Excel VBA 2003
Fra : Mike Johnson

Dato : 21-04-05 10:36

Hej

Er det nogen som kan sige mig hvordan man bevæger sig i et navne
område ?

Jeg kunne godt tænke mig at have en lykke som "går" fra 1. celle til
den sidste celle (range).

Jeg har markeret et område og givet det navnet "data"

Dim AreaCells As Range

Set AreaCells = Range("Data")

AreaCells.Select

Men når jeg fx. bruger kommandoen :

ActiveCell.Offset(1, 0).Select

Så forsvinder markeringen af området.

Det som ønskes er at gå alle celler i området igennem, så når man er
nået til nederste række, skal den gå op i øverste række i næste
kolonne.

Håber at det er nok til at I forstår

På forhånd tak

MJ

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 21-04-05 12:47

Prøv dette:

Option Explicit

'----------------------------------------------------------
' Procedure : testROW
' Date : 20050421
' Author : Joergen Bondesen
' Purpose : Select cell in Range, row by row.
'----------------------------------------------------------
'
Sub testROW()

Dim AreaCells As Range
Set AreaCells = Range("Data")

Dim cell As Range
For Each cell In AreaCells
cell.Select
Next cell

Set AreaCells = Nothing
End Sub

'----------------------------------------------------------
' Procedure : testCOLUMN
' Date : 20050421
' Author : Joergen Bondesen
' Purpose : Select cell in Range, column by column
'----------------------------------------------------------
'
Sub testCOLUMN()

Dim AreaCells As Range
Set AreaCells = Range("Data")

Dim x As Long
For x = 1 To AreaCells.Columns.Count
Dim cell As Variant
For Each cell In AreaCells.Offset(0, x - 1) _
.Resize(AreaCells.Rows.Count, 1)

cell.Select
Next cell
Next x

Set AreaCells = Nothing
End Sub

Jørgen Bondesen

Fra : Mike Johnson

Dato : 21-04-05 13:06

Takker.

Jeg prøver det

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 21-04-05 15:07

Hej Mike.

Velbekomme.
Du er velkommen tilbage.

Sub testCOLUMN() står der
Dim cell As Variant
skulle have været:
Dim cell As Range

> Takker.
>
> Jeg prøver det

It has removed 27 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Mike Johnson

Dato : 22-04-05 06:48

Tak

Jeg fik det til at virke. Endnu engang tak for hjælpen

Har dog lige endnu et spg

Pt. skal jeg starte makroen vha. en knap, men kunne godt tænke mig at
den blev triggeret automatisk når man har rettet noget (eller måske
bare ved at checke værdien i en celle):

Fx.

=if(D17>500;testCOLUM();"")

Men når jeg prøver ovenstående, får jeg fejlen at "navnet er ugyldigt"

Mvh MJ

Fra : Jørgen Bondesen

Dato : 22-04-05 11:19

elbekomme.

Nedenstående skal IKKE i MODULE men ind i det ARK hvor du har din tabel.
Marker ark - højreklik på fanen - Vis koder. Indsæt nedenstående, dvs. en af
de 2.
Jeg ville bruge den første.

Bemærk iøvrige, at du i arket øverst til højre har en "masse" events som du
kan se nærmere på, når tiden er moden.

Option Explicit

'Ved ændring af celler i range: DATA

'Column
Dim AreaCells As Range
Set AreaCells = Range("Data")

If Intersect(Target, AreaCells) Is Nothing Then Exit Sub

[...]

' 'Row
' Dim AreaCells As Range
' Set AreaCells = Range("Data")
'
[...]

'Ved markering af celle i range: DATA

'Column
Dim AreaCells As Range
Set AreaCells = Range("Data")

If Intersect(Target, AreaCells) Is Nothing Then Exit Sub

Application.EnableEvents = False
[...]

Application.EnableEvents = True

Set AreaCells = Nothing

' 'Row