/ Forside / Teknologi / Hardware / Grafikkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Grafikkort
#NavnPoint
tedd 11444
Manse9933 3657
Fijala 2911
peet49 2571
refi 2390
pallebhan.. 1955
strarup 1945
phg1 1758
Klaudi 1571
10  transor 1240
Billigt grafikkort, hvilke problemer?
Fra : Thomsen


Dato : 12-04-05 20:09

Hej
Har haft en længere streng kørende om muligheden for grafikkort til under
500 kr.
Noget GF 5200 og RA 9200 som kan fås nye til under 400 kr blev jeg frarådet
pågrund af bl.a. kortenes hastighed.
Mulighederne lå så i dyrere kort, men brugte, for at holde prisen.

Min situation er at jeg skal nå at strikke en fødselsdagscomputer, til en 13
årig, sammen
og forstod at jeg nok måtte bytte onboard grafik-kortet ud for at hun skulle
have en
chance på spillemarked.
Mine krav, og nok også hendes,er ikke så voldsomme og jeg har ikke forstand
på hvad "billige grafikkort" kan skabe af problemer.
Er det "luxus problemer" altså problemer hvor garvede spillere fornemmer et
eller andet som en begynder aldrig ville opdage eller hvad er det man kan
risikere at komme ud for med disse billige grafikkort?

mvh
Ole





 
 
Esben von Buchwald (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 12-04-05 20:29

Det betyder bare at nye spil generelt vil køre dårligt, altså hakke
meget osv.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html her
kan du se, hvor stor forskel der i spillet FarCry er på Geforce FX 5200
og så et Geforce 4 Ti4200, som koster et par 100 kr mere

ellers kan du også kigge efter et Radeon 9600, (ikke SE version), som
også er et OK billigt kort

Thomsen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 12-04-05 21:06

> Det betyder bare at nye spil generelt vil køre dårligt, altså hakke meget
> osv.
>
> http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041004/vga_charts-08.html her
> kan du se, hvor stor forskel der i spillet FarCry er på Geforce FX 5200 og
> så et Geforce 4 Ti4200, som koster et par 100 kr mere
>
> ellers kan du også kigge efter et Radeon 9600, (ikke SE version), som også
> er et OK billigt kort

Okay, tak for rådet. Jeg vil tjekke lidt 9600-priser.
Jeg kan forestille mig at Simcity eller Diablo II altså sådan 2-3 år gamle
spil kan køre fint med det helt billige men ellers synes jeg det er svært at
se, bag på
spillene, hvad der kræves. Men som du siger så er det nyeste ofte det der
kræver mest.

Ole



Esben von Buchwald (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 12-04-05 21:15

> Okay, tak for rådet. Jeg vil tjekke lidt 9600-priser.
Fandt lige ud af at et 9600 XT ikke koster mere end de andre, så tag
sådan et

> Jeg kan forestille mig at Simcity eller Diablo II altså sådan 2-3 år gamle
> spil kan køre fint med det helt billige men ellers synes jeg det er svært at
> se, bag på
> spillene, hvad der kræves. Men som du siger så er det nyeste ofte det der
> kræver mest.

Selvfølgelig, ligesom det er de nyeste gfx kort der yder bedst

Og hende du skal bygge en comp. til vil måske gerne spille de spil som
kommer om 2 mdr i en bare nogenlunde kvalitet, hvilket nok er svært med
et FX5200 eller radeon 9200

Thomsen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 12-04-05 22:34


> Og hende du skal bygge en comp. til vil måske gerne spille de spil som
> kommer om 2 mdr i en bare nogenlunde kvalitet, hvilket nok er svært med et
> FX5200 eller radeon 9200

Ja, det er jo også en pointe.
For en anden plan kunne jo også ha været at beholde onboard-grafikkortet
og så først opgradere når hun får problemer.
Men det går jo nok stærkt.Onboardkort holder måske kun til en enkelt omgang
kryds og bolle i lavste opløsning.

Ole



Jesper G. Poulsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-05 10:05

Thomsen skrev:

> For en anden plan kunne jo også ha været at beholde
> onboard-grafikkortet og så først opgradere når hun får problemer.

Hvad skal hun spille?


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Thomsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 13-04-05 15:47


>> For en anden plan kunne jo også ha været at beholde
>> onboard-grafikkortet og så først opgradere når hun får problemer.
>
> Hvad skal hun spille?

Godt spørgsmål.
Det blir jo nok mest spil i stil med Sim City og den slags
grafikkort-udfordringer.
Tænkte bare at jeg skulle gøre maskinen klar til lidt mere hvis det er at
hun
falder for noget i stil med Half Life 2.

Ole




Sune Salminen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 13-04-05 16:29

Thomsen wrote:
>>> For en anden plan kunne jo også ha været at beholde
>>> onboard-grafikkortet og så først opgradere når hun får problemer.
>>
>> Hvad skal hun spille?
>
> Godt spørgsmål.
> Det blir jo nok mest spil i stil med Sim City og den slags
> grafikkort-udfordringer.
> Tænkte bare at jeg skulle gøre maskinen klar til lidt mere hvis det
> er at hun
> falder for noget i stil med Half Life 2.
>
> Ole

Jeg vil foreslå et brugt Geforce 5900XT eller et nyt Geforce 4200Ti.

