dykkerflag
Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-05 16:32

Som sejler,altså ikke med speciel interesse for dykning, har jeg følgende
spørgsmål:
Hvorledes mener dykkere, at dykkerafmærkning skal skal være?
I Rødvig, hvor jeg sejler fra, har jeg adskillige gange set afmærkninger
bestående at en "badering" med en tændstik, bærende et lommetørklædestort
dykkerflag.
Alternativt et stort flag opsat på stranden. Hvor man næppe dykker?
Er også blevet overfuset, på det groveste, at mandskab i en RIB for at have
overset et sådant "mærke".
Jeg har min opfattelse, grundet i de internationale søvejsregler.
Men hvad lærer I på jeres kurser?

MVH
Egon.
(som mener, vi alle skal være der. på sikker vis.)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 14-04-05 18:36

Hej,

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har min opfattelse, grundet i de internationale søvejsregler.
> Men hvad lærer I på jeres kurser?

At man skal markere dykkerområdet, med et flag der er 1x1,2m. Det kan så
være på land (som så mange andre farvands markeringer) eller fra båden. Du
har ret i at mange sejler med et flag der ikke er stort nok, eller at dette
ikke er udspilet og det er der selvfølgelig ingen undskyldning for. Det er
dog ikke så praktisk med et 1x1m flag på en bøje så derfor er de små flag et
kompromis. Grunden til at du blev overfuset er sandsynligvis fordi man er
vant til folk der ikke forstår markeringen eller lige skal hen og se hvorfor
der er nogen der har tabt en sjov bøje som ser ud til at drive med strømmen.
Eller folk i speedbåde der ser det som en sjov slalom bane. Jeg har selv
oplevet en fritidsfisker der troede han skulle hen og pilke torsk på det
vrag vi dykkede på, flaget var til at se og den rigtige størrelse!

mvh
Jonas

Fra : Egon Stich

Dato : 16-04-05 16:03

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplevet en fritidsfisker der troede han skulle hen og pilke torsk på det
> vrag vi dykkede på, flaget var til at se og den rigtige størrelse!

Mit problem lå ikke så meget i "overfusningen", som i den væmmelige
situation der kunne være opstået fordi jeg ikke så "lommetørklædet". Det var
ganske enkelt for lille, og hængte slapt ned.
Altså ikke genkendeligt som dykkerafmærkning. Hvilket vel indikerer, at
"kompromisser" kan være farlige.
Som før sagt, skal vi alle være her.
Og jeg sejler hellere end gerne uden om. Når man bare kan se flaget.
Forøvrigt:
Hvor har du fra, at flaget kan være opsat på land?

MVH
Egon

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 14-04-05 19:27

Afmærkningen skal selvfølgelig være i henhold til gældende regler og love.
Desværre er der ikke nogen lov der kræver at sejlere og andre der bevæger
sig på vandet, har bevis på at de rent faktisk kender søvejsreglerne.

Når der dykkes fra land skal dykkerflaget opsætte her.

Jeg forstår godt overfusningen.
Når du "overser" en overfladebøje eller et dykkerflag, kan du meget hurtigt
have indtil flere dykkeres liv på samvittigheden.
Sejlbåde er faktisk farligere end motorbåde, da vi ikke kan høre dem under
vandet og derfor ikke kan nå at reagere. Og oftest er det sejlere der ikke
kender signalflag A eller ignorerer det for at undgå et ekstra kryds.

