/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
RGB til Scart
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 26-04-05 19:21

Hej,

Jeg har et Asus Radeon X800 Pro grafikkort, hvor der imellem DVI
og VGA-stikket sidder et s-video-stik til TV-Out. Problemet er
bare, at jeg ikke har et TV med s-video-indgang, men jeg har en
scartfordelerboks, hvor der er et par scartstik fri.

Med til grafikkortet følger der et kort kabel, som går fra s-video
og ud i tre hun-phonostik i rød, grøn og blå. Kan man mon få et
kabel på en par meters penge med tre han-phonostik i den ene ende
og et scartstik i den anden?

Jeg kan evt. også selv lodde det, men ved ikke hvordan benene skal
forbindes og vil ærlig talt også hellere købe det samlet, hvis det
da findes.

At gå fra RGB til scart må vel være bedre end at gå fra composite
til scart, er det ikke? Altså rent billedkvalitetsmæssigt.

--
Hilsen
Madsen

 
 
Jakob M (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 26-04-05 20:12

> Jeg har et Asus Radeon X800 Pro grafikkort, hvor der imellem DVI
> og VGA-stikket sidder et s-video-stik til TV-Out. Problemet er
> bare, at jeg ikke har et TV med s-video-indgang, men jeg har en
> scartfordelerboks, hvor der er et par scartstik fri.
>
> Med til grafikkortet følger der et kort kabel, som går fra s-video
> og ud i tre hun-phonostik i rød, grøn og blå. Kan man mon få et
> kabel på en par meters penge med tre han-phonostik i den ene ende
> og et scartstik i den anden?

Det er SVJV component (YCbCr), ikke at forveksle med composite. Det kan ikke
umiddelbart laves om til scart. Måske kan man købe en omformer ?.

> Jeg kan evt. også selv lodde det, men ved ikke hvordan benene skal
> forbindes og vil ærlig talt også hellere købe det samlet, hvis det
> da findes.

Du kan selv lave et kabel der går fra VGA til scart, der er et par styyker
der haft held med det i news:dk.teknik.tv+video.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

> At gå fra RGB til scart må vel være bedre end at gå fra composite
> til scart, er det ikke? Altså rent billedkvalitetsmæssigt.

Ja, meget bedre.

Mvh
Jakob



Thomas G. Madsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 26-04-05 20:36

Jakob M skrev:

> Det er SVJV component (YCbCr), ikke at forveksle med
> composite. Det kan ikke umiddelbart laves om til scart.

Øv.

> Måske kan man købe en omformer ?.

Det skulle man da næsten tro. Spørgsmålet er bare hvor.

> Du kan selv lave et kabel der går fra VGA til scart, der er et
> par styyker der haft held med det i news:dk.teknik.tv+video.
> http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Jeg bruger allerede VGA-udgangen til min CRT-skærm, så den er
ikke ledig. Jeg er dog ikke helt klar over, om jeg kan sende
et TV-signal ud fra kortet, når både DVI og VGA-udgangen er i
brug.

--
Hilsen
Madsen

Jakob M (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 28-04-05 07:52

> Jeg bruger allerede VGA-udgangen til min CRT-skærm, så den er
> ikke ledig. Jeg er dog ikke helt klar over, om jeg kan sende
> et TV-signal ud fra kortet, når både DVI og VGA-udgangen er i
> brug.

Øh, det forstod jeg ikke helt ?. Bruger du både VGA og DVI nu ?. Hvis nej,
skal du bare have en DVI-VGA converter til din monitor og så lave VGA->scart
kablet og køre fjernsynet som sekundær skærm i Windows.
Opskriften er ret detaljeret, med varenumre på de ting man skal bruge.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/

Du kan selvfølgelig også bare købe et fjernsyn der kan klare component, men
de koster fra ca. 10.000 og opefter.

Mvh
Jakob



Thomas G. Madsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 26-04-05 20:59

Jakob M skrev:

> Det er SVJV component (YCbCr), ikke at forveksle med
> composite. Det kan ikke umiddelbart laves om til scart.

