gaver til udlandsdansker
Fra : JytteJ

Dato : 14-04-05 22:07

Hej gruppe.
Gode ideer efterlyses.
Jeg skal besøge min gamle onkel i Canada. Han har ikke været i DK i 40 år og
jeg vil gerne tage noget typisk dansk med til ham. F.eks. snaps, sild,
rugbrød.

Men er det ikke sådan i vore dage, at sådan noget kan man købe i hvilken som
helst supermarked? Han bor i en lille by tæt ved rocky mountains.
Er der ellers andre ting som er "typisk danske" ??

VH.
JytteJ

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 14-04-05 22:51

stærk lakrids (tyrkisk peber, piratos etc.)

Mvh Thomas

Fra : Martin K. R.

Dato : 14-04-05 23:50

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote in message
> [...]
> som helst supermarked? Han bor i en lille by tæt ved rocky mountains.
> Er der ellers andre ting som er "typisk danske" ??

Pas på med ikke at tage for mange glas marinerede sild med - så
klassificeres de som 'farligt gods' (no kidding!)

Ganske vist kan rugbrød købes i diverse forretninger derovre, men ligesom i
USA er det typisk af tysk fabrikat (mest ligesom 'schwarzbrot') og fyldt med
konserveringsmidler for at gøre det ekstremt holdbart (flere måneder).

Martin

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 15-04-05 05:39

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> helst supermarked? Han bor i en lille by tæt ved rocky mountains.
> Er der ellers andre ting som er "typisk danske" ??

> [...]

Når vi besøger vores udenlandske venner plejer vi at have en flake Gammel
Dansk med til de voksne og HC Andersens Eventyr (illu.) på engelsk med til
børnene. Det plejer at skabe lykke.

Hilsen Pernille
>--
netop opdateret med vores Prag-tur
læs www.pernille-kennet.dk
stedet med de mange rejsebeskrivelser

Fra : bj

Dato : 15-04-05 21:18

> [...]
>
> Stegt flæsk og persille sovs må du vel kunne lave. SÅ overrask ham med en
> dansk middag......produkterne kan du skulle være til at finde....

Nej, spøg til side....men jeg hælder nu også meget til H.C. Andersen og
gammel dansk...

Men noget andet typisk dansk kunne være:

billeder af dig selv, kongefamilien (Mary+Frederik), legetøj= lego måske,
dansk øl (ved ikke om man må?), danske sange, rugbrød, snaps (ved faktisk
ikke om det er typisk dansk, at dømme ud fra vores forhold til snaps så er
det vel!),

men eller skulle du måske spørge hvad der er typiske Canadisk og så finde
noget modsat! Bare en tanke, jeg ved ikke om det virker i praksis.

Håber du finder på noget

bj

Fra : Anette

Dato : 17-04-05 22:50

Hej Jytte

Noget vores udenlandske venner altid snakker om er dansk sandkage, - altså
de der man kan købe i supermarkedet , marmorkage, citronmåner, mazarin
o.s.v. De kager bliver rost i høje toner, og den slags burde ikke være noget
problem at få gennem tolden
Måske ville friskbagt wienerbrød fra bageren også være en ide.

/ Anette

Fra : Sanne

Dato : 18-04-05 07:23

> [...]

> som helst supermarked? Han bor i en lille by tæt ved rocky mountains.
> Er der ellers andre ting som er "typisk danske" ??

Hej Jytte

Vores venner i Canada vil altid gerne vi tager dansk ost med.
Nogle ostehandlere vakuumpakker osten, så det er til at overskue

mvh
Sanne