Passive køling til GF6600GT...
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-04-05 01:01

Hej NG,

Jeg ejer dette grafikkort...

Link:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=119558#

Nu vil jeg gerne have en passiv køleløsning for at fjerne noget støj, men
hvad burde jeg vælge?

Man skal vel også passe på, at ens graffikkort ikke bliver så varm, at det
bliver et problem her til sommer?

På forhånd tak,

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-05 09:48

Glenn Rasmussen skrev:

> Nu vil jeg gerne have en passiv køleløsning for at fjerne noget støj,
> men hvad burde jeg vælge?

Det bliver ikke nemt at køle passivt.

> Man skal vel også passe på, at ens graffikkort ikke bliver så varm,
> at det bliver et problem her til sommer?

Køl med vand, så slipper du også igennem en varm sommer

Fra : Henrik Sahl

Dato : 25-04-05 13:35

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
> hvad burde jeg vælge?
>
> Man skal vel også passe på, at ens graffikkort ikke bliver så varm, at det

Jeg købte en Zalman VF700-cu
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117540 og når den kører på 5v. så
hører man den overhovedet ikke, det tror jeg er det tætteste du kommer på
passiv/lydløs.

Mvh
Henrik

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 25-04-05 21:25

Henrik,

> Jeg købte en Zalman VF700-cu
> http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117540 og når den kører på
> 5v. så hører man den overhovedet ikke, det tror jeg er det tætteste
> du kommer på passiv/lydløs.

Den ser lækker ud, men hvordan sikre jeg mig, at den bliver kørt med 5v? Har
kigget i BIOS, men kan ikke rigtig ændre på noget ang. RPM eller volt?

Mit bundkort er et ASUS A8N-Deluxe SLI.

Fra : Henrik Sahl

Dato : 25-04-05 21:27

> Henrik,

> Den ser lækker ud, men hvordan sikre jeg mig, at den bliver kørt med 5v?
> Har kigget i BIOS, men kan ikke rigtig ændre på noget ang. RPM eller volt?

Der er kabler med der giver dig mulighed for at køre med 5v eller 12v.

Du kan se dem her -> http://edb-tidende.dk/article.php?id=20 eller på
Zalman's webside, der er en hel flashdemo af hvordan den skal sættes på.

Mvh
Henrik

Fra : Hans

Dato : 26-04-05 21:45

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> men hvad burde jeg vælge?
>
> Man skal vel også passe på, at ens graffikkort ikke bliver så varm,
> at det bliver et problem her til sommer?

Prøv og kig lidt på denne passive køler:
http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=852

Du bør dog lige sikre dig at der er plads nok til den store profil, men du
kan finde målene i linket til manualen.

Det geniale ved denne køler er, at det store varmeafledende element kommer
til at sidde lige under kabinetblæseren, og derved suges varmen effektivt ud
af kabinettet, selvfølgelig forudsat at der rent faktisk sidder en blæser.

Hans

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 26-04-05 22:28

Hej,

> Prøv og kig lidt på denne passive køler:
> http://asp.webconsult.dk/privat/SingleProd.asp?p=852

Den har jeg sjovt nok haft en øje på, men er ikke sikker på at der rent
faktisk er plads til den...

Sådan ser det ud i min PC...

http://www.tyranno.dk/files/gfx.jpg

Hvis den store del af køleren kommer til at side foroven skulle der jo være
plads, men hvor meget fylder den køler på langs, for måske kniber det pga.
bundkortets stik længst bagud?

Vil den desuden køle nok en varm sommerdag?

Fra : Hans

Dato : 26-04-05 22:59

Glenn Rasmussen wrote:
> Hej,

> Den har jeg sjovt nok haft en øje på, men er ikke sikker på at der
> rent faktisk er plads til den...
>
> Sådan ser det ud i min PC...
>
> http://www.tyranno.dk/files/gfx.jpg

Der ser ud til at være plads nok og kabinetblæseren sidder det helt rigtige
sted.

> Hvis den store del af køleren kommer til at side foroven skulle der
> jo være plads, men hvor meget fylder den køler på langs, for måske
> kniber det pga. bundkortets stik længst bagud?

Du kan faktisk godt regne ud hvad den store profil måler i længden hvis du
bruger forholdsregning fra de andre mål på tegningen. Den sidder dog så
langt oppe at den ikke kan kollidere med stik eller ramblokke på bundkortet.

> Vil den desuden køle nok en varm sommerdag?

Det kommer helt an på hvor godt et flow du har i kabinettet, men under alle
omstændigheder skal varmen fra grafikkortet jo fjernes fra kabinettet uanset
om det er aktiv eller passiv køling. Jeg har ingen problemer med et Radeon
X800XT monteret med denne køler, hvor der sidder en 120 mm. Pabst blæser i
kabinettet som kører ca. 850 rpm. Det er ret tydeligt at luftstrømmen
skifter fra kold til lunken fra blæseren når jeg kører de tunge spil, men
bliver hurtig kold igen når maskinen står idle. Grafikkortet bliver aldig
mere end 55 grader varmt og ligger omkring 34 grader idle hvor
kabinettemperaturen normalt ligger på 29-31 grader.

Hans