Hæftelse i ApS ?
Fra : Thomas Andersen

Dato : 15-04-05 00:03

Hejsa alle !
Håber at I kan hjælpe lidt

Jeg overvejer at starte et ApS sammen med en kammerat, men har lige et
vigtigt spørgsmål først.
Problemet ligger i at min kammerat har en del gæld fra tidligere eventyr.

Hvis vi sammen opretter et ApS med mig som ejer af 60%, og ham med resten.
Vil gamle kreditorer kunne kræve udlæg i firmaet på et senere tidspunkt ?
Jeg har selv en sund økonomi med firma, hus osv, men er lidt bange for denne
problemstilling.
Eller vil det ikke være muligt for de kreditorer (B.l.a
forsikringsselskaber) at kræve penge af selskabet, men kun af ham som person
?

På forhånd tak , og god weekend ;)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-04-05 01:11

Den 15-04-05 01.03 skrev Thomas Andersen følgende:

> Hvis vi sammen opretter et ApS med mig som ejer af 60%, og ham med resten.
> Vil gamle kreditorer kunne kræve udlæg i firmaet på et senere tidspunkt ?

Mig bekendt kan de kun gøre udlæg i anparterne, ikke i selve firmaet.
Men du er måske bedre hjulpet ved at spørge i news:dk.videnskab.jura.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : emil-torp@mail.dk

Dato : 29-04-05 07:34

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message news:<425f06f3$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> Mig bekendt kan de kun gøre udlæg i anparterne, ikke i selve firmaet.
> Men du er måske bedre hjulpet ved at spørge i news:dk.videnskab.jura.

de kan ikke gøre udlæg i selve firmaets aktiver, men da anparternes
værdi afspejler virksomheden, vil de 40 % være mere værd når der
tjenes penge, end da de blev indskudt

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 29-04-05 11:14

emil-torp@mail.dk wrote:
> [...]
>
> de kan ikke gøre udlæg i selve firmaets aktiver, men da anparternes
> værdi afspejler virksomheden, vil de 40 % være mere værd når der

Kan den korteste version ikke udlægges som: Du hæfter ikke for mere end
størrelsen af dit indskud. Har du rejst dit indskud fra et privat optaget
banklån, er det din egen hovedpine.
Karsten H. Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 29-04-05 13:41

In news:pNnce.416$Fe7.14306@news000.worldonline.dk,
Karsten H. Jensen <bito@karby.dk> wrote:

> Kan den korteste version ikke udlægges som: Du hæfter ikke for mere
> end størrelsen af dit indskud. Har du rejst dit indskud fra et privat
> optaget banklån, er det din egen hovedpine.

Nej.
Lad os sige at firmaet ApS etableres med person A 50.000 Kr. (40% af
125.000 Kr.) Person B 75.000 Kr. (60% af 125.000 Kr.)

I det øjeblik firmaet er mere værd, end de 125.000 Kr. og det er
firmaet, når det giver et overskud. Så er hæftelsen også større da der
hæftes med hele selskabets formue.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-04-05 13:58

Petersen_Michael wrote:

> I det øjeblik firmaet er mere værd, end de 125.000 Kr. og det er
> firmaet, når det giver et overskud. Så er hæftelsen også større da der
> hæftes med hele selskabets formue.

Jeg synes vi får blandet flere ting sammen i denne tråd.

Anparternes _værdi_ er steget, men det har ikke noget med hæftelsen at gøre.

Et ApS er en selvstændig juridisk enhed, som hæfter for sig selv. Hele
idéen er, at ejerne ikke hæfter for firmaet med mindre der indgås
særlige aftaler med f.eks. banken.

I tilfældet hvor en af anparts-ejerne får problemer med sin personlige
gæld, kan kreditorerne gå efter anparterne.
Kreditor kan altså blive ejer af anparterne(*), men kan ikke kræve, at
firmaet f.eks. realiserer 40% af sine aktiver og betaler pengene til
kreditoren. (Kun hvis kreditoren kommer til at eje mere end 50%, kan han
tage den slags beslutninger på egen hånd).

(*) Der kan dog være regler om overdragelse af anparter, som gør det
mere kompliceret, men det er ikke så væsentligt her.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/