Hummers klemme-styrke?
Fra : NI

Dato : 26-04-05 20:54

Var forleden ude på et vrag, hvor jeg kunne havde taget en stor hummer,
såfremt jeg havde taget den med mine hænder (havde 5mm handsker på). Nogle
herinde som ved hvor hårdt de egentlig kan bide? Kan de klemme meget hårdt
eller er det ikke noget at snakke om? Med andre ord,... kan jeg sagtens tage
den med mine hænder næste gang jeg kommer der ud?

De venligste dykkerhilsner fra Niels

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-04-05 21:26

> [...]
> eller er det ikke noget at snakke om? Med andre ord,... kan jeg sagtens
> tage den med mine hænder næste gang jeg kommer der ud?

Det er ikke noget at snakke om, bare ind med klør fem. Næste gang kan du så
bruge klør fire.....

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Andersen

Dato : 27-04-05 09:23

en sorthummer kan klemme ret hårdt... du kan jo prøve at give den en blyant
og se hvor nemt den klipper den over.....

med andre ord... og som du også kan læse ud fra Henriks svar... pas på klør
5 ;)

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Torben S?tter-Nielse~

Dato : 27-04-05 10:13

"NI" <hahaha@niib.dk> wrote in message news:<426e9c5f$0$5106$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>...
> [...]
> eller er det ikke noget at snakke om? Med andre ord,... kan jeg sagtens tage
> den med mine hænder næste gang jeg kommer der ud?

De kan klemme meget hårdt
specielt de nye muterede hummer i Østersøen.

http://www.jegergud.dk/index.php?option=visnyhed&id=384

Torben

Fra : Allan Jensen

Dato : 27-04-05 10:31

.....en hummer _kan_ klemme temmelig hårdt, vi fangede en meget stor en for
nogle år siden, vi fik den til at bide i et kosteskaft af aluminium og den
klemte det helt sammen så det måtte smides væk.
Det er dog et temmelig langsomt dyr, så jeg vil påstå at man skal bære sig
klodset ad, for at blive bidt.

PS: put aldrig 2 hummere i samme pose, de arm og ben-amputerer hinanden på
et øjeblik.

m.v.h. Allan J.

Fra : HKN

Dato : 27-04-05 11:30

> [...]
> eller er det ikke noget at snakke om? Med andre ord,... kan jeg sagtens
> tage den med mine hænder næste gang jeg kommer der ud?

Der var en lang tråd om det på uk.rec.scuba for noget tid siden - vi har
vist ikke hummere i helt samme størrelse, men alligevel....

http://shortlink.co.uk/4ft

Mvh
Henrik

It has removed 44 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : NI

Dato : 27-04-05 11:59

Tak for alle svarene. Er glad for at jeg ikke blot stak mine fem fingre ind
til den, eftersom den tilsyneladende kan bide ret hårdt. Måske jeg skal
sammenstrikke en hummer-tang eller desligende!

Mvh Niels

Fra : Allan Jensen

Dato : 27-04-05 12:35

.....inden du bruger for meget energi på at forberede den store hummerfangst,
skal du være opmærksom på at det er ulovligt.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Torben

Dato : 27-04-05 13:04

Er det ulovligt at dyke uv jagt på hummere ?? er de fredede eller ?

Mvh.
Torben

Fra : HKN

Dato : 27-04-05 13:17

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> ....inden du bruger for meget energi på at forberede den store
> hummerfangst,
> skal du være opmærksom på at det er ulovligt.

Nå?? Hvor står det?? (Hvis vi lige ser bort fra naturreservater)

-HKN

Fra : HKN

Dato : 27-04-05 14:22

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> wrote in message
> ....inden du bruger for meget energi på at forberede den store
> hummerfangst,
> skal du være opmærksom på at det er ulovligt.

Se evt her http://www.vskdyk.dk/ssk/uvjagt.htm

-Henrik

Fra : Torben

Dato : 27-04-05 14:42

Nu var der jo ikke nogen der referede til øresund.

/Torben

Fra : HKN

Dato : 27-04-05 16:14

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> wrote in message
> Nu var der jo ikke nogen der referede til øresund.

Nej, det er heller ikke kun øresund artiklen refererer til.......

Jeg går dog udfra at vi befinder os i de hjemlige farvande?

-Henrik

It has removed 46 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Torben

Dato : 28-04-05 09:23

Der står i aartiklen at UV-fiskeri vha. håndredskaber er forbudt i øresund,
og herudover nogle afstandmål til faste fiskeredskaber mm. Må man så gerne
fange en fx. fladfisk med hænderne ??

Mvh. Torben

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 27-04-05 13:49

Det skal måske også lige bemærkes at hummeren er først kønsmoden,
når den er 7-8 år gammel. En god stor hummer er ofte over 40 år gammel
(ifølge en kok). I lyset af dette er det måske også lydt syndt at "dræbe"
den.

Claus (i sit bløde hjørne)
http://www.divein.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 27-04-05 18:49

....det kan vel være ligegyldigt hvornår de er kønsmodne, hvis man bare vil
spise dem

Hummeren er fredet det meste af året, jeg husker ikke præcis hvornår de må
fanges, men det er så vidt jeg husker august / september.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 27-04-05 22:59

Jeg tror ikke det skal anbefales at åbne tisselyneren foran
en grand-voksen hummer... (af flere årsager)..

Fra : Jan Birk

Dato : 28-04-05 08:15

> til den, eftersom den tilsyneladende kan bide ret hårdt. Måske jeg skal
> sammenstrikke en hummer-tang eller desligende!

Jeg brugte engang en stor grilltang. Desværre var den ikke kraftig nok
til at holde fast på dyret. Tangen bøjede .....

/Jan

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-04-05 08:33

Der er normalt ikke store problemer med at fange en hummer og risikoen for
at blive bidt er meget lille. Se efter at hummeren sidder "løst" i sit hul,
tag herefter en fast greb i et af følehornene og træk et hurtigt og langt
træk, så bæstet kommer helt fri af sit skjul, helst en god meter. Nu tager
man den så forsigtigt bagfra omkring skjoldet, kløerne kan ikke nå og man
kan nu betragte sit bytte på nærmeste hold (herefter bør den sættes fri hvis
det er i fredningstiden).

mvh. Allan J.

Fra : Thomas Andersen

Dato : 27-04-05 16:21

Husk... ikke noget med at dyrke uv jagt i Sverige ;) der er det stort set
lige så ulovligt som at drikke en øl på en offentlig plads mens du leger med
en legetøjspistol !

Fra : Torben

Dato : 28-04-05 09:25

Hvor kan man se hummere i danske farvande ??

/Torben

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-04-05 10:13

.....fra det nordlige Øresund og så så langt nord og vestpå du gider svømme.
Jeg har et par gange set hummer på vraget af Robert ved Ven. Men hele vejen
op ad Sveriges vestkyst fra Kullen og på vragene omkring St.Middelgrund er
de ret almindelige.

mvh. Allan J.

Fra : NI

Dato : 05-05-05 21:42

Har netop set et afsnit af Jack Ass, hvori en fyr lod en hummer klemme sig
fast i den ene balle. Jeg tror, jeg har fået svar på mit spørgsmål,... man
skal ikke lade en hummer klemme sig fast i én! Det var ganske tydeligt, at
fyren havde havde helt utrolige smerter. Derudover havde de særdeles
vanskeligt ved at få den af ham igen, og da det lykkedes efter et ganske
pænt stykke tid lignede ballen noget, som havde siddet fast i en
skruetvinge, det sidste døgns tid. So divers... don't try this at home!!!

De venligste dykkerhilsner fra Niels