Brunsviger ?!?
Fra : Helle.K

Dato : 26-05-01 18:22

Jeg er fornylig flyttet fra fyn til midtjyland og er i den forbindelse
kommet i en diskution med en flok "stædige jyder" omkring brunsviger..
både om udtalelsen at navnet og hvor den kommer fra....
Udtalelsen kan man jo tillægge diverse dialekter... Jyderne vil have det
sagt med brun... som i brunkager... selvom jeg mener.. at når nu
brunsvigeren kommer fra fyn... så bør jeg jo nok vide hvordan den udtales...
nemlig brånsviger... og så falder de "kære jyder" ned af stolen af grin..
Hele denne diskution skal tages med et gran humor da det egentlig går mest
ud på at moppe hinanden med vores dialekter... da enhver herovre kan høre
jeg kommer fra fyn.... men man siger sgi da ..-"en gang om ugen"- og
ikke -"en gang i ugen"-... men sådan er det jo så interesant at vi danskere
trods alt er så forskellige...

Nå.. nu kom jeg vist væk fra det jeg egentlig ville spørge om....

Er der nogen herinde der ved hvor brunsvigeren oprindelig kommer fra ???...
jeg har søgt internettet tyndt og kan ikke finde så meget som en linie om
hvor den stammer fra... så nu håber jeg på hjælp herindefra....

Hvor kommer den pokker brunsviger fra??... og hvad er dens historie???

Hilsen Helle.K

Fra : Erna Andersen

Dato : 26-05-01 20:15

Hej Helle.

Jeg er opr. fynbo men bor nu i Midtjylland
Og har heller aldrig vidst, hvor -brån-svigeren kommer fra, .
andet end fra bageren.
Men der findes en gruppe, der gerne besvarer historiske spørgsmål
: dk. historie. genealogi Nu kan jeg ikke på stående fod huske
om rækkefølgen af ordene er rigtig.

--
Hilsen Erna

Vedhegnet23@mail.tele.dk

Http://Ernaelisabeth.pingside.dk

Fra : Jens Olsen

Dato : 26-05-01 21:45

"Helle.K" <helle.k@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
| hvor den stammer fra... så nu håber jeg på hjælp herindefra....
|
| Hvor kommer den pokker brunsviger fra??... og hvad er dens

Brunsvig er det gamle danske ord for byen Braunschweig i det nordlige
Tyskland.
I Braunschweig laver man en specialitet, nemlig Braunschweiger
Obstkuchen,
som altså er med frugt. Så vidt jeg kan se, minder den ikke meget om
den
danske brunsviger.
Jeg søgte naturligvis også på nettet og konstaterede, at brunsvigeren
åbenbart regnes for en fynsk specialitet, hvilket jeg ikke anede. Har
nogen
en forklaring på det?

M.v.h.
jens olsen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-05-01 07:35

"Helle.K" <helle.k@post.tele.dk> skrev i meddelandet...
> Hvor kommer den pokker brunsviger fra??... og hvad er dens historie???

Hi Helle,

Jeg ved heller ikke rigtigt hvor brunsvigeren kommer fra, men ved et kik
i Politikens "Vi bager", fandt jeg ikke desto mindre, en opskrift på
"Sønderjysk Brunsviger", bagt i bradepande; bløddej med bagepulver,
vanilie, æg, osv., og sukkerfyld bestående af smør, farin, havregryn og
mælk som koges sammmen i en gryde, og hældes over den forbagte kage.

-Den "Fynske Brunsviger" udgave som vi almindeligvis kender, er en alm.
blødej/tebolledej med gær, kardemomme, æg, osv., og sukkerfyld bestående
af smør, farin, evt. sirup og korender.

I en gammel bagebog "Brød Kager Kræs" De Danske Husmødres Bagebog
fra 1948, fandt jeg i/under opskriften "Braunschweiger", bagt på en
stor plade, - at "Braunschweiger er en variation af Smørlapper", -og
hvad er så det...?

-I samme bog står således opskriften på "Smørlapper", - de laves af
bløddej/tebolledej; dvs. [citeret] - Man deler dejen i små stykker og
slår dem op som alm. boller, lader dem ligge på bordet, indtil de ikke
mere er så faste. Derefter rulles de så lidt aflange med et rulletræ,
hvorefter de sættes på en plade. Når de er hævet en lille smule, trykker
man med en finger en fordybning i midten, og i denne fordybning smører
man følgende masse:

100 g smør, 100 g farin.

Smørret smeltes en lille smule og røres op med farinen. Når smørlapperne
er hævet tilstrækkeligt til at gå i ovnen, overdrysses de til slut med
mørk farin og bages i en ovn, der ikke må være for kold. -færdig
arbejde!

PS: Måske er brunsvigeren i virkeligheden en afstikker af smørlapper?
(så det var måske de tyske krigere, der fandt på at vores små smørlapper
skulle hedde Braunschweiger / Brunsviger, -und gern sehr groß

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Svend Asmussen at Copenhagen Jazz Festival 2001
www.cjf.dk

Fra : R.N.

