Åbning af løb
Fra : driver

Dato : 16-04-05 20:19

Er der nogle der erfaring med at få en bøsse åbnet i boringen ? Gode eller
dårlige.
Det drejer sig om en Merkel S/S der er boret 1/1 på begge løb.
Jeg kunne tænke mig at den opboret til "forbedret Cylinder" og 1/4.
Nogle advarer om, at det ødelægger et våben at få det opboret, og at det
aldrig kommer til at skyde ordentlig.
Erfaringer søges.
mvh
driver

Fra : Kent Hald

Dato : 16-04-05 22:54

"driver" <XXmgcar@sport.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der erfaring med at få en bøsse åbnet i boringen ? Gode eller
> dårlige.
> Det drejer sig om en Merkel S/S der er boret 1/1 på begge løb.

En Merkel S/S der er boret 1/1 på begge løb er ellers
lidt af en sjældenhed.
Men er du glad for din bøsse, skal du være mere
end 200% sikker på, at den "smed", du overlader
bøssen til kan sit kram.
Ellers kan den måske kun bruges til hegnspæl
bagefter.
Lidt overdrevet måske, men den kan komme
til at skyde elendigt.(Evt: klatskyde)

Hilsen KH

Fra : Tom Knudsen

Dato : 17-04-05 07:37

Hej "Driver"

Hvad med at sælge den og købe en der er boret "rigtigt" fra starten?
Medmindre den har stor affektionsværdi tror jeg det er måden...

Mvh Tom

Fra : Odense

Dato : 17-04-05 08:58

"driver" <XXmgcar@sport.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg kunne tænke mig at den opboret til "forbedret Cylinder" og 1/4.
> Nogle advarer om, at det ødelægger et våben at få det opboret, og at det

Hej
Jeg har for en del år siden fået boret en Merkel cal.20 op. Det gav et fint
skudbillede bagefter. Det var sådan set også fint før, men på 25 meters
afstand dækkede den en frokosttallerken
Jeg mener den blev sendt til Korsholm for operationen.

Min far skød i mange år med en O-U Merkel med et løb der mistede de yderste
10 cm under en tur i en kragehytte hvor de var to der kom til at "krydse
klinger". Den skød ganske fortrinligt selv om den var helt uden
trangboring - altså ren cylinder. Det var i filtproppens dage altså før
plastichaglskålen blev moderne. Den havde en fin dækning uden huller i
skudbilledet og han blev bl.a. nr. to DM i jagtskydning med den. Så hvis det
går galt med opboringen kan du jo bare save af til du har en skovbøsse

--
MVH Per

Fra : driver

Dato : 17-04-05 16:24

> [...]
> skudbilledet og han blev bl.a. nr. to DM i jagtskydning med den. Så hvis
> det går galt med opboringen kan du jo bare save af til du har en

Hej Per.
Jeg har selv tænkt på at skære det yderste af løbene, men de er i forvejen
kun 66 cm, så det bliver lige på grænsen at skære 10 cm af, men mindre kan
måske også gøre det.
Endelig sparer jeg jo også de 700 kr det koster at få den boret op hos en
våbenmekaniker.
mvh
driver

Fra : Lasse

Dato : 17-04-05 18:12

Jeg vil bare sige kort, at en trangboret bøsse skal man kun være glad for.
Med de hagl vi må bruge idag, er det rart at der sidder så mange hagl, så
tæt som muligt.. Hellere skyde blankt forbi, end at anskyde. Jeg ved godt
mange vil skrive at stålhagl er fint, og næsten så godt som bly.. Vinden
blæser i mange retninger.. Jeg har min mening,. Min næste bøsse er også
fuld trangboret.. Jeg bruger den også på fjorden, så har brug for det
skudbilled.. Skal så lige siges at jeg har en Franchi 500 halvautomat til
Lerduer.. Den er 1/4 , og rammer dem fint .. Der må godt spredes lidt..
Knæk og bræk

Lasse

Fra : Kent Hald

Dato : 17-04-05 23:44

"Lasse" <lasseSLET@postbilen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skudbilled.. Skal så lige siges at jeg har en Franchi 500 halvautomat til
> Lerduer.. Den er 1/4 , og rammer dem fint .. Der må godt spredes

Jeg kan kun sige, at jeg er helt enig med Lasse.
Jeg kunne aldrig drømme om at save af et løb.
Køb hellere en bøsse mere med den rette boring,
det behøver jo ikke at være en dyr en,
når den skal sidestilles med en med afsavet løb.

Hilsen KH

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-05 22:45

Lasse wrote:

> Hellere skyde blankt forbi, end at anskyde.

Den holder altså ikke helt. Man kan sagtens komme til at lave anskydninger
med kraftig trangboring. Guderne skal vide jeg har lavet min del, og har
ikke mærket nogen forskel efter jeg skiftede til FC og 1/4. Der er stadig
noget der hedder randhagl. Husk på at et ideelt skudbillede - uanset grad af
boring - laver en jævn haglfordeling uden "kerneskud" ... derfor vil målet
enten befinde sig i træfområdet - eller ikke. Husk på at ovennævnte er i den
perfekte Verden. I virkeligheden er træfbilledet ikke jævnt, men man kan
komme meget tæt på ved at vælge det rette patronmærke til ens haglbøsse.

Knæk og Bræk

--
Med venlig Hilsen - Kim Frederiksen (kim.frederiksen snabela gmail.com)
Nettet er for lille til Netbetjente - gå venligst udenfor