PCI-grafikkort
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 25-04-05 13:40

Jeg har en Compaq/HP kontormaskine, hvor jeg gerne vil have mere fart på
3D-grafikken. Maskinen er en P4 2,4GHz med 512MB RAM. Grafikkortet i
maskinen sidder på bundkortet og er et Intel Extreme Graphics.

Der er kun mulighed for at sætte et PCI-kort i maskinen, så jeg har flg.
muligheder:
<http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=15&Parent=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Equal100=&Direction101=2&Sorted101=&Direction743=2&Sorted743=&Direction102=2&Sorted102=&Direction97=2&Sorted97=&Direction937=2&Sorted937=&Direction27034=2&Sorted27034=&Direction532=2&Sorted532=&Direction671=2&Sorted671=&Check96=496&True1911=&Trueval1911=28193&True1910=&Trueval1910=28191&True1912=&Trueval1912=28196&True1915=&Trueval1915=96677&True1913=&Trueval1913=28197&True1914=&Trueval1914=28199&True26090=&Trueval26090=98064&Submit.x=19&Submit.y=10>

Det ser ud som om det er muligt at vælge mellem:
- Radeon 7000
- Radeon 9200SE
- Radeon 9250
- nVidea FX5200

FX5200 - er det fra den serie, der larmede HELT vildt?

Jeg gætter på valget står mellem 9250 eller FX5200 ift. ydelse?

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Jesper Andersen

Dato : 25-04-05 17:26

Hej Jeppe...

Jeg har selv haft et Radeon 9200 SE og det er helt klart det dårligste kort
jeg har haft til dato. Jeg kunne intet kører i ordenlig tilstand. Køb det
aldrig hvis du vil have hurtig, og god grafik.. Hold dig hellere til FX
5200..

mvh.
Jesper

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-04-05 09:03

Jesper Andersen wrote:
> [...]
> jeg har haft til dato. Jeg kunne intet kører i ordenlig tilstand. Køb det
> aldrig hvis du vil have hurtig, og god grafik.. Hold dig hellere til FX

Hej Jesper

OK, men larmer FX5200 ikke en hel del?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 09:11

Jeppe Høiby skrev:

> OK, men larmer FX5200 ikke en hel del?

Det afhænger af producenten. Chippen i sig selv siger ikke noget

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-04-05 11:18

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det afhænger af producenten. Chippen i sig selv siger ikke noget

LOL! Jeg er sikker på du ved hvad jeg mener

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 13:57

Jeppe Høiby skrev:

> LOL! Jeg er sikker på du ved hvad jeg mener

Nej. Jeg er ret overbevist om at du har misforstået et eller andet.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-04-05 14:28

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nej. Jeg er ret overbevist om at du har misforstået et eller andet.

Hvad tror du jeg har misforstået?

Fra : Brian Lund

Dato : 27-04-05 00:54

> Hvad tror du jeg har misforstået?

Som han skrev; det kommer an på producenten!

Hvis du nu køber et kort fra producent A kan der måske sidde en køler der
støjer med 60 dB mens der på kortet fra producent B sidder en passiv
køleprofil!
Find et kort som du synes er ok, og søg på google!

Brian

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-04-05 08:55

Brian Lund wrote:
> Som han skrev; det kommer an på producenten!

Ja, det er jeg klar over.

> Hvis du nu køber et kort fra producent A kan der måske sidde en køler der
> støjer med 60 dB mens der på kortet fra producent B sidder en passiv
> køleprofil!

Ja, det er jeg klar over.

> Find et kort som du synes er ok, og søg på google!

Ja, det har jeg gjort - se mit første indlæg.

Fra : Mark Vilstrup Svanes~

Dato : 26-04-05 08:53

Hej Jeppe,

Jeg har haft en tråd om PCI-kort valg (15/4), hvis man er hæmmet af kun at
være velsignet med en sådan. Jeg har også nøjagtig samme konfiguration som
dig og står over for samme købs-situation.