Mon ikke at følgende kabler vil fungere?
<http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=281>

395,- kr. er godt nok mange penge og 1 meter er ikke nok, men
der er også:
<http://av-connection.com/Functions/productdetails.asp?hierachyid=455>.

--
Hilsen
Madsen

Esben (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 27-04-05 08:21

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:d4mdij.35s.1@tgm.dyndns.dk...
> Jakob M skrev:
>
>> Det er SVJV component (YCbCr), ikke at forveksle med
>> composite. Det kan ikke umiddelbart laves om til scart.
>
> Mon ikke at følgende kabler vil fungere?
> <http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=281>
>
> 395,- kr. er godt nok mange penge og 1 meter er ikke nok, men
> der er også:
> <http://av-connection.com/Functions/productdetails.asp?hierachyid=455>.

Eller denne:
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=561

Ud fra teksten er det dog ikke meget udstyr der vil virke med dette. Chancen
med en S-video -> SCART adapter er nok noget større.
http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=139

--
Esben



David T. Metz (11-05-2005)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 11-05-05 12:26

Esben wrote:

> Eller denne:
> http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=561

Også den forkerte vej.

David

David T. Metz (11-05-2005)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 11-05-05 12:26

Thomas G. Madsen wrote:
> Jakob M skrev:
>
>
>>Det er SVJV component (YCbCr), ikke at forveksle med
>>composite. Det kan ikke umiddelbart laves om til scart.
>
>
> Mon ikke at følgende kabler vil fungere?
> <http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=281>

Nej, men Jacob skrev også noget misvisende. Scart er en stiktype,
component en signaltype. I princippet kan man putte et hvilket som helst
signal i et hvilket som helst stik, men det opnår man ikke så meget ved,
hvis de tilsluttede apparater ikke accepterer det. Jeg tør godt lægge
hovedet på blokken og sige: Der findes ikke et tv-apparat i denne verden
der kan modtage component via scart.

Både dette og det andet du linkede til går i øvrigt den forkerte vej -
hvis du nu læste den forklarende tekst.

David

Jakob M (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 11-05-05 15:18

> Nej, men Jacob skrev også noget misvisende. Scart er en stiktype,
> component en signaltype.

Det var uklart formuleret, må jeg nok indrømme.

Mvh
Jakob



Thomas G. Madsen (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 27-04-05 17:35

Esben skrev:

> Eller denne:
> http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=561

Det var også en mulighed, hvis det medfølgende kabel til grafikkortet
var lidt længere, men det er kun omkring 20-30 cm., så det kan langt
fra nå. Jeg har ca. halvanden meter hen til scartfordelerboksen.

> Ud fra teksten er det dog ikke meget udstyr der vil virke med
> dette.

Nej, det tyder ikke på det desværre.

> Chancen med en S-video -> SCART adapter er nok noget større.
> http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?HierachyID=139

Jeg er bare ikke klar over, om udgangen på grafikkortet er en helt
almindelig s-video-udgang.

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz (11-05-2005)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 11-05-05 12:27

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg er bare ikke klar over, om udgangen på grafikkortet er en helt
> almindelig s-video-udgang.

Står det ikke i manualen?

David



Thomas G. Madsen (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 28-04-05 18:03

Jakob M skrev:

> Øh, det forstod jeg ikke helt ?. Bruger du både VGA og DVI nu ?.

Ja. På DVI-udgangen sidder min TFT-skærm og på VGA min CRT.
CRT'en er dog også fin til filmkiggeri, men når man nu også
har muligheden for at få billedet over på TV'et på samme tid,
kunne man jo lige så godt prøve det af.

Ved du om kortet kan sende et billede ud til både DVI, VGA
og s-video-udgangen på samme tid?

> Du kan selvfølgelig også bare købe et fjernsyn der kan klare
> component, men de koster fra ca. 10.000 og opefter.

