prut prut prut
Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 26-05-01 20:51

Hej,
Har været på langfart idag - til Kalunborg s.m. flere hundrede andre gale
mennesker. Fantastisk skue - for en nybegynder.

Transalpen kører som en drøm - men når jeg slår gassen fra, evt. gearer ned
og motorbremser, så prut prut prut (ikke højt knald)! Hvor meget prutteri er
ok - det lyder nu ellers meget godt. Er det tændingen eller noget andet der
skal justeres, eller er alt som det skal være?

Tak på forhånd!

Hilsen Hans
Transalp '92

Fra : Armand

Dato : 27-05-01 04:08

Hans Møller Andersen <hman@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> ..........................Er det tændingen eller noget andet der
> skal justeres, eller er alt som det skal være?

= blot fort meget bensin => tomgangsdyse hhv. luftskrue!

--
Armand

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 27-05-01 11:28

> = blot fort meget bensin => tomgangsdyse hhv. luftskrue!
>
> --
> Armand

Tak så langt. For meget benzin - betyder det at jeg bare skal stille
tomgangsskrue til lavere omdrejninger eller skal jeg stille luftskrue?
Er det noget jeg kan justere selv og hvordan?

Hilsen Hans

Fra : Armand

Dato : 28-05-01 00:30

> Tak så langt. For meget benzin - betyder det at jeg bare skal stille
> tomgangsskrue til lavere omdrejninger eller skal jeg stille luftskrue?
> Er det noget jeg kan justere selv og hvordan?

Jeg glemte lige: Falsk luft til udstødningen, hvorved der i kraft af
ilt-tilgang
muliggøres en efterforbrænding?!

Nu er det jo blot et skønhedsproblem, så det er spørgsmålet om hvorvidt
det er værd at rode for meget med, alternativt at betale en rulning
med co-test for :-/
Hvis man begynder at dyse ned et sted, bør man huske på at suplere med
samme mængde et andet sted i systemet (måske hoveddysen?), så det kan
godt blive en længere vej!
Men det kan godt ligge alene i et for højt tomgangs-omdrejningstal,
såvel som et u-synkroniseret forhold imellem karburatorerne - Så kig
blot på det først.
Endvidere kan mer-tilgang af bensin f.eks. også ligge i hængende chokere
:-/

Klø på!

--
Armand

Fra : Hans Møller Andersen

Dato : 28-05-01 20:32

> [...]
> blot på det først.
> Endvidere kan mer-tilgang af bensin f.eks. også ligge i hængende chokere

OK, jeg vil prøve. Men lige for at finde ud af hvor jeg skal starte.
Her er nogle indikatorer:
1. ene chokerkabel var rustet fast, fjeder knækket. Nu smurt og fungerer
igen, fjeder skiftet.
2. udstødning skilt ad inden maling i vinters, lidt flettet materiale
glasnet?) i samling - var krøllet men vistnok ok.
3. halvvejs henne, i siden på udstødning et hul - ca. 4mm, virker som om det
skal være der - er boret.
4. tomgang ca. 100 o/min mere end foreskrevet.
giver dette signaler om hvor jeg bør starte?

Og sidst et almindeligt spørgsmål - "klonk" ved kold motor når der sættes i
gear - er det tegn på for høj olieviskositet? (for tyk)

Hilsen Hans
Transalp