Zalman VF700-Cu eller ATI Silencer 5 rev.2
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-04-05 10:37

Pt. har jeg et Club 3D Radeon X800XL som egentlig har en fin køler, men
det kan dog høres så snart den bliver belastet.

Jeg har kig på en af disse 2, men jeg ved ikke helt hvilken som er "bedst".

Det vigtigste er at den er støjsvag ved normal hastighed, men det gør
ikke noget hvis de køler nok til, at man kan overclocke lidt.

Problemet med ATI Silenceren er jo så bare at den gør det umuligt for
mig at montere en anden chipsetkøler da den rager for meget bagud...

Mens den her rager meget til siden, så jeg ikke kan være sikker på at
have plads til et andet PCIe kort ved siden af hvis det skulle blive aktuelt

Hvad er folks erfaringer?

Fra : Ivan [7100]

Dato : 26-04-05 11:11

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det vigtigste er at den er støjsvag ved normal hastighed, men det gør
> ikke noget hvis de køler nok til, at man kan overclocke lidt.

Har monteret Zalmans på mit ASUS GF6800 Ultra........holder den på ca. 51
grader idle ved lav hastighed (lydløs) og ca. 10-15 mere under load.......

Fra : Vega

Dato : 26-04-05 15:06

"Ivan [7100]" <spørg@igruppen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> grader idle ved lav hastighed (lydløs) og ca. 10-15 mere under load.......

Jeg har en ATI Silencer 5 på mit Radeon X850XT kort, og den er 38 grader
idle og omkring 52-60 grader ved full load.

Mvh. Vega.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-04-05 12:36

Jeg købte en VF700Cu til gfx kortet, en 7700Cu til CPUen og en NB47J til
chipsettet.

Jeg har givet 5v til gfx køleren og sat CPU køleren til mobo, hvor jeg
har sat smart fan target til 50 grader. Det betyder at den kører 900RPM
konstant, og CPUen (AMD 3500+ @ 2500MHz, +3,3% vcore) bliver 43C ved
load og ca 30 C ved idle.

Gfx kortet bliver ca 55 C ved load og 33 C ved idle

Chipsetkøleren bliver ikke ret varm, og den sidder så den lige får luft
fra gfx køleren. faktisk støder nogle af kobberfinnerne på den, så den
er "klemt fast" af grafikkortets køler.

de 2 blæser siger så godt som INGENTING nu, og jeg kan kun høre at min
comp er tændt fordi min gamle HD piver

et billede kan ses her:
http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Fra : Jens G

Dato : 30-04-05 14:19

On Sat, 30 Apr 2005 13:35:40 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>Chipsetkøleren bliver ikke ret varm, og den sidder så den lige får luft
>fra gfx køleren. faktisk støder nogle af kobberfinnerne på den, så den
>er "klemt fast" af grafikkortets køler.

Vores setup minder ret meget om hinanden, med VF700Cu på grafikkortet
og NB47J på chipsettet. Men mit chipset blev meget varmt, 70C idle
målt med en kabinetsensor, og man kunne dårligt røre ved den. Så jeg
satte en gammel kabinetblæser til stille og roligt at blæse lidt på
den, og så kom den ned på ca 50C idle, og 56C under load.

Der er selvfølgelig den forskel at din NB47J rører ved VF700Cu, og
sidder lidt tættere på. Men du skal passe på at trykket fra gfx
køleren ikke er så skævt at chipsetkøleren sidder skævt på chippen, og
derfor ikke har fuld kontakt.

Der er et billede af mit her, dog uden den sindrigt ophængte blæser:
http://www.sitecenter.dk/jensg/nss-folder/billeder/6.jpg

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-04-05 15:12

> [...]
> derfor ikke har fuld kontakt.
>
> Der er et billede af mit her, dog uden den sindrigt ophængte blæser:

Min NB47J sidder ca 4-5 cm fra gfx blæseren, og er samtidig placeret der
hvor indsugningsblæsernes luft passerer, så jeg tror der er fint airflow.

Du skulle tage og få dig en CNPS 7700cu, den er rigtig nice og siger
ingenting ved 900rpm (har bare sat den til mobo og sat BIOS til at holde
den langsom)

Og BTW tror du ikke dit airflow bliver bedre, hvis du bytter om
lydkortet og det kabel du har siddende til USB eller hvad det nu er? din
VGA blæser har jo svært ved at suge luft ind når lydkortet sidder der...

Hvilket mobo/chipset er det du har smidt din NB47J på?

Fra : Jens G

Dato : 30-04-05 15:50

On Sat, 30 Apr 2005 16:12:14 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

[...]
>Min NB47J sidder ca 4-5 cm fra gfx blæseren, og er samtidig placeret der
>hvor indsugningsblæsernes luft passerer, så jeg tror der er fint airflow.

OK.

>Du skulle tage og få dig en CNPS 7700cu, den er rigtig nice og siger
>ingenting ved 900rpm (har bare sat den til mobo og sat BIOS til at holde
>den langsom)

Jeg har prøvet at stoppe CPU blæseren med fingeren, og det var
utroligt lidt den sagde, så jeg lader den originale blæser være.

>Og BTW tror du ikke dit airflow bliver bedre, hvis du bytter om
>lydkortet og det kabel du har siddende til USB eller hvad det nu er? din
>VGA blæser har jo svært ved at suge luft ind når lydkortet sidder der...

Det kunne der være noget om. Men luften skal nu nok komme forbi. Det
er jo ikke det store flow den blæser tager, og luft er ret
letflydende. Men jeg vil bytte om næste gang jeg åbner kabinettet.

>Hvilket mobo/chipset er det du har smidt din NB47J på?

Det er et MSI K8N Neo4 Platinum, altså NForce4 Ultra.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-05-05 22:15

Jens G skrev:

> Der er et billede af mit her, dog uden den sindrigt ophængte blæser:
> http://www.sitecenter.dk/jensg/nss-folder/billeder/6.jpg

Hvilket kabinet har du?

Fra : Jens G

Dato : 21-05-05 06:27

Antec P160

Fra : Vega

Dato : 30-04-05 15:07

> [...]
> og ca 30 C ved idle.
>
> Gfx kortet bliver ca 55 C ved load og 33 C ved idle

Det er noget af det samme som mit.

> [...]
> "klemt fast" af grafikkortets køler.
>
> de 2 blæser siger så godt som INGENTING nu, og jeg kan kun høre at min

Kan se du har lydisoleret dit kabinet også, det gør jo også lidt.

Mvh. Vega.