Mit valg ville også være de typer du har valgt, men jeg er lidt bekymret for
den lave sync-hastighed på FX5200. Ellers ser det ud til at være et ganske
godt kort.

Mit valg lander nok på Club-3D Radeon 9250 PCI - kortet fordi det har en
højere sync-hastighed som passer til min skærm.

Men skriv da endelig tilbage når du har testet det kort du køber. Jeg kan
ikke tro vi er de eneste i verden uden AGP.

Hvor har du hørt kortet larmer?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 09:10

Mark Vilstrup Svanesteen skrev:

> bekymret for den lave sync-hastighed på FX5200. Ellers ser det ud til

Hvad er det for en sync, du tænker på?

Fra : Mark Vilstrup Svanes~

Dato : 26-04-05 09:40

V-Sync Hastigheden. Så vidt jeg er informeret, så skal den passe til ens
skærm. På Radeon9250-PCI-kortet er den på 85 Hz, på NVIDIAFX5200-kortet er
den 60 Hz.
Men jeg kunne jo også være fejl-informeret ...
--
Mark Vilstrup Svanesteen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 13:59

> [...]

> ens skærm. På Radeon9250-PCI-kortet er den på 85 Hz, på
> NVIDIAFX5200-kortet er den 60 Hz.
> Men jeg kunne jo også være fejl-informeret ...

Du har misforstået et eller andet. Det skærmen der sætter
begrænsningerne, ikke grafikkortet.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-04-05 00:56

> Du har misforstået et eller andet. Det skærmen der sætter
> begrænsningerne, ikke grafikkortet.

Mjoh, grafikkortet sætter også begrænsninger, men jeg tror nu sagtens at
begge disse kort kan klare både 60, 85, 100 og 120 Hz for den sags skyld...

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 05:48

Brian Lund skrev:

> Mjoh, grafikkortet sætter også begrænsninger, men jeg tror nu sagtens

Nej. Det er skærmen der først takker af.

Fra : Brian Lund

Dato : 01-05-05 11:55

> Nej. Det er skærmen der først takker af.

Ja, ved moderne kort!

Jeg havde engang et S3 virge og det kunne ihvertfald ikke klare 1280*960 @
100 Hz ;)

Brian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-05 12:10

Brian Lund skrev:

> Jeg havde engang et S3 virge og det kunne ihvertfald ikke klare
> 1280*960 @ 100 Hz ;)

Kan din skærm det?

Min kan ikke
- Jeg er henvist til 75Hz...

Fra : Brian Lund

Dato : 03-05-05 07:45

> Kan din skærm det?

Jep! :)

Det er en 19" Dell triniton af en art som jeg fik for 30 kr på den lokale
genbrugsstation!
Det er nu rart at kunne komme over 75 Hz, i Windows kan jeg godt se
forskellen fra 75 til 85 Hz, dog ikke fra 85 til 100, men når man nu engang
kan...

Brian

Fra : Mark Vilstrup Svanes~

Dato : 27-04-05 09:13

"Jesper G. Poulsen"

<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Du har misforstået et eller andet. Det skærmen der sætter
> begrænsningerne, ikke grafikkortet.

Jeg ved godt det er min skærm der sætter begrænsningerne. Det jeg mener er,
at hvis min skærm går til 85 Hz vil jeg jo gerne have det fulde udbytte:
Altså, et kort der kan sende med 85 HZ.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 14:21

Mark Vilstrup Svanesteen skrev:

> mener er, at hvis min skærm går til 85 Hz vil jeg jo gerne have det
> fulde udbytte: Altså, et kort der kan sende med 85 HZ.

Det kan alle kort idag

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-04-05 11:25

Mark Vilstrup Svanesteen wrote:
> [...]
>
> Men skriv da endelig tilbage når du har testet det kort du køber. Jeg kan
> ikke tro vi er de eneste i verden uden AGP.

