Har Date-klassen ændret sig fra 1.4.x til ~
Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-04-05 22:21

Kan det virkelig passe, at Date-klassen har ændret sig fra 1.4.x til 1.5.0?
Jeg har følgende problem:

Mit Date objekt har i v. 1.4.1 værdien "2005-03-05".
I v. 1.5.0 er værdien "2005-03-04" :(

I Eclipse Debugmode ligner objekterne på ingen måde hinanden.

Mvh
Mandal

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 26-04-05 07:07

> Kan det virkelig passe, at Date-klassen har ændret sig fra 1.4.x til 1.5.0?

Så vidt et hurtigt kig i API'et afslører, ser det ikke ud til at der er
ændret noget, men OK jeg har ikke kigget så grundigt, og ved heller ikke
konkret hvilke funktioner du benytter og hvad jeg derfor bør kigge
efter, men du kan jo selv kigge videre.

Det betyder jo så ikke nødvendigvis at der ikke er sket noget med
implementatinonen, men det burde principielt set være ligegyldigt.

> Mit Date objekt har i v. 1.4.1 værdien "2005-03-05".
> I v. 1.5.0 er værdien "2005-03-04" :(

Hvordan instantierer du objektet, og hvordan konstaterer du at datoerne
er forskellige? En lille stump eksempel-kode ville gøre underværker.
Læser du et serialiseret objekt fra en fil eller...? Bemærk forøvrigt at
siden JDK 1.1 bør man bruge Calendar til de fleste dato-ting. Desuden
repræsenterer et Date-objekt et tidspunkt (inkl. klokkeslet), og ikke
kun en dato -- men jeg ved selvfølgelig ikke om det har betydning i dit
tilfælde.

Mvh. Kasper

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 27-04-05 10:33

On Mon, 25 Apr 2005 23:21:05 +0200, Brian Fisker [8900] wrote:

> Kan det virkelig passe, at Date-klassen har ændret sig fra 1.4.x til 1.5.0?
> Jeg har følgende problem:

Det meste af Date-klassen har været "deprecated" siden 1.1. Mon ikke det
har noget at sige?

--
vh
Jeppe W. Larsen

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 27-04-05 20:09

Brian Fisker [8900] wrote:
> Mit Date objekt har i v. 1.4.1 værdien "2005-03-05".
> I v. 1.5.0 er værdien "2005-03-04" :(

Jeg har ikke lige styr på om der er sket et-eller-andet med 1.5, men
dit problem kunne meget nemt være rod i valg af tidszone. Afhængig af
hvad du gør (eller ikke gør) for at markere hvilken tidszone at du
ønsker at tolke en dato (eller en Date) i, kan den blive forskellig.

Hvis du ikke gør noget kan du måske være løbet ind i at der kan være
forskel på om den selv finder ud af sommertid.....

Mvh. Johnnie

Fra : Jeppe Larsen

Dato : 27-04-05 20:49

On Wed, 27 Apr 2005 21:08:33 +0200, Johnnie Hougaard Nielsen wrote:
> [...]
>
> Hvis du ikke gør noget kan du måske være løbet ind i at der kan være
> forskel på om den selv finder ud af sommertid.....

Det er vist netop derfor at Date er blevet "deprecated" og de istedet
anbefaler at man bruger Calendar.

--
vh
Jeppe W. Larsen

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 27-04-05 22:20

Jeppe Larsen wrote:
> Det er vist netop derfor at Date er blevet "deprecated" og de istedet
> anbefaler at man bruger Calendar.

Date er da ikke det mindste deprecated - den er god til at kaste rundt
som value object, og masser af Java API klasser gør da også brug af en
Date og ikke et mere tungt Calendar object - som jo til gengæld kan lave
mere sjove ting med et tidspunkt.

Men hvis en Calendar skal formatters ud til en læsbar dato, bliver det
sjovt nok aktuelt at hive en Date ud af den, og så bruge DateFormat
(eller SimpleDateFormat) - hvor den rette TimeZone kommer ind i billedet.

Og om der f.eks. bruges sådanne uhumskheder som et tidspunkt uden zone,
der bliver fortolket ud fra den zone som maskinen "tilfældigvis" er sat
til - hvor detaljer som sommertid jo kan give underholdning........

Mvh. Johnnie

Fra : Casper B

Dato : 29-04-05 13:57

Date som timstamp repræsentation er ikke deprecated, kun metoder til at
arbejde på dennes værdi er nu at finde i bl.a. Calendar. Prøv at lave en
getTime() på dine dates for at sikre at de rent faktisk repræsenterer
samme "tidspunkt".

Det er sansynligvis fortolkningen af denne den er gal med, du bruger
sansynligvis ikke SimpleDateFormat til manuelt at formattere dato med,
min teori er istedet at den defaulte "Locale" er ændret. Java henter
formatteringsinformation osv. fra sun.text.resources.LocaleData, baseret
på hvilken locale der køres med.

Casper