Vedr ejerskab
Fra : Willi Rouainia

Dato : 13-04-05 15:55

Hej med jer

Mig og kæresten har købt lokalerne til en sandwichbar/smørrebrøds
forretning, til det har jeg lidt spørgsmål, hvilket jeg håber i kan hjælpe
mig med at løse

Det skal siges at jeg skal have minimalt med forretningen at gøre men stadig
hive lidt penge ud til mig selv, hvorimod kæresten skal have en fast løn
derfra

1: Da det er vores begge 2 penge, hvordan skal ejerskabet være ?
(Enkeltmands, Interessant selskab) ect ect Vi har en fælles ejerlejlighed
ville det så være smart at gøre det til enkeltmands i hendes navn i
tilfælde af vi går på røven med forretningen ?

2: Hvis man hiver 20.000 kr ud i løn til kæresten om måneden, så skal der
vel bare betales alm. skat som man gør på et normalt arb. ikke ?

håber på nogle gode svar

vh

willi

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-04-05 16:10

inia" <willi@thekrew.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> vel bare betales alm. skat som man gør på et normalt arb. ikke ?

(1) Jeg ville nok lave det som et ApS med 2 ejere. I har jo købt lokalerne,
så de kan indgå i ApS'ets egenkapital.
Hvis I skal have en bank med i spillet (og hvem skal ikke det idag?) får
banken alligevel begge 2 til at hæfte som selvskyldnerkautionist, så i
værste fald skal I sælge lejligheden.

(2) med et ApS et kæresten almindelig lønmodtager, med alt hvad dertil
hører. Herunder skat.
Hvis der så er penge tilovers efter årsskiftet, kan I trække det ud som
udbytte i henhold til diverse regler (som jeg ikke er så stiv i)

Nico

Fra : Willi Rouainia

Dato : 13-04-05 17:34

dooooooooh

Der dummede jeg mig bare rigtig grundigt hehe
Vi har ikke købt lokalerne men kun lejet dem, men den tidligere ejer har
vi købt ud i goodwill

beklager fejlen

vh

willi

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-04-05 15:41

Willi Rouainia wrote:

> Mig og kæresten har købt lokalerne til en sandwichbar/smørrebrøds
> forretning, til det har jeg lidt spørgsmål, hvilket jeg håber i kan hjælpe
> mig med at løse

Jeg vil anbefale jer at starte med at få lagt et budget i samarbejde med
en revisor.
Når I kender jeres kapitalbehov, kan I finde ud af, om I kan lægge
pengene kontant, om I skal have banklån/kassekredit eller evt. optage
lån i lejligheden.

Først når dette er på plads, ville jeg begynde at kigge på virksomhedstype.

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.