Det har jeg ikke råd til lige foreløbig. :)

--
Hilsen
Madsen

Jakob M (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 28-04-05 20:05


"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:d4rc0q.3ek.1@tgm.dyndns.dk...
> Jakob M skrev:
>
>> Øh, det forstod jeg ikke helt ?. Bruger du både VGA og DVI nu ?.
>
> Ja. På DVI-udgangen sidder min TFT-skærm og på VGA min CRT.
> CRT'en er dog også fin til filmkiggeri, men når man nu også
> har muligheden for at få billedet over på TV'et på samme tid,
> kunne man jo lige så godt prøve det af.
>
> Ved du om kortet kan sende et billede ud til både DVI, VGA
> og s-video-udgangen på samme tid?

Jeg er næsten sikker på at det desværre ikke kan lade sig gøre.

Mvh
Jakob



Thomas G. Madsen (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 28-04-05 21:50

Jakob M skrev:

> Jeg er næsten sikker på at det desværre ikke kan lade sig gøre.

Jeg har også mine bange anelser, for det kunne ikke lade sig gøre
med mit gamle Matrox Parhelia. Det slog CRT-skærmen fra, når man
sendte billedet over til TV'et, så vidt jeg husker.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 11-05-05 20:53

David T. Metz skrev:

> Både dette og det andet du linkede til går i øvrigt den
> forkerte vej - hvis du nu læste den forklarende tekst.

Ok og tak for hjælpen.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (11-05-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 11-05-05 20:53

David T. Metz skrev:

>> Jeg er bare ikke klar over, om udgangen på grafikkortet er en
>> helt almindelig s-video-udgang.
>
> Står det ikke i manualen?

Jeg har ikke nogen manual til det, da det er købt som et
OEM-kort, men Asus har muligvis en PDF-udgave af manualen på
deres hjemmeside hvori det måske står. Jeg har ikke undersøgt
det nærmere og har mere eller mindre droppet ideen med at koble
TV'et til. Når alt kommer til alt, så er min CRT-skærm langt
bedre end mit TV, så man vil nok ikke bruge det i det daglige
alligevel.

--
Hilsen
Madsen

David T. Metz (12-05-2005)
Kommentar
Fra : David T. Metz


Dato : 12-05-05 10:20

Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har ikke nogen manual til det, da det er købt som et
> OEM-kort, men Asus har muligvis en PDF-udgave af manualen på
> deres hjemmeside hvori det måske står.


Ok. Du kan jo starte med at tælle huller. Mit gæt er at det ikke er et
s-video stik, men et multistik. På mit AIW Radeon 9700Pro er det i hvert
fald. Der fulgte så en mindre blæksprutte med, som jeg kan sætte i og i
den er der et alm. s-video-stik.

David

Jesper G. Poulsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 26-04-05 20:34

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg kan evt. også selv lodde det, men ved ikke hvordan benene skal
> forbindes og vil ærlig talt også hellere købe det samlet, hvis det

Google er vores ven
http://www.electronics2000.co.uk/data/pinout/scart.htm#Pin%20Assignments

> At gå fra RGB til scart må vel være bedre end at gå fra composite
> til scart, er det ikke? Altså rent billedkvalitetsmæssigt.

Jo.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Thomas G. Madsen (26-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 26-04-05 20:49

Jesper G. Poulsen skrev:

> http://www.electronics2000.co.uk/data/pinout/scart.htm#Pin%20Assignments

Tak. Det diagram må jeg jo så ty til, hvis det ikke lykkedes at
finde et færdigt kabel eller omformer.

--
Hilsen
Madsen

Esben von Buchwald (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 27-04-05 12:18

Såfremt du har en alm. S-VIdeo udgang på dit gfx kort, kan du bare gå
ned i en tilfældig radio/TV forhandler og bede om en S-video til scart
adapter

Zulu (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Zulu


Dato : 27-04-05 14:11

Esben von Buchwald wrote:
> Såfremt du har en alm. S-VIdeo udgang på dit gfx kort, kan du bare gå
> ned i en tilfældig radio/TV forhandler og bede om en S-video til scart
> adapter

Hvis hans TV vel at mærke understøtter s-video via scart!