Hej Mark

Jeg er heller ikke sikker på det larmer, men jeg husker blot at der var
en serie nVidia-kort for ikke så frygtelig lang tid siden som larmede
rigtig meget. Jeg kan bare ikke huske om det er FX5200.

Er der mon nogen der kan "sortere" disse chips alt efter ydelse:
- Radeon 7000
- Radeon 9200SE
- Radeon 9250
- nVidea FX5200

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 14:02

Jeppe Høiby skrev:

> Jeg er heller ikke sikker på det larmer, men jeg husker blot at der
> var en serie nVidia-kort for ikke så frygtelig lang tid siden som
> larmede rigtig meget. Jeg kan bare ikke huske om det er FX5200.

Det er jo noget vrøvl. nVidia laver ikke grafikkort. nVidia laver
grafikchips. Støjen afhænger af producenten af grafikkortet og ikke af
grafikchippen.

> Er der mon nogen der kan "sortere" disse chips alt efter ydelse:

Her er et link til et indlæg med et link til en test (kan du følge
mig?):

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 26-04-05 15:00

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det er jo noget vrøvl. nVidia laver ikke grafikkort. nVidia laver
> grafikchips. Støjen afhænger af producenten af grafikkortet og ikke af
> grafikchippen.

Ja, det er jeg klar over.

> Her er et link til et indlæg med et link til en test (kan du følge
> mig?):

<http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html>

Går ud fra det er denne liste. Tak for det!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-05 19:52

Jeppe Høiby skrev:

> Ja, det er jeg klar over.

Det er er ellers ikke det du har lagt for dagen :-/

> <http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08
> .html>
> Går ud fra det er denne liste. Tak for det!

Ja, det var den
Der står meget godt deri...

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-04-05 00:09

Jesper G. Poulsen wrote:
> Det er er ellers ikke det du har lagt for dagen :-/

Jeg burde nok have skrevet FX5200-baseret kort, men det regnede jeg ikke
med var så svært at regne ud...

> Ja, det var den
> Der står meget godt deri...

Ja, spændende læsning!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 05:47

Jeppe Høiby skrev:

> Jeg burde nok have skrevet FX5200-baseret kort, men det regnede jeg

Det havde jo ikke hjulpet på sagen, for det er som sagt op til den
enkelte producent at lave en køleløsning. Der findes løsninger der
larmer og der findes løsninger der ikke gør. Det er afhænger 100% af
producenten og 0% af chipsettet.

> Ja, spændende læsning!

Yup.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-04-05 08:49

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
> enkelte producent at lave en køleløsning. Der findes løsninger der
> larmer og der findes løsninger der ikke gør. Det er afhænger 100% af

Ja, det er jeg stadigvæk godt klar over, men det ændrer altså ikke på at
der for ikke så fygtelig længe siden kom en serie nVidia-baserede
kort, som larmede MEGET. Måske fordi alle producenterne implemeneterede
deres respektive kort med reference-køleren.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 14:28

Jeppe Høiby skrev:

> Ja, det er jeg stadigvæk godt klar over, men det ændrer altså ikke på
> at der for ikke så fygtelig længe siden kom en serie
> nVidia-baserede kort, som larmede MEGET. Måske fordi alle

Nå!

- Der er vist ingen herinde der kan eftervise den påstand. For som
nævnt, så kommer det helt an på producenten og visse producenter har
gjort en dyd ud af at lave tavse kort.

> producenterne implemeneterede deres respektive kort med
> reference-køleren.

Det tvivler jeg på. Se ovenfor.

Kig iøvrigt lidt på linielængde og signatur:

http://www.usenet.dk/netikette/linje.html

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 27-04-05 23:17

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nå!
>
> - Der er vist ingen herinde der kan eftervise den påstand. For som
> nævnt, så kommer det helt an på producenten og visse producenter har
> gjort en dyd ud af at lave tavse kort.