Dato : 28-05-01 11:36

"Peter W. Bosse" skrev i en meddelelse
> [...]

> hvorefter de sættes på en plade. Når de er hævet en lille smule, trykker
> man med en finger en fordybning i midten, og i denne fordybning smører

Hej -
Det er da interessant det her! Så får jeg endelig noget der snerper henad
en
forklaring på hvorfor mine veninders mor, som var fra Nibe-kanten
(Nordjylland)
altid sagde smørkage om brunsvigeren. Vi undrede os over det, fordi hendes
udgave
var nøjagtig magen til vores mors.

Jeg mener de begge lod gærdejen hæve i en bradepande - hmm før eller
efter(?)
at de havde trykket smørklatter ned i den rundt omkring og derefter drysset
det
hele med et godt lag mørk farin.

Når man nu hører ordet smørlapper, giver det da lidt af en forklaring.
Da jeg så spørgsmålet kom jeg også straks til at tænke på Braunschweig.
Men interessant nok er byens navn blevet til New Brunswick i det nordøstlige
Canada, hvortil tyskere emigrerede for mere end 200 år siden. Mon ikke de
også kender brunsvigerne dér???

Med venlig hilsen

Elena

Fra : Kim Juul

Dato : 15-07-01 18:06

Hvor kommer den pokker brunsviger fra??... og hvad er dens historie???

Historien er jeg ikke helt sikker på, men da jeg arbejdede i Jylland som
bager hed de "Sutsko" og var lavet af bløddej som blev rullet aflange og
trykket i midten. Fyldt med brun remonce og farin.

På Sjælland hedder de brunsviger og er bagt på en plade og skæres ud i
firekanter

Kim Juul

Kim-juul@mail.dk

www.kim-juul.dk
www.bager-kim.dk

Fra : Kurt Jensen

Dato : 17-07-01 07:47

Kim Juul <kim-juul@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b51cd52$0$924$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> trykket i midten. Fyldt med brun remonce og farin.
>
> På Sjælland hedder de brunsviger og er bagt på en plade og skæres ud i

Jeg ved ikke hvor de kommer fra men jeg husker min barndoms brunsvigere fra
Fyn - uhmm.
De er sandsynligvis blevet endnu bedre i min erindring men de VAR altså
gode.
Jeg har ikke senere fået nogen i Jylland eller på Sjælland der kunne leve op
til det rigtige mix mellem høj svampet 'bund' og et passende varieret lag af
'puddersukker'.

I min ungdomstid (i 50-60'erne) kunne man kun få dem på Fyn. Det kunne jo
antyde at de kom derfra.
Iøvrigt ligger ordet - brunsviger - godt i munden på en Fynbo

VH
Kurt

Fra : Stroyer

Dato : 14-08-01 14:34

Hej Helle og jer andre.
- Undskylder lige evt. skrive/slå fejl, men jeg er lettere ordblind :0)
Nu skal i får den rigtige historie. Jeg er udd.. konditor og har været alt
min lære tid i Tyskland ( Kiel2½ år) Det er rigtig nok at en brunsviner
stammer fra Braunschweig hvor den den tyske fag skolden ligger. Jeg har
været på den skole som en del af min udd. og der lære man alt tysk
traditionel bagværk og konditor kunst.
Der findes 3 kager der nede der alle sammen er i familie med brunsvigeren..
Så ham der skrev det med de tyske Obstkucen er ikke helt gal på den, og dog
:0)
De 3 slags kager der findes laves alle sammen med bøld dej, lige som en
brunsviger. Nu er jeg ik bager så måske hedder det noget andet. Men 3 kager
hedder:
- Binenstick
- Butterkuchen
- Butter/ strösel kuchen
alle sammen har en bund af blød dej. Men det kommer 3 forskellige ting oven
på de her kager.
Oven på Binenstick kommer der en opkogt honning masse af mandel flager der
bliver bagt og når den er kølet lidt af skærem man den tynde kagae igennem
og fylder den med creme.
Oven på en Butterkuchen kommer der små smørt klatter af vanilie smør, og man
drysser friske mandel falger hen over og sukker blandet på med vanilie og
lidt citron saft.
Den sidste, en Butter/ strösel kuchen kommer der både smør klatter oven på
af vanilie smør og så nøget man klader for strösel, som er den meget hård
mørdej man mærmest v´river hen over.
Og ud fra de her 3 kager og kommer en brunsviner altså *S*
Mange kage hilsener fra Stine

Fra : Erna Andersen

Dato : 14-08-01 23:45

Hej

"Stroyer" <stroyer@stroyer.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Helle og jer andre.
> - Undskylder lige evt. skrive/slå fejl, men jeg er lettere
ordblind :0)
> Nu skal i får den rigtige historie. ...

Interessant Nu er der noget mere at experimentere med.

Hilsen Erna