Firewalls og Utilities
Fra : Carsten Ortmann

Dato : 26-05-01 20:58

Er der nogle der har erfaring med, hvilken firewall, der er bedst af
Norton Personal Firewall og Netbarrier. Jeg har haft Netbarrier 1.6
installeret i noget tid, men den forårsager en rimeligt heftig
temponedsættelse i min browser og på min ene email (stofanet) konto?

Er der nogle der har erfaring med at have TechTool og Norton Utilities
kørende samtidig. Jeg har forsøgt at køre en Optimization med TTP 3.0.2,
men jeg synes ikke den er lige så effektiv som Nortons Speed Disk. Diog
har jeg hørt at man risikerer at forvirre maskinen, hvis man har de to
programmers skjulte filer liggende samtidig.

Nogle kommentarer?

vh
Carsten

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 26-05-01 21:56

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Nogle kommentarer?

Det skulle da lige være, hvad skal du med en firewall på en mac?

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 27-05-01 00:32

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Det skulle da lige være, hvad skal du med en firewall på en mac?

Jeg har en åben forbindelse meget længe ad gangen, så jeg kan godt få
lidt angest i ny og næ. Er det noget pjat?

Der er vel en grund (ud over profit) til at de bliver lavet. Eller ...?

Carsten

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-05-01 01:38

In article <1eu1li4.1dbeymu1t5v3goN%vousortmann@mail1.stofanet.dk>,
vousortmann@mail1.stofanet.dk (Carsten Ortmann) wrote:

> Jeg har en åben forbindelse meget længe ad gangen, så jeg kan godt få
> lidt angest i ny og næ. Er det noget pjat?

Ja, det er noget pjat.

> Der er vel en grund (ud over profit) til at de bliver lavet. Eller ...?

Egentlig ikke. Jeg læste på et tidspunkt en artikel, hvor et af
firmaerne der laver firewall SW udtalte at de havde produktet i sit
sortiment fordi kunderne efterspugte det. De kunne vist ikke selv se det
fornuftige i efterspørgslen, men de ville hellere have at pengene gik
til dem, end en af deres konkurrenter.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-05-01 03:09

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har en åben forbindelse meget længe ad gangen, så jeg kan godt få
> lidt angest i ny og næ. Er det noget pjat?

Din angst er blevet påført af medierne. Så sent som her til aften så jeg
www.tv3.dk var blevet cracket, de havde faktisk fået en helt ny
hjemmeside (screendump haves)

Hvad er deres problem så, som dit ikke er? Først og fremmest er der en
vis form for prestige i at cracke en "kendt" side, dernæst har de
sikkert også oplysninger liggende, som kunne have interesse for andre.
Uden at kende dig vil jeg skyde på, at du ikke er specielt interessant
og kendt (ikke ment på en ond måde), samt at du helle ikke har
oplysninger som kunne have interesse for andre, din privat økonomi
betragtes som uinteressant.

> Der er vel en grund (ud over profit) til at de bliver lavet. Eller ...?

Og her kommer dit computervalg ind i billedet. Hvis du blot køre din mac
som den standard er sat op til, dvs. ingen underlige internet services,
så vil jeg vove den påstand, at du er 99,9% sikker overfor alle former
for indbrud relateret til "altid on-line". Vil du gerne have den sidste
0,1 procent med? Så bør du også vide at firewalls og ligende ikke er
100% sikre, eller rettere 100% datasikkerhed eksistere ikke uden for
Zitechs reklamer. Din firewall, eller hvad det måtte være, kunne åbne
flere huller end der allerede er. Her er der helt store plus ved en mac
med OS før 10, den har ingen kommando muligheder, hvis en suspekt person
skulle komme igennem. Dvs. kommer en slem cracker igennem til din
maskine står den stakkels person og kan udføre/ødelægge/ændre....intet.
Faktisk ville jeg selv blive glad for en cracker, der gik ind på min
maskine. Det ville være imponerende at tænke på, at en så dygtig person
havde haft kontrol over den.