Der findes masser af indlæg rundt omkring på nettet, hvor folk brokker
sig over støjen fra NV30-baserede kort. Måske var kortproducenterne ikke
så fantasifulde dengang, hvad ved jeg.

Det er åbenbart et specielt fælt fænomen for mange GeForce FX 5800 Ultra
kort og har at gøre med FlowFX, som er et køler-system udviklet af
nVidia. Der findes naturligvis producenter som har lavet deres egen
implementering af FlowFX, som fx Gainward.

<http://content.guru3d.com/article/review/22/24>
<http://www.nvnews.net/vbulletin/archive/index.php/t-6838.html>
<http://www.digit-life.com/articles2/gffx/gffx-ref-p1.html>

Find selv mere på Google.

Og så må du hellere se denne her:
<http://www.tweaktown.com/downloads/NVIDIAFlowFX_video.zip>

> Det tvivler jeg på. Se ovenfor.

Jeg gør ikke. Se selv ovenfor.

> Kig iøvrigt lidt på linielængde og signatur:
>
> http://www.usenet.dk/netikette/linje.html
> http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html

OK.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-05 16:27

Jeppe Høiby skrev:

> [...]

> Det er åbenbart et specielt fælt fænomen for mange GeForce FX 5800
> Ultra kort og har at gøre med FlowFX, som er et køler-system udviklet

Bare fordi nVidia har opfundet en køler er det ikke ensbetydende med at
den _skal_ anvendes.

> Jeg gør ikke. Se selv ovenfor.

Det er de færreste der har anvendt nVidias egen køler. Gæt selv
hvorfor...

> OK.

Og ret dig venligst ind efter det. Din signatur er for lang!

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 28-04-05 17:14

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]

Ja, de findes, og?

> Bare fordi nVidia har opfundet en køler er det ikke ensbetydende med at
> den _skal_ anvendes.

Nej, det har jeg aldrig påstået at de skulle.

Det ændrer ikke på at der specielt for FX5800 Ultra-baserede kort er
mange der brokker sig over støjen fra FlowFX-systemet.

> Det er de færreste der har anvendt nVidias egen køler. Gæt selv
> hvorfor...

Ifølge hvad/hvem?

> Og ret dig venligst ind efter det. Din signatur er for lang!

Ja, det er irriterende, ikke?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-05 09:42

Jeppe Høiby skrev:

> Nej, det har jeg aldrig påstået at de skulle.

Så kan du heller ikke sige at _alle_ FX5xxx larmer. For det gør de
ikke. Det afhænger af producenten, som Brian Lund også var inde på.

> Det ændrer ikke på at der specielt for FX5800 Ultra-baserede kort er
> mange der brokker sig over støjen fra FlowFX-systemet.

Nu er FX5800 Ultra heller ikke FX5200. Lær at skelne, hvis du vil
diskutere. Hvis du bare vil trolle, så smut over i mudder-gruppen.

> Ifølge hvad/hvem?

Kig på nettet. Brug Google.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 30-04-05 14:19

Jesper G. Poulsen wrote:
> Så kan du heller ikke sige at _alle_ FX5xxx larmer. For det gør de
> ikke. Det afhænger af producenten, som Brian Lund også var inde på.

Det er heller ikke det jeg siger. Jeg siger at det er specielt for
FX5800 Ultra. Og jeg er STADIG godt klar over at det afhænger af
producenten.

> Nu er FX5800 Ultra heller ikke FX5200. Lær at skelne, hvis du vil
> diskutere. Hvis du bare vil trolle, så smut over i mudder-gruppen.

Jeg lagde ud med at sige at det muligvis var FX5200, der larmede, men
fandt ud af at det var FX5800 Ultra. Mht. at trolle, så er det dig der
står for det.

> Kig på nettet. Brug Google.

LOL!

