Asus Radeon AX800 Pro og to skærme
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-05 20:06

Hej,

Jeg har fornylig investeret i en ny PC, hvor der sidder et Asus
Radeon AX800 Pro grafikkort i.

På mit gamle højt elskede Matrox Parhelia, kunne man vælge, at
nr. 2 skærm kun skal tænde, når man afspiller et videoklip eller
en DVD f.eks. Kan man gøre det samme med et Ati-kort og hvad
hedder i så fald den funktion?

Jeg har installeret den nyeste driver til kortet fra Asus'
hjemmeside, som hedder 8.11. Styresystemet er WinXP Pro SP2.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-05 20:22

Poul Erik Jensen skrev (i en mail) :

> Hør, mener du dermed at du kunne afspille video/DVD på begge
> skærme samtidig ??

Ja, det kunne jeg sagtens, men jeg plejede nu at minimere vinduet
på skærm 1 og kiggede så filmen på skærm 2, som er pefekt til
det formål. Skærm 2 tændte og filmen blev vist i fuld skærm helt
automagisk med Matrox-kortet og det er så en lignende funktion
jeg savner ved Asus-kortet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-04-05 20:30

Jeg har selv problemer med at se fuldskærmsvideo på min PC, som er af nyere
dato, så det lyder lidt overraskende at du kunne gøre dette uden problemer
på en ældre PC....mener du virkeligt at du kunne afspille fuldskærmsvideo på
begge skærme (hvor hver skærm viser en halvdel af filmen) ??? Og hvilke
indstillinger/medieafspillere brugte du i så fald ???

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-04-05 21:11

Poul Erik Jensen skrev:

> Jeg har selv problemer med at se fuldskærmsvideo på min PC,
> som er af nyere dato, så det lyder lidt overraskende at du
> kunne gøre dette uden problemer på en ældre PC....

Det kommer jo mere eller an på kvaliteten af grafikkortet.
Matrox-kort er ikke just hurtige til 3D, men de er geniale
til 2D og til filmkiggeri.

> mener du virkeligt at du kunne afspille fuldskærmsvideo på
> begge skærme (hvor hver skærm viser en halvdel af filmen) ???

Jeg mente ikke, at hver skærm viste det halve af filmen.
Hver enkelt skærm viste hele filmen.

Det kunne dog også lade sig gøre at dele filmen op, så den
spredte sig over begge skærme, men det er der ikke meget
filmoplevelse over, efter min mening. Du vil jo i så fald
får skærmbilledet delt af rammerne på skærmene.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 23-04-05 18:16

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> nr. 2 skærm kun skal tænde, når man afspiller et videoklip eller
> en DVD f.eks. Kan man gøre det samme med et Ati-kort og hvad

Nå, men det kan man åbenbart ikke gøre på et ATI-kort.
Man er tilsyneladende pisket til at gå ind i Display Properties ->
Settings, klikke på nr. 2 monitor og sætte et flueben i 'Extend my
Windows desktop onto this monitor', hvorefter man så kan trække
afspilleren over på nr. 2 skærm og maksimere den.

Det tager godt nok heller ikke lang tid at gøre, men det var nu
noget nemmere med Matrox-kortet, da det jo som sagt skete helt
automatisk.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Mads

Dato : 12-05-05 09:49

gå i skærm properties og find theater options under overlay fanen..

/mads

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-05-05 16:00

Mads skrev:

> gå i skærm properties og find theater options under overlay
> fanen..

Alting derinde er "grået ud".
Jeg kan komme til at stille på det, hvis jeg går ind under
Displays-fanebladet i driveren og tænder for nr. 2 display,
som er CRT-skærmen, men planen er netop, at CRT-skærmen ikke
skal være tændt før der afspilles en video i Media Player,
Zoom Player, Quicktime eller PowerDVD.

--
Hilsen
Madsen