Vrag omkring Kristiansand i Norge
Fra : Henrik

Dato : 12-04-05 21:27

Er der nogen, som har erfaring med dykning på vrag i området omkring
Kristiansand i Norge? Der er selvfølgelig et par kendte som f.eks. Seattle,
Tom B og Donier (vandflyveren), men er der andre i området, som er værd at
aflægge et besøg?

Jeg har læst lidt om vraget M426, hvor det bl.a. fremgår at det kræver
tilladelse at dykke på vraget (formentlig fordi det er militært område).
Hvordan får man en tilladelse, hvem kontakter man?

/Henrik

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-04-05 22:38

"Henrik" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilladelse at dykke på vraget (formentlig fordi det er militært område).
> Hvordan får man en tilladelse, hvem kontakter man?

Der ligger også et vrag en times kørsel fra Kristianssand som hedder
"Gudrun". Så vidt jeg ved var det et tysk ammunitionsskib som blev angrebet
af engelske jagere. Skibet brød i brand og blev af tyskerne sejlet på grund.
Man forsøgte efter krigen at bjærge det, men det gik galt og det ligger idag
knap 200 meter fra land.

Masten ligger på 15 meter dybde, agterdækket på 25 m, de forreste lastrum på
omkring 35-40 m. Stævnen er uden for min rækkevidde.

Jeg kender desværre ikke eksakt position/stednavn, men måske andre i forum
kan hjælpe.

Mvh.

Martin

Fra : Tz

Dato : 17-04-05 09:09

"Gudrun" ligger i Flekkefjorden. Flot, stor og med et fint rat i agterenden.

MVH
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 14-04-05 17:35

> [...]
> tilladelse at dykke på vraget (formentlig fordi det er militært område).
> Hvordan får man en tilladelse, hvem kontakter man?

Der ligger også 2 vrag klods op og ned af hinanden helt op af molen i en af
de minder havne kaldet Bjarte vragene (eller noget i den stil)
Max dybde er ca. 18 m.
Desuden ligger der en sunket pavillion (flydende restauarant ) længere oppe
i fjorden og som også kan dykkes fra land
Spørg når du kommer der op de lokale dykkercentre kender vragene

Hilsen Claus