Jeg er sikker på du kan finde et brugt 5900XT til en billig penge nu
hvor man kan få det overlegne 6600GT til samme pris fra nyt.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Thomsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 13-04-05 16:54


> Jeg vil foreslå et brugt Geforce 5900XT eller et nyt Geforce 4200Ti.
>
> Jeg er sikker på du kan finde et brugt 5900XT til en billig penge nu hvor
> man kan få det overlegne 6600GT til samme pris fra nyt.
>
> -Sune
>
Har kigget før på tweak.dk og dk.marked.privat.edb.intern.
Er der andre steder, med brugte ting, der kan anbefales?

Ole



Sune Salminen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 13-04-05 17:13

Thomsen wrote:
>> Jeg vil foreslå et brugt Geforce 5900XT eller et nyt Geforce 4200Ti.
>>
>> Jeg er sikker på du kan finde et brugt 5900XT til en billig penge nu
>> hvor man kan få det overlegne 6600GT til samme pris fra nyt.
>>
>> -Sune
>>
> Har kigget før på tweak.dk og dk.marked.privat.edb.intern.
> Er der andre steder, med brugte ting, der kan anbefales?
>
> Ole

Måske kan du finde noget I Den Blå Avis.

www.dba.dk

eller www.papkassen.dk (der er f.eks. et Sparkle 5900XT til 800 kroner i
øjeblikket)

Men skriv et indlæg i dk.marked.privat.edb, så skal der nok ske noget
indenfor en overskuelig fremtid.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Jesper G. Poulsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-05 18:05

Sune Salminen skrev:

> Jeg vil foreslå et brugt Geforce 5900XT eller et nyt Geforce 4200Ti.

Personligt kan jeg varmt anbefale Geforce 4 Ti 4200


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Thomsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 13-04-05 18:40


> Personligt kan jeg varmt anbefale Geforce 4 Ti 4200
>

Jeg kan forstå at der sidder en blæser på TI 4200.
Kører den hele tiden mere eller mindre eller holder
den sig i ro hvis man ikke køre voldsomme spil?
Ville gerne begrænse støjen fra maskinen lidt.
Det er måske muligt med "passiv" køling som der diskuteres
længere oppe i et indlæg?

Ole



Jesper G. Poulsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 13-04-05 18:53

Thomsen skrev:

> Jeg kan forstå at der sidder en blæser på TI 4200.

Ja.

> Kører den hele tiden mere eller mindre eller holder
> den sig i ro hvis man ikke køre voldsomme spil?

Den kører hele tiden.

> Ville gerne begrænse støjen fra maskinen lidt.

Det er ikke blæseren fra grafikkortet der støjer i min PC.
Og det er heller ikke CPU-blæseren. Ejheller NB-blæseren...

> Det er måske muligt med "passiv" køling som der diskuteres
> længere oppe i et indlæg?

Smid en Zalman-løsning på, hvis støjen bliver for voldsom.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Thomsen (13-04-2005)
Kommentar
Fra : Thomsen


Dato : 13-04-05 19:20


> Smid en Zalman-løsning på, hvis støjen bliver for voldsom.
>
>
Okay, det lydder som om det kan løses.
Tak for al hjælp, jeg vil gå på jagt efter grafikkort af den rette støbning.

mvh
Ole



Sune Salminen (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 14-04-05 02:31

Jesper G. Poulsen wrote:
> Sune Salminen skrev:
>
>> Jeg vil foreslå et brugt Geforce 5900XT eller et nyt Geforce 4200Ti.
>
> Personligt kan jeg varmt anbefale Geforce 4 Ti 4200

Mener du Geforce 4200 Titanium?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Jesper G. Poulsen (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 14-04-05 10:27

Sune Salminen skrev:

> > Personligt kan jeg varmt anbefale Geforce 4 Ti 4200
> Mener du Geforce 4200 Titanium?

Nej, jeg mener Geforce 4 Ti 4200.

Geforce 4200 Titanium er en vanskabning, for det findes ikke.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Brian Lund (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 14-04-05 15:11

> > > Personligt kan jeg varmt anbefale Geforce 4 Ti 4200
> > Mener du Geforce 4200 Titanium?
>
> Nej, jeg mener Geforce 4 Ti 4200.
>
> Geforce 4200 Titanium er en vanskabning, for det findes ikke.

"Ti" står for "Titanium"...


Brian



Jesper G. Poulsen (14-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 14-04-05 17:15

Brian Lund skrev:

> > Geforce 4200 Titanium er en vanskabning, for det findes ikke.
> "Ti" står for "Titanium"...

Ja, men Geforce 4200 (Titanium) findes ikke. Geforce 256 findes.


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Sune Salminen (10-05-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 10-05-05 02:02

Jesper G. Poulsen wrote:
> Brian Lund skrev:
>
>>> Geforce 4200 Titanium er en vanskabning, for det findes ikke. "Ti"
>>> står for "Titanium"...
>
> Ja, men Geforce 4200 (Titanium) findes ikke. Geforce 256 findes.

lol, der er dømt ordkløver!

