Kan amtet betale mig unden jeg er moms reg~
Fra : jacob andreassen

Dato : 15-04-05 12:13

Hej

Jeg har ydet en konsulent ydelse for et amt, altså skrivebordsarbejde.
Jeg er ikke moms reg. Kan amtet betale mig f.eks. 5000 kr i honorar,
og hvordan skal jeg opstille min regning til amtet?

Vh. Jacob Andreassen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-04-05 13:01

"jacob andreassen" <jacob.andreassen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er ikke moms reg. Kan amtet betale mig f.eks. 5000 kr i honorar,
> og hvordan skal jeg opstille min regning til amtet?

Det kan de sagtens.
Du har kun pligt til at lade dig moms-registrere, hvis din omsætning er over
50.000 Kr. årligt.

Du laver bare en faktura på 5000 Kr.
Du må IKKE bruge ordet moms på fakturaen, så ikke noget med at skrive f.eks.
5000 Kr. ekskl.. moms.

Fra : Holst

Dato : 15-04-05 14:49

Allan Soerensen wrote:

> [...]
>
> Du laver bare en faktura på 5000 Kr.
> Du må IKKE bruge ordet moms på fakturaen, så ikke noget med at skrive f.eks.

Ja, og når det nu er til det offentlige, så skal man vel huske at anføre
kundens EAN-nummer (var det ikke den bogstavkombination) samt sende
fakturaen ind til et indlæsningsbureau i stedet for til kunden.

Fra : MooreHojer

Dato : 15-04-05 14:50

> Du laver bare en faktura på 5000 Kr.
> Du må IKKE bruge ordet moms på fakturaen, så ikke noget med at skrive
> f.eks. 5000 Kr. ekskl.. moms.

Må han ikke skrive 'heraf moms 0kr'???
Bare nysgerig..

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-04-05 15:56

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse

> Må han ikke skrive 'heraf moms 0kr'???
> Bare nysgerig..

Jeg er ikke helt sikker mht. den formulering.
Man må i hvert fal hverken skrive "excl. moms" eller "incl. moms" når man
ikke er momsregisteret, for det er ikke rigtigt.
Skriver man "heraf moms 0kr" kan det evt. tolkes som at der er tale om en
moms-fri ydelse, og det er der ikke.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 15-04-05 23:35

MooreHojer wrote:

> Må han ikke skrive 'heraf moms 0kr'???
> [...]

Nej. Der jo netop ikke indeholdt moms i de kr. 5000,-.

Detailforretninger eller forretninger, der sælger til slutforbruger, skal
angive en pris incl. moms. Sælges varen til en momsregistreret virksomhed,
skal beløbet fra prisangivelsen på varen angives som: heraf moms. D.v.s.
hvor salgsprisen på en vare er angivet til f.eks. 125,- skal regning eller
kassebon være påtegnet: heraf moms kr. 100,-.

Mange trælast- og byggemarkeder, f.eks. Råd & Dåd, jem&fix har det
automatisk indkodet i deres edb-systemer.
Karsten H. Jensen

Fra : MooreHojer

Dato : 15-04-05 23:56

> hvor salgsprisen på en vare er angivet til f.eks. 125,- skal regning
> eller kassebon være påtegnet: heraf moms kr. 100,-.

Mener du ikke heraf moms 25kr?

Fra : Thomas C L

Dato : 16-04-05 10:55

MooreHojer wrote:

> Mener du ikke heraf moms 25kr?

Det gør han sikkert, men det er jo sagen underordnet Krakilsk?

Moms satsen er 25% i DK. Derfor kan du sige:

pris ekskusive moms gange 1,25 = pris inklusive moms.

Eller
Pris eksklusive moms gange 0,25 plus pris eksklusive moms = pris
inklusive moms.

Omvendt kan du sige

pris inklsuive moms gange 0,8 = pris eksklusive moms

Pris inklusive moms divideret med 1,25 = pris eksklusive moms

Pris inklusive moms gange 0,20 = moms

Men det var vist ikke subject

--
TCL
-- www.salgs-job.dk --

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 16-04-05 15:01

Thomas C L wrote:

> [...]
>
> pris inklsuive moms gange 0,8 = pris eksklusive moms
>
> Pris inklusive moms divideret med 1,25 = pris eksklusive moms

Er der ikke tale om et salgsbeløb incl. moms, heraf udgør moms? Jeg har for
en sikkerhedsskyld lige taget en almindelig kassebon (fra Kop & Kande): At
betale kr. 90,- heraf moms kr. 18,00. Udregnet således: 90 divi 1.25 =
72,00 - altså nettobeløbet uden moms, hvilket udgør de "heraf moms" kr.
18,-.

Omvendt kan du regne 72,- * 1,25 (beløbet incl. moms) = kr. 90,- - altså
igen udsalgsprisen : At betale kr. 90,-.
Karsten H. Jensen