Nedenstående er klippet fra Dansk Sportsdykkerforbunds sikkerhedsregler.
"
C.3. Afmærk dykkerområdet med dykkerflag

Jf. gældende lovgivning skal dykkerflag (signalflag A) sættes ved enhver
dykning. I de internationale Søvejsregler står der ligeledes, at
dykkerflaget skal være en 1 meter høj tilkendegivelse, som skal være synlig
hele horisonten rundt. Søfartsstyrelsen anbefaler, at dykkere som befinder
sig tæt på overfladen, ikke fjerner sig længere end 30 meter fra
signalflaget - og at forbipasserende både holder en sikkerhedsafstand på
mindst 50 meter til fartøjer og overfladebøjer med dykkerflag. I visse
situationer kan afmærkningen af dykkerne med fordel ske ved anvendelse af en
overfladebøje forbundet direkte til makkerparret. Dette hjælper også
overflademandskabet til at bevare overblikket over de igangværende dyk.
"

MVH
Jan Kisak Rasmussen

Fra : Henrik

Dato : 16-04-05 08:39

På speedbåds-kørekort-kurset lærer man hvordan et dykkerflag ser ud og
hvilke forholdsregler der gælder.
Om dette også gør sig gælende ved dulighedsbevis for sejlere ved jeg
ikke - men det kunne være oplagt måske at indføre i pensum, hvis dette
ikke allerede er. ?'

Mvh
Henrik

www.scubasserne.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-05 08:52

Henrik wrote:
> [...]
> Om dette også gør sig gælende ved dulighedsbevis for sejlere ved jeg
> ikke - men det kunne være oplagt måske at indføre i pensum, hvis dette

Naturligvis er signalflag også en del af duelighedsbeviset, uden at have
taget et speedbådscertifikat (men har duelighed) så vil jeg påstå at
duelighed indeholder alt fra speedbådscertifikatet af teori, praksis kan
så være lidt forskelligt da det kan være man tager duelighedsbeviset i
en sejlbåd.

Men det er jo ikke alle der færdes på vandet der har
speedbådskørekortet, sejlbådsfolk skal vel ikke have noget bevis for at
kunne føre en båd (kender ikke reglerne 100% da duelighedsbeviset var et
krav fra mine forældre før jeg måtte sejle deres båd i Grønland), samt
er der nok også mange der sejler speedbåd uden at have bevis for det?

Thomas - der mener duelighedsbeviset skulle være et krav før man måtte
føre en båd uanset motorkraft eller størrelse

Fra : Egon Stich

Dato : 16-04-05 16:13

"Jan Kisak Rasmussen" <kisakSLET@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Afmærkningen skal selvfølgelig være i henhold til gældende regler og love.
> Desværre er der ikke nogen lov der kræver at sejlere og andre der bevæger
> sig på vandet, har bevis på at de rent faktisk kender søvejsreglerne.

Det er fuldstændig rigtig.
Men heldigvis tager en stradig stigende del af "vandsportsfolk"
duelighedsbeviset.

> Når der dykkes fra land skal dykkerflaget opsætte her.

Det er vist ikke noget der kan findes i søvejsreglerne? Dette med "på land"?

> Jeg forstår godt overfusningen.

Havde afmærkningen været i orden, havde skideballen også været det.
Men det var den ikke. Ca 30 x 30 cm hænhende fladt ned fra en pind. Altså
ikke genkendelig som dykkerflag.

> [...]
> vandet og derfor ikke kan nå at reagere. Og oftest er det sejlere der ikke
> kender signalflag A eller ignorerer det for at undgå et ekstra kryds.

Hvilket jeg jo forfærdelig gerne vil undgå.
Det er derfor jeg har startet denne tråd.
Sæsonen kommer nu, og bliver den som sidste , og forrige år, vil vi atter
have en masse dykkere i Rødvig.
Og de er velkommen.
Jeg kunne bare så godt tænke mig, at afmærkningerne bliver som foreskrevet,
netop så vi kan undgå ulykker.

Forøvrigt:
Der arbejdes hårdt på at oprette en dykker klub på Rødvig havn.
Aftaler om opsætning af fyldestation på havnen er på plads.

MVH
Egon.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-04-05 19:04

Egon Stich wrote:

> Havde afmærkningen været i orden, havde skideballen også været det.
> Men det var den ikke. Ca 30 x 30 cm hænhende fladt ned fra en pind. Altså
> ikke genkendelig som dykkerflag.