<http://www.tweaktown.com/downloads/NVIDIAFlowFX_video.zip>
og denne lille film er bare grebet ud af det blå, ikke? Den har INGEN
hold i virkeligheden. Eller hvad?!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-05 11:15

Jeppe Høiby skrev:

> Det er heller ikke det jeg siger. Jeg siger at det er specielt for
> FX5800 Ultra. Og jeg er STADIG godt klar over at det afhænger af

Det skriver du _nu_ - det har du ikke skrevet hele tiden.

> Jeg lagde ud med at sige at det muligvis var FX5200, der larmede, men
> fandt ud af at det var FX5800 Ultra. Mht. at trolle, så er det dig
> der står for det.

Den lader vi lige stå et øjeblik.

> <http://www.tweaktown.com/downloads/NVIDIAFlowFX_video.zip>
> og denne lille film er bare grebet ud af det blå, ikke? Den har INGEN
> hold i virkeligheden. Eller hvad?!

Det er stadig de færreste producenter af FX5xxx-baserede kort der har
anvendt nVidia's egen kølerløsning. Det kan Google bevidne.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-05-05 11:18

Jeppe Høiby skrev:

> LOL!

Du har et linielængde-problem. Du kan ikke tælle. Du kan ikke læse.
Hvad laver du på usenet?
- Troller?

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 01-05-05 13:25

Jesper G. Poulsen wrote:
> Du har et linielængde-problem. Du kan ikke tælle. Du kan ikke læse.
> Hvad laver du på usenet?
> - Troller?

EOD.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-04-05 09:43

Jeppe Høiby skrev:

> Ja, det er irriterende, ikke?

Din linielængde er genrelt for lang. Kan Thunderbird ikke indstilles
til maks linielængde på 72 tegn?
Kan du ikke tælle 72 tegn pr. linie i din signatur?

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Mark Vilstrup Svanes~

Dato : 27-04-05 10:07

Jesper G. Poulsen wrote:
> <http://www20.graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html>
>
> Går ud fra det er denne liste. Tak for det!

Ok, hvis man skal gå ud fra denne liste, så er kortet med NVidia GeForce FX
5200 - chipsettet i klart bedre end kortet med ATI RADEON 9250 -chipsettet,
som slet ikke er med i testen.

Hvis man skulle vælge et kort og kun som Jeppe og jeg har en PCI-sokkel. Så
vidt jeg kan se er de begge passivt kølede med køleribbe. Givet denne test
fra Tom's hardware, vil det så på bundlinjen være bedre at købe FX5200
kortet?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-04-05 14:31

Mark Vilstrup Svanesteen skrev:

> GeForce FX 5200 - chipsettet i klart bedre end kortet med ATI RADEON
> 9250 -chipsettet, som slet ikke er med i testen.

Radeon 9250 er nyere end testen, med ikke hurtigere end 9200. Det er
vist en del af noget "levetidsforlængelse" af et chipset, lidt i stil
med GF4 MX4000.

> køleribbe. Givet denne test fra Tom's hardware, vil det så på
> bundlinjen være bedre at købe FX5200 kortet?

Ja, hvis det er det der klarer sig bedst i testen. Der er vist 8 sider
i den test.

Fra : Brian Lund

Dato : 01-05-05 12:03

> [...]
FX
> 5200 - chipsettet i klart bedre end kortet med ATI RADEON

Når den ikke er med på listen, hvordan kan du så sammenligne? ;)
Radeon 9250 er ca. lige så hurtigt som et 9600 SE hvis jeg ikke tager helt
fejl...

> [...]

> vidt jeg kan se er de begge passivt kølede med køleribbe. Givet denne test
> fra Tom's hardware, vil det så på bundlinjen være bedre at købe FX5200

Jeg tror stadig det er hip som hap, PCI bussen kan ikke følge med til at
fodre chipenne hurtigt nok til at der er nogen forskel...

Brian