Dato i kasskladden - generelt spm.
Fra : car thomsen

Dato : 15-04-05 04:48

Hej!

Jeg sidder og bogfører i en elektronisk kassekladde:
Jeg bogfører ca. en gang om ugen for et lille hobbyfirma!

I kassekladden er der en dato ude i vesntreside for hver postering...
Hvis jeg bogfører en faktura fra en leverandør....
Hvilken dato skal jeg så skrive?

1) Den dato som står på bilaget? (Altså den dato som leverandøren har
udskrevet faktura?)
2) Den dato, hvor jeg har modtaget bilaget?
3) Dags dato? (Altså den dato jeg sidder og bogfører)

Jeg mener selv at nr. 2 er det mest korrekte, da det jo er dén dato, hvor
jeg "burde" have bogført bilaget, da man som regel bogfører dagligt i store
virksomheder... men jeg er meget i tvivl

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-04-05 08:06

"car thomsen" <cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1) Den dato som står på bilaget? (Altså den dato som leverandøren har
> udskrevet faktura?)

Du kan vælge mellem faktura-datoen, som er den dato leverandøren udskriver
fakturan (1), eller den dato du reelt betaler fakturaen.
Fordelen ved at anvende faktura-datoen er bl.a. at du hrutigere får
købs-momsen refunderet.

> 2) Den dato, hvor jeg har modtaget bilaget?
> 3) Dags dato? (Altså den dato jeg sidder og bogfører)

Nej, du må ikke bruge 2 og 3

Fra : car thomsen

Dato : 15-04-05 13:04

> Du kan vælge mellem faktura-datoen, som er den dato leverandøren udskriver
> fakturan (1), eller den dato du reelt betaler fakturaen.

I praksis går det i mindre virksomheder - men det er ikke helt korrekt!
I praksis må du ikke vente med at bogføre bilaget til at du først betaler en
faktura!
Du skal have styr på dine aktiver og passiver i bogholderiet!

Om Told og Skat accepterer (1) ved jeg ikke!

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-04-05 14:16

> I praksis går det i mindre virksomheder - men det er ikke helt korrekt!

Jo, det er korrekt.

Fra momsvejledningen:
"Du kan trække momsen fra i den momsperiode, hvori fakturaen er dateret -
også selv om du ikke har betalt fakturaen."

Bemærk, at der står KAN - ikke SKAL.

Fra : car thomsen

Dato : 15-04-05 15:48

Hej Allan,

Ja, det ser ud til at du har ret i forhold til moms (Told og Skat)!
Tak for dit svar mht. moms!

Men jeg tænker på:
Hvis du først registerer dine kreditorer i forbindelse med betalingen, har
du jo ikke
styr på debitorer og kreditorer i løbet af året.
Og din balance vil derfor ikke være korrekt i løbet af året.

--

Mange hilsner fra
Carsten

cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com

Fra : car thomsen

Dato : 15-04-05 15:58

Bogføringsloven
§ 7, stk. 1

Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til virksomhedens
art og omfang.

Herunder skal transaktionerne registreres snarest
muligt efter, at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne.
En
virksomhed, der på grund af art og omfang ikke er i stand til at registrere
køb eller salg, kan i stedet registrere på grundlag af daglige
kasseopgørelser.

*******************

Jeg kan forestille mig, at man for en lille virksomhed vil acceptere, at der
først bogføres på betalingstidspunktet.
Mon ikke det er derfor at der står under "hensyn til virksomhedens art og
omfang."

Store virksomheder vil nok ikke slippe godt afsted med først at bogføre sine
kreditorer en måend elelr to efter
fakturaen er kommet!

Jeg er lidt ude i gætværk, men der står jo: "Herunder skal transaktionerne
registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, "
Så det er nok et skøn i forhold til virksomhedens størrelse, tror du ikke?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 15-04-05 19:19

"car thomsen" <cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan forestille mig, at man for en lille virksomhed vil acceptere, at
> [...]

Det er dig selv du "snyder" ved at vente med at bogfører købsbilaget til
betalingstidspunktet.
Ved at bogføre det på fakturadatoen får du hurtigere din købs-moms
refunderet.

> Store virksomheder vil nok ikke slippe godt afsted med først at bogføre
> sine
> kreditorer en måend elelr to efter
> fakturaen er kommet!

Det vil være dumt af virksomheden at vente, da det jo koster på
kassekreditten.

> Jeg er lidt ude i gætværk, men der står jo: "Herunder skal transaktionerne
> registreres snarest muligt efter, at de forhold foreligger, "
> Så det er nok et skøn i forhold til virksomhedens størrelse, tror du ikke?