Man kan så få et color-fix stik til s-video, hvis ens TV ikke understøtter
s-video.

Zulu



Esben von Buchwald (27-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 27-04-05 21:30

>
> Hvis hans TV vel at mærke understøtter s-video via scart!

Hvis TVet har SCART stik, er der CVBS (composit) indgang. Og der kan
trækkes et alm. composit signal ud af et Svideo stik, det skal blot
indstilles i driverne til gfx kortet at det er sat til via composit, og
uanset hvad så er der i adaptoren indbygget noget som kombinerer lys og
farve signalerne

>
> Man kan så få et color-fix stik til s-video, hvis ens TV ikke understøtter
> s-video.
>
> Zulu
>
>

Esben (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 28-04-05 00:08

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
news:426ff69a$0$711$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Hvis hans TV vel at mærke understøtter s-video via scart!
>
> Hvis TVet har SCART stik, er der CVBS (composit) indgang. Og der kan
> trækkes et alm. composit signal ud af et Svideo stik, det skal blot
> indstilles i driverne til gfx kortet at det er sat til via composit, og
> uanset hvad så er der i adaptoren indbygget noget som kombinerer lys og
> farve signalerne

Mit TV viser kun sort/hvid, ved s-video gennem en alm. s-video -> scart
adapter.

--
Esben



Jakob M (28-04-2005)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 28-04-05 07:54

> Hvis TVet har SCART stik, er der CVBS (composit) indgang. Og der kan
> trækkes et alm. composit signal ud af et Svideo stik, det skal blot
> indstilles i driverne til gfx kortet at det er sat til via composit,

Ikke med ATIs kort, der skal man bruge en S-video->composit konverter, der
dog som regel følger med kortet.

Mvh
Jakob



Sune Salminen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 03-05-05 20:19

Esben von Buchwald wrote:
>> Hvis hans TV vel at mærke understøtter s-video via scart!
>
> Hvis TVet har SCART stik, er der CVBS (composit) indgang. Og der kan
> trækkes et alm. composit signal ud af et Svideo stik, det skal blot
> indstilles i driverne til gfx kortet at det er sat til via composit,
> og uanset hvad så er der i adaptoren indbygget noget som kombinerer
> lys og farve signalerne

Det nytter jo ikke noget hvis SCART stikket på TV'et kun er loddet til
Composite. S-Video signalerne sidder ikke på de samme ben.

-Sune


--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Sune Salminen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 03-05-05 21:16

Sune Salminen wrote:
> Esben von Buchwald wrote:
>>> Hvis hans TV vel at mærke understøtter s-video via scart!
>>
>> Hvis TVet har SCART stik, er der CVBS (composit) indgang. Og der kan
>> trækkes et alm. composit signal ud af et Svideo stik, det skal blot
>> indstilles i driverne til gfx kortet at det er sat til via composit,
>> og uanset hvad så er der i adaptoren indbygget noget som kombinerer
>> lys og farve signalerne
>
> Det nytter jo ikke noget hvis SCART stikket på TV'et kun er loddet til
> Composite. S-Video signalerne sidder ikke på de samme ben.

Okay, det gør de jo rent faktisk.
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Men det kræver så selvfølgelig at kortet eller driversoftwaren kan
kombinere chrominans og luminans-signalerne og lave et composite-signal
istedet for et S-Video signal.

-Sune



--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Jante (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Jante


Dato : 04-05-05 00:10


"Sune Salminen" skrev:
>
> Men det kræver så selvfølgelig at kortet eller driversoftwaren kan
> kombinere chrominans og luminans-signalerne og lave et composite-signal
> istedet for et S-Video signal.
>

Ellers kan en enkelt kondensator løse opgaven.
Se http://sandberg.it/img/prod/autocad/503-65.pdf


/J


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste