Hjælp til Grafikkort vdr tv-signal
Fra : Claus

Dato : 25-04-05 20:16

Hejsa Gruppe

Jeg har et ATI-kort som hedder Medion Radeon 9600 TX. Problemet er at jeg
kan se mit skrivebordsbillede på tv-skærmen, men jeg kan ikke se nogen
ikoner.

Hvis jeg afspiller et videoklip kan jeg heller ikke se det på tv-skærmen.
PC-skærmen fungerer alt ok.

Når jeg starter selve computeren op, kan jeg også se hele opstartsfasen på
tv-et.

Nogen der ved hvad jeg gør forkert.

Mvh
Claus

P.S. Kører med Win XP Home

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-04-05 08:58

> [...]
> ikoner.
>
> Hvis jeg afspiller et videoklip kan jeg heller ikke se det på tv-skærmen.

Videoklip bliver normalt afspillet via en "overlay buffer" i grafikkortet
som sørger for at skalere filmen til skærmen (TV har kun 576 linier mens din
monitor har væsentligt flere). Overlay bufferen kan kun skalere til en af
skærmene og den anden viser intet. Du kan normalt vælge hvilken skærm der er
den primære. Der vil filmen blive vist. På nogle skærmkort kan man slå
overlay bufferen fra. Det vil give væsentligt højere CPU forbrug og
dårligere kvalitet på TVet.

Jeg har ingen forklaring på ikonerne.

Niels Dybdahl

Fra : Jeppe Nielsen

Dato : 26-04-05 21:54

Du skal ind i avanceret egenskaber for skærm.
Så start videofilmen, og stå begynd at lege med indstillingerne i den menu
der hedder overlay!
Så kan du selv bestemme hvordan du vil se det!

Fra : Zulu

Dato : 27-04-05 14:14

Claus wrote:
> [...]
> tv-skærmen. PC-skærmen fungerer alt ok.
>
> Når jeg starter selve computeren op, kan jeg også se hele

Lige nu kører du med det der hedder extended desktop, dvs at dit samlede
skrivebord består af skærm + TV. Du vil se at når du kører musen ud
"igennem" den ene side af skærmen, så vil den komme ind på TV'et.

Hvis du vil have samme billedet vist på begge skærme (TV + skærm) så skal du
vælge klon (clone). Dette gøres i drivere til grafikkortet. Lige nu er det
XP, der styrer de to skærme.

Zulu