Mange sp. vedr. to-mandsvirksomhed ift. sk~
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 15-04-05 16:31

Hej ng

Jeg er den ene halvdel af en forholdsvis ny tomandsvirksomhed, som
oversætter og korrekturlæser. I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål!

1) Findes der ikke en lægmandsskattelovgivning (bog eller lign. skræddersyet
til mindre forretninger), som giver svar på, hvad man kan trække fra og
under hvilke betingelser?

For eksempel vil jeg gerne vide i hvilket omfang man kan trække eksempelvis
køb af ordbøger fra ved skatteberegningen. Man kunne jo umiddelbart være
fristet til bare at sige 'jamen en ordbog er en udgift som afholdes for at
generere en indtægt'; men der er mange regler og undtagelser, som kan betyde
at man alligevel ikke kan trække skidtet fra. Der er bl.a. noget med at
'etableringsudgifter' ikke er fradragsberettiget. Og en ordbog har jo, for
en oversætter, nærmere karakter af en etableringsudgift end en
driftsomkostning. Kan nogen sige noget klogt om dette? Jeg er, eller rettere
har været, nogenlunde inde i skattelovgivningen, men når det kommer til
praktiske detailbeslutninger må jeg melde pas.

Så har jeg et andet spørgsmål! Vores tomandsvirksomhed er vel det man kalder
personligt ejet. Vi har jo bare spyttet nogle penge i kassen og så startet
op. Når nu vi har arbejdet en indtjening ind, som placeres på en fælles
'forretningskonto', så skal vi jo så dele pengene. Så går jeg ud fra at vi
deler dem, og så indtægtsfører hver vores del på hver vores selvangivelse.
Hvis den ene af os så køber et aktiv som er fradragsberettiget, så skrives
fradraget bare på pågældendes selvangivelse, ikke? Skal der være noget
regnskab derudover?

Men hvis ovenstående er korrekt, hvad så med momsen? Vi er momsregistrerede,
men - igen med ordbogseksemplet - kan momsen trækkes fra (hvor finder man ud
af det?), og hvordan håndteres det med momsregnskabet? Der er regnskabet jo
ikke længere individuelt, som indtægtsbeskatningen på selvangivelsen - men
skal det fremgå af momsregnskabet, hvem af os der får den tilsvarende
tilbageholdte moms (=>købsmomsen)?

Og hvordan skal sådan et momsregnskab egentlig se ud? Det er, går jeg ud
fra, bare en udfyldelse af det tilsendte girokort, man modtager. Men man må
jo så skulle lave et udførligt regnskab, som viser hvordan man er kommet
frem til det på girokortet skrevne?

Puhha, sikken masse spørgsmål. Håber der er nogen der kan svare på nogle af
dem. På forhånd tak.

Tommy

Fra : :-\) Carsten

Dato : 15-04-05 18:54

> 1) Findes der ikke en lægmandsskattelovgivning (bog eller lign.
skræddersyet
> til mindre forretninger), som giver svar på, hvad man kan trække fra og
> under hvilke betingelser?

Jeg er lang fra skatteekspert, men vil gerne bidrag med lidt viden:

Skatten 05 for Erhverv - koster 89 kr. og er meget værd!

En ordbog er fuldt fradragsberettiget hvis den bruges erhvervsmæssigt.
Det må være et skøn om den bruges 100% erhvervsmæssigt.
Jeg tror ikke Told og Skat vil bebrejde dig, at du trækker en ordbog fra.

Men kører du virksomheden hjemmefra - så må du nok være lidt forsigtig med,
hvad du trækker fra...
Men som tommelfingerregel kan du sprøge dig selv om det bruges 100% i
erhvervsøjemed - og om du kan sandsynliggøre det hvis T&S spø'r.

Så vidt jeg ved er etableringsomkostninger også fradragsberettiget...
men......: Lukker du virksomheden efter kort tid kan T&S godt finde på at
brokke sig...
Jeg har ikke hørt om at der er forskel på etableringsomkostninger og
driftsomkostning - men måske kan en anden supplere!

Men hvis du køber noget over 11000 kr. - så husk at du skal aktivere det og
afskrive det over nogle år...

> Vores tomandsvirksomhed er vel det man kalder
> personligt ejet.

Det lyder som et I/S...

I bør lave en interessent-kontrakt, mens I er gode venner....
Bemærk at I hæfter solidarisk - og derfor skal mange detaljer være
nedskrevet på papir!

I SKAL lave et særskilt regnskab for I/S'et. Her regnskabsføres hvilke
aktive I må trække fra og hvilke I skal afskrive over nogle år.
Ligeledes indgår momsen i dette regnskab!
Resultatopgørelsen fordeles ligeligt mellem jer!

> Der er regnskabet jo
> ikke længere individuelt, som indtægtsbeskatningen på selvangivelsen - men
> skal det fremgå af momsregnskabet, hvem af os der får den tilsvarende
> tilbageholdte moms (=>købsmomsen)?

Negativ moms (jeres købsmoms) udbetales til virksomheden (jeres I/S) - og
indgår i jeres fælles balance.

Men lad være med at have negativ moms alt for længe!

> Og hvordan skal sådan et momsregnskab egentlig se ud?

Køb et bogholderiprogram - eller før det i en kolonnebog (du må ikke kunne
rette i det - så Excel er ikke lovligt)

Send mig lige en mail eller ring 26 55 15 80 til mig
cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com
Jeg har nogle gode råd!

--
Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 15-04-05 22:58

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> kalder personligt ejet.
>
> Men hvis ovenstående er korrekt, hvad så med momsen? Vi er

Har I begge et momsnummer eller kun den ene af jer?

hilsen
Uffe

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 16-04-05 09:00

> Har I begge et momsnummer eller kun den ene af jer?
>
> hilsen
> Uffe

Fælles.

Tommy

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 16-04-05 09:36

"Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message

> Fælles.

Altså et I/S ?

Fra : Tommy Nielsen

Dato : 16-04-05 12:02

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote in message
> "Tommy Nielsen" <tommynielsen77@*REMOVE*webspeed.dk> wrote in message

> Altså et I/S ?

Ja, det er korrekt.

MVH

Tommy

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-04-05 12:12

Tommy Nielsen wrote:

> [...]
> ikke længere individuelt, som indtægtsbeskatningen på selvangivelsen - men
> skal det fremgå af momsregnskabet, hvem af os der får den tilsvarende

Det lyder fra dine andre indlæg som om I har oprettet et I/S. Jeg vil
stærkt anbefale, at I sætter jer ind i fordele og ulemper ved denne
konstruktion og evt. får en advokat med til at lave en interessent-kontrakt.

Med et I/S laver I ét regnskab for firmaet. I samler altså kort sagt
alle indtægter for firmaet, trækker udgifterne fra og ender forhåbentlig
med et overskud.
Dette fordeler I så og påfører jeres selvangivelser. I/S regnskabet
vedlægger I som bilag, men I skal altså ikke fordele hver enkelt indtægt
og udgift og lave hver jeres regnskab.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.