Jeg kan godt forstå du er lidt i 'vildrede', og i det konkrete tilfælde
har der sådan set også været et andet problem med dem der dykkede.
Nemlig at de ikke havde et overflademandskab stående på land, som kunne
have viftet med flaget hvis en båd havde nærmet sig dykkerne. Ved godt
at det sker at der kun er 2 der dykker sammen uden at der er andre
tilstede, og der må dykkerne sikre sig at deres flag er stort nok og
ikke mindst udspilet så man kan se det fra vandet.

Det er også lidt uhandy at skulle hive rundt på bøje med ca. 1kvm flag
der er udspilet og derfor fungere ganske glimrende som et sejl
Derfor er der nok mange der foretrækker et flag på land, evt. suppleret
af en mindre overfladebøje med det omtalte lommetørklæde.

Thomas

Fra : Egon Stich

Dato : 17-04-05 11:23

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Derfor er der nok mange der foretrækker et flag på land, evt. suppleret
> af en mindre overfladebøje med det omtalte lommetørklæde.

Situationen var således:
Afstand fra land: Ca 1,5 sømil.
Rib båd mere end en mil fra "flaget", hvor der tilsyneladende var et andet
hold dykkere.
Jeg kan godt forstå, at det kan være "ubekvemt" at føre reglementeret
afmærkning.
Men: Bør man ikke gøre det, for alles skyld?

MVH
Egon

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 16-04-05 20:49

> [...]
>

> MVH
> Egon.
> (som mener, vi alle skal være der. på sikker vis.)

Dykkere mener at dykkerafmærkningen skal være i overensstemmelse med de
internationale søvejsregler. Dette er også det som man lære på
dykkerkurserne under CMAS og formentlig også i alle andre regi (Jeg ved, at
der i USA er specielle regler, idet der bruges et rødt flag med en hvid
diagonalstribe som dykkerflag). I sportsdykkerhåndbogen (som udgives af
Dansk Sportsdykker Forbund) er beskrivelsen af korrekt opsætning af
dykkerflag helt i overensstemmelse med de internationale søvejsregler på
dette punkt.

Som du sikkert ved, omhandler regl 27, e (ii) at det er flag A der skal
viser. Regl 27 e (ii) lyder "en mindst 1 m høj stiv gengivelse af det
internationale signalflag "A". Der skal træffes foranstaltninger til at
sikre synligheden heraf hele horisonten rundt."

Dette er den eneste korrekte måde at vise at der er dykkere i vandet. Det er
min erfaring, at 99% af alle dykkere bruge dette, idet jeg indrømmer at der
er brådne kar også blandt dykkere.

Når man dykker fra standen kan man logisk nok ikke rejse flag "A" fra båden.
Derfor sættes flag "A" i strandkanten således at flaget er synligt fra
vandet. I de internationale søvejsregler, Regel 5, pålægges skibsføren at
sikre at der holdes udkik. Dette indbefatte også udkik mod land, hvorfra det
korrekte flag A vises. Dette betyder, at "baderingene med en tændstik,
bærende et lommetørklædestort dykkerflag"" er en yderligere markering af, at
der er dykkere i vandet.

Det er min opfattelse, at langt de fleste sejlere respektere dykkerflaget,
men også her er der brådne kar. Blandt de brådne kar er der ligefrem nogle
der finder det er en del af sejlsporten af genere dykkere. Det kan være
årsagen til overfusningen, selv om det naturligvis ikke er acceptabelt.

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Egon Stich

Dato : 17-04-05 11:26

"Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der finder det er en del af sejlsporten af genere dykkere. Det kan være
> årsagen til overfusningen, selv om det naturligvis ikke er acceptabelt.

Jeg kan se, vi er helt på linie
Lad os alle, i henholdsvis sejler og dykkerkredse, agiterer for overholdelse
af søvejsreglerne.
Til gensidig glæde og sikkerhed.
(Det var det, der var mit egentlige ærinde)

MVH
Egon