Du klippede "der er grund til registreringerne" væk fra dit citat. Bemærk
ordet "grund".

Fra : :-\) Carsten

Dato : 15-04-05 20:12

> Det er dig selv du "snyder" ved at vente med at bogfører købsbilaget til
> betalingstidspunktet.
> Ved at bogføre det på fakturadatoen får du hurtigere din købs-moms
> refunderet.

MAn skal lige skelne mellem Told og Skat
og
Bogføringsloven.

Du har 100% ret i med hensyn til moms!

Derfor er jeg 100% enig med dig i at bogføringsdatoen bør være dén
fakturadato, som leverandør har skrvet på sin faktura!

Dét jeg opponererer imod er dit alternativ med at et købsbilag bogføres ud
fra betalingstidspunktet.

For så kan du først skrive det ind i en kassekladde, når du betaler det.

Det betyder reelt at nogle bilag skal vente med at blive bogført til de
betales... måske 1 måned efter at du har pådraget dig forpligtelsen ... og
det går ikke i store virksomheder
(ad hensyn til at overholde bogføringsloven)

Så det er dit alternativ jeg opponerer imod...
Bilag som ligger og venter på at blive bogført og først bogføres med
betalingstidspunkt er næppe lovligt,
slet ikke i større selskaber!
At det så også er dumt ad hensyn til momsen er en helt anden ting.

Derfor bør man vælge faktura-datoen, som er den dato leverandøren udskriver
fakturaen (1) og IKKE den dato man reelt betaler fakturaen, som du foreslår,
som alternativ!

Fra : N/A

Dato : 16-04-05 13:22

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-04-05 13:22

"Karsten H. Jensen" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis en salgsfaktura først bogføres på betalingdagen, er den i realiteten
> at betragte som en kontantfaktura uanset leveringstidspunktet.

Hold, jeg taler *kun* om købsfakturaer.
Der er ingen tvivl om at salgsfakturaer skal bogføres den dato den udstedes.

Fra : N/A

Dato : 16-04-05 21:13

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-04-05 21:13

Helt rigttig!

Generelt er der 4 typer af periodisering:
1) For meget bogført som omkostning
2) For lidt bogført som omkostning
3) For lidt bogført som indtægt
4) For meget bogført som indtægt

For 1) og 4) konteres på en konto som hedder noget a la
"periodeafgrænsningsposter"
2) og 3) konteres på en debitor/kreditor (som du også er er inde på)

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-04-05 21:16

> Et andet tilfælde, hvor periodisering er et absolut must er ved løbende
> arbejder, hvor der over årsskiftet endnu ikke ersendt en fakturera. Der
skal
> værdien af den ydede arbejds periodiseret, så moms og tilbageholdte
> A-skatter og denne værdi tillægges årets resultat - svjv

Er kommet lidt i tvivl om, hvad du mener med "løbende arbejder"... Mener du
at virksomheden leverer "løbende arbejder" i form af f.eks. et projekt som
ikke er færdigt *(eksempelvis kun er 90% færdigt), og først bliver
faktureret en kunde i det nye år?

Fra : N/A

Dato : 16-04-05 13:29

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-04-05 13:29

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig - man bogfører på faktura-datoen uanset hvornår den modtages
> eller betales. Jeg har aldrig hørt om virksomheder, der gør andet.

Da jeg startede, og kun havde ganske få købefakturaer, anbefalede min
revisor at jeg bogførte dem på betalingsdatoen. Og det gjorde jeg i årevis.
Nu er forretningen vokset så meget, at det ikke er helt uvæsentligt om jeg
skal vente en ekstra moms-periode.
Fordelen er at du slipper for at skulle lave endnu en postering når
fakturaen betales.

> Det er reelt kun omkring periodeafslutninger (hvilket for de fleste
> mindre virksomheder vil sige årsskiftet), at det får betydning. Hvis
> fakturaen f.eks. vedrører en ydelse, der først leveres senere (hvis
> forsikringspræmien for 2005 f.eks. faktureres 31/12-2004), må man
> periodisere (så konterer man i 2004 beløbet på forudbetalt forsikring og
> flytter det i 2005 til forsikringsomkostninger).

Det er ikke helt korrekt.
Som jeg tidligere har nævnt har det også betydning for om fakturaen ryger
med i den ene eller anden moms-periode (og det er der man "snyder" sig selv
ved at bogfører på betalingsdatoen).