Wow, Geforce 256. Sådan et har jeg engang haft. Det var det kort jeg
havde i kortest tid.
Det næste grafikkort jeg købte var et Geforce 2 Titanium

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Jesper G. Poulsen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 18-05-05 11:27

Sune Salminen skrev:

> lol, der er dømt ordkløver!

Kan man fodre køer med det?

Det er dog lettere at finde søgeresultater, hvis man søger på det
rigtige

> Wow, Geforce 256. Sådan et har jeg engang haft. Det var det kort jeg

Jeg hoppede fra TNT2 M64 til Geforce 2 MX200 - dårligste spring til
dato...

- Der var et større spring fra GF2 MX200 til GF4 Ti4200 - surprisingly



--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Sune Salminen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 18-05-05 13:48

Jesper G. Poulsen wrote:
> Sune Salminen skrev:
>
>> lol, der er dømt ordkløver!
>
> Kan man fodre køer med det?

Haha!!

> Det er dog lettere at finde søgeresultater, hvis man søger på det
> rigtige

Googles lov nummer ét.

>> Wow, Geforce 256. Sådan et har jeg engang haft. Det var det kort jeg
>
> Jeg hoppede fra TNT2 M64 til Geforce 2 MX200 - dårligste spring til
> dato...

Jeg hoppede fra TNT 1 til Geforce 256. Dernæst til Geforce 2 Ti (sælger
det aldrig, det er legendarisk derfra til 5900XT som jeg har nu.

> - Der var et større spring fra GF2 MX200 til GF4 Ti4200 - surprisingly
>

Ja men Ti4200 var også et kanon godt kort. Bare det at man stadig kan
købe det fra nyt...

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Esben von Buchwald (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 18-05-05 14:45

> Jeg hoppede fra TNT2 M64 til Geforce 2 MX200 - dårligste spring til
> dato...
>
> - Der var et større spring fra GF2 MX200 til GF4 Ti4200 - surprisingly
>
>
>

Sjovt du siger det! Min lillebror havde et GF2MX200 som jeg havde
klunset til ham, men det brændte af, og han fik højere score i 3dmark01
efter at han satte mit gamle TNT2 Ultra i sin maskine i stedet!!!

Så kunne jeg bare grine af alle de tumper der havde gået med deres
geforce 2 MX kort og "mobbet" mig med mit TNT2 ultra!

Folk skal bare fatte at et kort til 500 kr IKKE er bedre end et kort som
kostede 2000 kr for 1½ år siden...

Sune Salminen (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Sune Salminen


Dato : 18-05-05 17:25

Esben von Buchwald wrote:
>> Jeg hoppede fra TNT2 M64 til Geforce 2 MX200 - dårligste spring til
>> dato...
>>
>> - Der var et større spring fra GF2 MX200 til GF4 Ti4200 -
>> surprisingly
>>
>>
>
> Sjovt du siger det! Min lillebror havde et GF2MX200 som jeg havde
> klunset til ham, men det brændte af, og han fik højere score i
> 3dmark01 efter at han satte mit gamle TNT2 Ultra i sin maskine i
> stedet!!!
> Så kunne jeg bare grine af alle de tumper der havde gået med deres
> geforce 2 MX kort og "mobbet" mig med mit TNT2 ultra!
>
> Folk skal bare fatte at et kort til 500 kr IKKE er bedre end et kort
> som kostede 2000 kr for 1½ år siden...

Enig...men jeg synes folk er lovlig undskyldt, det er jo en jungle at
finde rundt i. Jeg kan godt forstå folk der giver op og bare poster et
"hvad er det bedste grafikkort lige nu" indlæg.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk
[Remove the monkey to send mail]



Esben von Buchwald (18-05-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 18-05-05 17:45

> Enig...men jeg synes folk er lovlig undskyldt, det er jo en jungle at
> finde rundt i. Jeg kan godt forstå folk der giver op og bare poster et
> "hvad er det bedste grafikkort lige nu" indlæg.
>
> -Sune
>

Tja - jeg vil nu mene det er rigeligt at læse en stor test med et par
mdrs mellemrum og checke priserne kontra ydelsen.

det er jo et ganske lille antal modeller som er anbefalelsesværdige,
f.eks. gf4200ti i den lave ende, radeon 9600/9700 under 1000 kr,
gf6600gt under 1500 kr, radeon x800xl under 2500 kr osv.

Jesper G. Poulsen (12-04-2005)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 12-04-05 21:22

Thomsen skrev:

> Jeg kan forestille mig at Simcity eller Diablo II altså sådan 2-3 år

Diablo II kan klare sig med et nVidia Riva TNT2
Iøvrigt bør man holde sig fra GF4 MX-kortene. De er ikke andet end GF2
MX på nye flasker (MX-kortene yder ikke noget i spil - udover Diablo
II).


--
Med venlig hilsen
Jesper G. Poulsen - Linux Registered User #316493
- Look, this is Debian. They don’t release things until you have to
fire rockets at the thing to stop it working

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste