skærm blinker efter installering af radeon~
Fra : Jaina

Dato : 22-04-05 23:23

Jeg har installeret nyt grafikkort. Har en gammel 15" fladskærm, men den har
altid fungeret upåklageligt. Jeg installerer Radeon 9550 grafikkort og nu er
skærmen begyndt at blinke. Jeg tænkte at det var forkert Hz og har
eksperimenteret med at skifte mellem 60, 70, 72 og 75. Det er som om det
virker nogen gange. Næste gang jeg starter maskinen op så begynder
blinkeriet igen.

Er der nogen der har et forslag?

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-05 23:49

Jaina skrev:

> [...]
> begyndt at blinke. Jeg tænkte at det var forkert Hz og har
> eksperimenteret med at skifte mellem 60, 70, 72 og 75.

Du kører altså ikke DVI så?

> Det er som om det virker nogen gange. Næste gang jeg starter
> maskinen op så begynder blinkeriet igen.
>
> Er der nogen der har et forslag?

Jeg har oplevet lignende problemer med et Asus Radeon AX800 Pro
og en Viewsonic VP201s TFT koblet til over DVI i dag. Ikke nok
med at billedet hoppede og blinkede i perioder. Sorte flader var
ligesom fyldt med små blinkende røde pixels. Det viste sig at
'Reduce DVI frequency on higt-resolution displays' skulle kobles
til i mit tilfælde. Funktionen findes inde under Options-fanebladet
i driveren.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 12:07

Lars skrev i en mail:

> Hvad pokker er DVI og hvor finder jeg det henne?

DVI = Digital Visual Interface.
Altså den forbindelse, du vælger at bruge imellem grafikkort
og skærm. Fladskærme har oftest det flotteste billede, når de
er koblet til grafikkortet via DVI, da det så er et digitalt
signal hele vejen fra grafikkort til det endelige billede.

Hvordan et DVI-stik ser ud, kan du se her:
<http://shop.store.yahoo.com/directron/dviguide.html#cabling>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Olesen

Dato : 23-04-05 07:15

"Jaina" <lrpt(fjern)@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksperimenteret med at skifte mellem 60, 70, 72 og 75. Det er som om det
> virker nogen gange. Næste gang jeg starter maskinen op så begynder

Jeg har OFTE været udsat for, at selvom du sætter den til 85 hz, så blinker
den som var det 60 hz. Fandt aldrig problemet.
Også Radeon (skod)kort.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-04-05 14:14

> Jeg har OFTE været udsat for, at selvom du sætter den til 85 hz, så
blinker
> den som var det 60 hz. Fandt aldrig problemet.
> Også Radeon (skod)kort.

Så du på skærmens menu om den faktisk kørte andet end 60 Hz?

Hvis du ikke har installeret en korrekt driver til din skærm kan du godt få
problemer med at få dit (Radeon) kort til at køre med "usikre"
opdateringsfrekvenser!
På min hjælper det at gå ind i de avancerede egenskaber for skærmen og
fjerne fluebenet i "Anvend DDC information" - Nu kan jeg køre 120 Hz...

Brian

Fra : Olesen

Dato : 23-04-05 20:58

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Så du på skærmens menu om den faktisk kørte andet end 60 Hz?

Som med et tv, hvis du kikker hen over skærmen, så kan du nemt
se den blinker.

> Hvis du ikke har installeret en korrekt driver til din skærm kan du godt

> problemer med at få dit (Radeon) kort til at køre med "usikre"
> opdateringsfrekvenser!

Okay, men problemet har aldrig været der med Nvidia kort.

> På min hjælper det at gå ind i de avancerede egenskaber for skærmen og
> fjerne fluebenet i "Anvend DDC information" - Nu kan jeg køre 120 Hz...

Well, vil prøve dêt med en korrekt driver til skærmen, selvom
medfølgende cd-rom sikkert kun får skærmens navn frem i enhedshåndteringen.