Euro paller?
Fra : Hans Jakobsen

Dato : 12-04-05 20:39

Jeg har fået nogle varer på EUR paller.
Er der returpant på pallerne? - eller hvor kommer jeg af med dem?
Jeg synes det er spild bare at smide dem ud.

mvh
Hans Jakobsen

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-04-05 22:07

Hans Jakobsen wrote:
> Jeg har fået nogle varer på EUR paller.
> Er der returpant på pallerne? - eller hvor kommer jeg af med dem?
> Jeg synes det er spild bare at smide dem ud.

Jeg mindes at huske at en europalle står i ca 70 kroner pr styk i pant
når dagligvarebutikkerne modtager dem, eller sender dem retur

Fra : Hans Pedersen

Dato : 12-04-05 22:35

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> wrote in message

> Jeg mindes at huske at en europalle står i ca 70 kroner pr styk i pant når
> dagligvarebutikkerne modtager dem, eller sender dem retur

Jeg mener det er 80 nu. Men henvend dig evt. til din lokale købmand og hør
om ik han vil købe dem, hvis du vil af med dem. Det var jo en nem løsning.

MVH
Hans Pedersen

Fra : Anders Christensen

Dato : 12-04-05 22:56

Hans Pedersen wrote:

> "Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> wrote in message

> Jeg mener det er 80 nu. Men henvend dig evt. til din lokale købmand og hør
> om ik han vil købe dem, hvis du vil af med dem. Det var jo en nem løsning.

Eller måske et lokalt fragtfirma som bruger paller til daglig.

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-04-05 05:42

r fået nogle varer på EUR paller.

> Eller måske et lokalt fragtfirma som bruger paller til daglig.

Der er noget med at de ikke bare må smides ud, da de er trykimprægneret. Og
så skal de deponeres som farligt affald !

Nico

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 09:07

Nico de Jong wrote:
> r fået nogle varer på EUR paller.

> Der er noget med at de ikke bare må smides ud, da de er trykimprægneret. Og
> så skal de deponeres som farligt affald !

Er du sikker på det?
De paller jeg ser til daglig ligner ikke noget der er trykimpræneret,
men jeg kan da tage fejl.
Det ligner bare alm ubehandlet fyrretræ.

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-04-05 09:36

tensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> De paller jeg ser til daglig ligner ikke noget der er trykimpræneret,
> men jeg kan da tage fejl.
> Det ligner bare alm ubehandlet fyrretræ.

Så er det nok eengangspaller. Der findes firmaer der sælger eengangspaller,
så måske køber de dem også (som brugt). Ellers kan du måske sælge dem som
brænde ?
Hvis det _er_ europaller, er der et EUR mærke på et eller flere af
afstandsklodserne. Forskellen til eengangspaller er dels at de er mere
holdbare (trykimprægneret osv), og dels at de opfylder bestemte
specifikationer mht belastning, mål, udformning, ...

Nico

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 09:38

Nico de Jong wrote:
> [...]
> holdbare (trykimprægneret osv), og dels at de opfylder bestemte
> specifikationer mht belastning, mål, udformning, ...

Dem jeg tænker på er europaller, som vi har stående i massevis hos COOP.
Plejer trykimpræneret træ ikke ofte at være lidt grønligt i det, eller
var det kun i gamle dage?
Mange af de nye paller ser ud til at være helt rå og ubehandlede,
hvorimod flere af de lidt ældre er godt slidte og grimme at se på.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Nico de Jong

Dato : 13-04-05 09:47

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Mange af de nye paller ser ud til at være helt rå og ubehandlede,
> hvorimod flere af de lidt ældre er godt slidte og grimme at se på.

Jo, de plejer at være grønlige .
EUR mærket burde være identifikation nok. Jeg har dog også hørt (det et
godt
nok før Polen kom ind i EU) at der cirkulerer falske eurpaller.

Fra : Anders Christensen

Dato : 13-04-05 10:05

Nico de Jong wrote:
> Jo, de plejer at være grønlige .
> EUR mærket burde være identifikation nok. Jeg har dog også hørt (det et
> godt
> nok før Polen kom ind i EU) at der cirkulerer falske eurpaller.

Det er da utroligt hvad man kan finde på at lave falske kopier af

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 13-04-05 18:22

> Det er da utroligt hvad man kan finde på at lave falske kopier af

Euro paller er ikke trykimprægnerede. De polske paller er mærket PKP istedet
for EUR. og de er idag uden værdi. De kan kun bruges som engangspaller. Jeg
modtager og afsender daglig mange paller. Her er det vigtigt at kontroller
de modtagne, da mange vognmænd er "flinke" til af aflevere polske paller,
som de så vil have byttet. Opdager man ikke den polske palle, ja så mister
man en EUR palle til 80,- -100,-
Jeg mener, at det er en EU vedtagelse der ligger til grund for at de polske
paller er blevet kasseret, da de ikke overholder reglerne der gælder for EUR
paller. Det er noget med kvaliteten af træet.
Hilsen Matthias

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-05 18:15

On Wed, 13 Apr 2005 10:46:54 +0200, "Nico de Jong" <nico@FARUMDATA.DK>
wrote:

>Jo, de plejer at være grønlige .
>EUR mærket burde være identifikation nok. Jeg har dog også hørt (det et
>godt
>nok før Polen kom ind i EU) at der cirkulerer falske eurpaller.

Jeg mindes aldrig at have set en europalle som har været
trykimprægneret. Og jeg tror ikke rigtig på at det i min branche kun er
falske europaller der bruges...

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 13-04-05 21:40

Nico de Jong wrote:
> r fået nogle varer på EUR paller.

> Der er noget med at de ikke bare må smides ud, da de er
> trykimprægneret. Og så skal de deponeres som farligt affald !
>
> Nico

Der findes 2 slags paller - de godkendte EUR paller og de ikke-godkendte
fortrinsvis fra Polen, hvor de synes være laver af gammel cigarkassetræ. De
polske vejer næsten ingen tin sammenlignet med EUR-pallerne.

De uorginale paller byttes ikke af fragtmændene, medens der er en faktisk
returpligt, hvor man bare bytter paller med fragtmanden forudsat de stadig
er i forsvarlig og brugelig stand - fragtmandens afgørelse med mindre man
tømmer den samme palle og leverer den med tilbage3 - med mindre godset
leveres til en med pallerne debiteret (modtager er faktureret incl. paller.

Desuden findes der flere afarter af paller - .eks. plastpaller, der jo altid
er med i prisen.

Der i midlertid nok så mange paller i omløb, og hvor fragtmændene kommer
jævnligt med gods får de da et paller i ny og næ, ligesom man selv manmgler
nogle paller, ja, så efterlader fragtmanden gerne et par nogle stykker til
fremtidig brug.

Der er ingen paller, der er trykimprænerede.
Karsten H. Jensen

Fra : Hans Jakobsen

Dato : 13-04-05 19:33

Tak for svarene, jeg vil prøve at finde en købmand der vil give mig nogle
penge for dem

mvh
Hans Jakobsen