere, at det kan være rart at finde en rimelig åben choke, som man bruger
i nogle situationer og en mere snæver, som man bruger i andre situationer.
Med et gevær uden chokes er du jo nødt til at affinde dig med, hvordan det
skyder.

--
Jacob Christiansen

Fra : Tobester

Dato : 29-04-05 11:51

Tillykke med jagttegnet!

I mine øjne er valg af foretrukkent gevær helt individuelt, og et valg, der
kræver at man har stået med en række forskellige geværer i hænderne for at
se, om de "passer" til én og omvendt.

Din lyst til at købe nyt kan alle jo forstå, og det kan også være det
rigtige for dig. Men det kan betale sig at kigge på brugt også, fordi
hovedparten af danske jagtvåben ikke affyrer 1/100 af de skud, de kunne
holde til, men taber meget i værdi alene pga. alderen.

Min egen erfaring med Baikal er, at det er et meget solidt og deraf også
tungt våben. Det skal slides godt og længe før åbning/lukning etc. føles
glidende. Det har få funktioneringsfejl. Det er i manges øjne ikke pænt. Det
er meget billigt. Det forhandles mange steder.

Du skulle tage at ringe til de forskellige forretninger og udbede dig tilbud
på dine specifikationskrav. Der er STORE avancer på russiske våben, og
derfor er et godt tilbud ikke udelukket, hvis du spørger de rigtige
steder...

Held og lykke,

Tobester

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 29-04-05 13:10

Tobester wrote:

> Tillykke med jagttegnet!
____________________________________

Mange tak.
____________________________________

> [...]
> tilbud på dine specifikationskrav. Der er STORE avancer på russiske
> våben, og derfor er et godt tilbud ikke udelukket, hvis du spørger de
____________________________________

Tak for de gode råd - dem vil jeg skrive mig bag øret.
Jeg er i øjeblikket i gang med at dræne markedet for indformation og tilbud,
så ikke jeg bliver taget alt for meget i røven af en ivrig sælger.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Kito

Dato : 30-04-05 05:54

> [...]
> få flere råd og ikke mindst prissammenligninger osv.
>
> Kan nogle herinde hjælpe mig lidt med mine spørgsmål mon?

Tillykke med jagttegnet.
Jeg vil mene det vigtigste er at du tager på en skydebane i dit lokalområde
og så får lov til at prøve nogle af de andre jægers geværer. ( skjovt nok så
har jeg aldrig mødt en jæger der ikke gerne vil lade en anden prøve hans
våben og det er nok noget med jægerens stolthed over netop hans våben)
Dernæst vil jeg se stort på magnum patroner da jeg har større erfaringer med
jagtpatroner, der er knap så hårdt ladede >Når vi har skydevognen ude ser vi
tit at en 32 g laver et pænere skudbillede end en 36 g. Andre mener måske
noget andet, men dette er fakta.
Til sidst er det hamrende ligegyldigt hvad dit gevær hedder, når bare det
falder naturligt for dig og du er dus med dette våben.

med venlig hilsen
Poul

Fra : Kennel Klitgaard V. ~

Dato : 30-04-05 20:24

Hej
Prøv at låne dig frem - fx på skydebanen og du vil hurtigt finde ud af,
hvilke der falder dig bedst. MVH. Dinne