Fra : Jonathan Stein

Dato : 16-04-05 19:51

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> skal vente en ekstra moms-periode.
> Fordelen er at du slipper for at skulle lave endnu en postering når

Man kan jo vælge at lave begge disse posteringer på samme tid, når
regningen er blevet betalt. Så kan det ikke give meget ekstra arbejde.

> Det er ikke helt korrekt.

Det må komme an på definitionen af mindre virksomheder.

Hvis man bogfører løbende og afregner moms efter dette, så får man
selvfølgelig 2-4 (moms)periodeafslutninger om året.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-04-05 21:04

Det er jo korrekt, som Allan skriver, at man snyder sig selv (mht. moms) ved
først at bogføre købsfakturaer på betalingstidspunktet!

Men se lige bort fra moms:

Der er en lovgivning som hedder bogføringsloven.

Den tillader ikke (og især ikke for større virksomheder)
at fakturaer først bogføres på betalingstidspunktet!

(Hvilket revisionsfirmaet KPMG også giver udtryk for)

Det er muligt at en revisor godtager denne bogføirng i helt små
virksomheder - men det er altså ikke lovligt i større.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 16-04-05 21:46

" Carsten" <cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er en lovgivning som hedder bogføringsloven.
>
> Den tillader ikke (og især ikke for større virksomheder)
> at fakturaer først bogføres på betalingstidspunktet!

Hvor står det i bogføringsloven?

Jeg kan kun få øje på §7 og der står "...registreres snarest muligt efter,
at de forhold foreligger, der er grund til registreringerne."
Grunden til registreringen kan også være at der foretages en betaling.

<SNIP>
§ 7. Alle transaktioner skal registreres nøjagtigt under hensyn til
[...]

Stk. 2. Registreringerne skal så vidt muligt foretages i den rækkefølge,
som transaktionerne er foretaget i. Registreringerne skal henvise til de
tilhørende bilag og indeholde oplysninger, der gør det muligt at bestemme
den enkelte registrerings tidsmæssige placering i bogføringen.

Stk. 3. Registreringerne skal, i det omfang det er nødvendigt efter
virksomhedens art og omfang, afstemmes med beholdningerne, herunder kasse-
og likvidbeholdninger.
</SNIP>

Fra : :-\) Carsten

Dato : 16-04-05 22:06

Revisionsfirmaet KMPG tolker §7 sådan, at

"små virksomheder med meget korte kredittider for køb og salg kan
registrering således ske på betalingstidspunktet, forudsat princippet
anvendes for alle transaktioner."

Siden de skriver "små virksomhede"r, ligger der vel i det,
at større virksomheder ikke kan vente med
registrering til betalingstidspunktet.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 17-04-05 00:16

" Carsten" <cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Revisionsfirmaet KMPG tolker §7 sådan, at

Ok, så er vi enige om at det ikke står i bogføringsloven.

> [...]
> anvendes for alle transaktioner."
>
> Siden de skriver "små virksomhede"r, ligger der vel i det,
> at større virksomheder ikke kan vente med

Nu "fortolker" du fortolkningen til at det er i *strid* med bogføringsloven.
Det kan jeg ikke få det til, men vi er enige om at det vil være
uhensigtsmæssigt at anvende den praksis.

Fra : :-\) Carsten

Dato : 17-04-05 06:59

> Ok, så er vi enige om at det ikke står i bogføringsloven.

Ja, i bund og grund er vi enige... Jeg har nu heller påstået at det står i
lovgivningen!

Jeg holder mig bare revisorers fortolkninger af loven.

Og ja, vi er enige: I praksis vil en stor virksomhed aldrig bogføre på
betalingstidspunkt - da regnskabet så ikke kan bruges til styrings-redskab
(ledelsen vil sjældent have et overblik over kreditorer osv.)

> Det kan jeg ikke få det til, men vi er enige om at det vil være
> uhensigtsmæssigt at anvende den praksis.

Noget helt andet er så, at jeg ikke kan forstå det skulle være et problem at
bogføre en betaling til lev. to gange!
Det tager max. 30 sekunder at bogføre et bilag
(jeg ved godt at du ikke har påstået det, men i tråden var der en som skrev,
at man så slipper for at bgoføre 2 gange).

Mit oprindelig spm. lød på, hvilken dato man skulle skrive i kassekladden

Eksempel:
1) Der står 11. april på bilaget.
2) Bogholderiet får det i hænderne 13. april og nogle virksomheder stempler
13. april på bilaget (modtagelsesdato)
3) Det bogføres dagen efter den 14. april!

Jeg ville vælge 2) den 13 .april med bogholderiets stempel, men fremover
bruger jeg 1) original-dato, altså bilagets dato................

Tak for råd!