<rant>
Firewalls til macintosh pre-OS X er komplet latterligt, sandsynligheden
for at nogen kan, endsige vil, byde ind i din computer er gående mod
nul. "Personal firewalls" blev opfundet til Windows og ligende, og som
Martin siger eksistere de kun til mac, fordi markedet vil have det, i
den respekt kan jeg sagtens forstå software udviklerne, de vil ligesom
alle andre gerne tjene en skilling. Markedet er alt for præget af
hjernedøde menneske, som dobbeltklikker på den første og bedste fil der
ankommer i deres e-post. Dette gør, at vi i TV og andre steder, kan se
beretninger om hvorledes ondsindede vira spreder sig som lus i en
syvende klasse. De glemmer blot altid at nævne, at disse vira spreder
sig via Outlook på Windows, og derfor ikke er nogen skade til, hvis du
skulle bruge noget som helst andet.
Dette kunne i særdeleshed også ramme en mac, men det har det bare
aldrig gjort endnu, sikkert fordi det er en uinteressant platform til
sådanne unoder, da den trods alt dækker under 5% af verdens samlede
computer platform. Næste gang jeg ser en private macbruger frygte hacker
angreb og vira, så brækker jeg mig ud over TV2's chefredaktør.
</rant>

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 27-05-01 12:25

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote en lang og meget
informativ smøre som svar på dette her:

Tak for ordene. Rart at høre. Jeg lægger ildvæggen på hylden indtil
videre.

Men hvad betød det her:

vh
Carsten

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 27-05-01 14:15

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Men hvad betød det her:

Det var primært fordi jeg ikke kunne huske navnet Ellers indsæt
chefredaktør efter forgodt befindende, da det i sidste ende er deres
ansvar med fejlinformationen, der naturligvis og meget forståeligt får
"almindelige" mennesker til at blive nervøse. Det var bestemt ikke for
at genere dig eller macbrugerer generelt

Fra : Carsten Ortmann

Dato : 29-05-01 11:51

"Jan Oksfeldt Jonasen" <jonasenREMOVE@THISit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "almindelige" mennesker til at blive nervøse. Det var bestemt ikke for
> at genere dig eller macbrugerer generelt

Sådan opfattede jeg det nu heller ikke. Jeg forstod bare ikke, hvad du
mente.
Jeg arbejdede på TV2 for nogle år siden. Nu er jeg på DR. Men måske ved jeg,
hvem det er, du er ude efter. Er det et spcifikt program, du hentyder til?

venligst
Carsten
- skrevet fra arbejds-PC, derfor anden adresse

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 29-05-01 19:42

Carsten Ortmann <cot@dr.dk> wrote:

> Jeg arbejdede på TV2 for nogle år siden. Nu er jeg på DR. Men måske ved jeg,
> hvem det er, du er ude efter. Er det et spcifikt program, du hentyder til?

Nej egentligt ikke, men jeg er da ikke specielt vild med ham fætteren
der laver Rapporten

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-05-01 11:06

Carsten Ortmann <vousortmann@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har en åben forbindelse meget længe ad gangen, så jeg kan godt få
> lidt angest i ny og næ. Er det noget pjat?

Jeg har også en fast forbindelse - og har overhovedet ikke haft
problemer med 'uvedkommende'. I øvrigt har jeg en webserver stående -
også uden nogen form for firewall, men kun med server software (Quid Pro
Quo). Jeg kan se på loggen at der er mange der pinger IP'en og hvad det
ellers hedder altsammen, men den er ikke blevet cracket...

> Der er vel en grund (ud over profit) til at de bliver lavet. Eller ...?

Næh - det tror jeg ikke. I øvrigt har jeg en fornemmelse af at sådanne
sw firewalls ikke gør andet end at sløve maskinen mere end nødvendigt.

--
mvh Jesper

Biddet > http://go.to/biddet
Mong Prod. > http://zap.to/mong