Der er indført dykkeforbud i Kronborghulle~
Fra : Michael Lancaster

Dato : 12-04-05 19:15

Dykning vil medføre politianmeldelse fra Statshavnens side. Årsagen er at
der har været for mange tilfælde af dykkere der har generet skibstrafikken
på havnen.

Fra : Allan Hansen

Dato : 12-04-05 19:48

"Michael Lancaster" <Michaellancaster@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Dykning vil medføre politianmeldelse fra Statshavnens side. Årsagen er at
> der har været for mange tilfælde af dykkere der har generet skibstrafikken
> på havnen.

Årsagen er jo nok nærmere i følge Søfartsstyrrelse at Helsingør Statshavn
har udviddet sit areal til også at omfatte Kronborgbugten og at dykning i
havnen ikke er tilladt ( meddelt på DFS's rep.møde ). Dette skulle allerede
være sket i år 2000. Mærkeligt nok har der tidligere være afholdt prøvedyk
og undervisning i et af havnebassingerne af et tidligere dykkercenter uden
reaktioner, samt nogle af den seneste "stuntdyk" har medført henvendelse til
politiet om der kunne indføres dykkerforbud. Den påståede udvidelse kan jeg
heller ikke findes i Efterretning for Søfarende. Gud ved om der vil blive
posteret en "politimand" ude på molen.

Allan Hansen

Fra : Tz

Dato : 12-04-05 21:11

Havnefogeden er ihvertfald meget vågen, og der er opsat kameraovervågning af
området.

MVH
Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-04-05 21:46

> [...]
> der har været for mange tilfælde af dykkere der har generet skibstrafikken

Har du ikke et link eller noget hvor du nu har denne information fra?

Fra : Michael

Dato : 13-04-05 13:51

Har gennemsøgt nettet for, at få oplyningen bekræftet og det eneste
der oplyses er, at man overvejer et forbud. Vil også gerne vide hvor
oplysningen kommer fra.

Fra : Tz

Dato : 13-04-05 14:29

Vi havde nogle folk på stedet i mandags, som blev passet op af havnefogeden.
Adspurgt om de ikke vidste at der var dykkerforbud var svarede "nej" og
stort "?". Havnebassen oplyste at der nu var dykkerforbud i området, at der
var opsat kameraer i området så de kunne monitorere området. Dykkere som
blev taget i området ville eftersigende blive anmeldt til policen. Han
henviste til EFS, men der står intet. Havnefar sagde at man godt måtte snige
sig langs stensætningen i nordgående retning og dykke udfor Kronborg. Måske
skulle man kontakte havnekontoret direkte og spørge dem så det bliver
afklaret en gang for alle hvad man må og ikke må.

MVH
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-04-05 14:32

> [...]
> Har gennemsøgt nettet for, at få oplyningen bekræftet og det eneste
> der oplyses er, at man overvejer et forbud. Vil også gerne vide hvor

Jeg har hørt det fra et referat fra DSF's repræsentantskabsmøde hvor en
repræsentant fra Søfartsstyrrelsen orienterede om dette dykkerforbud.

Allan Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 13-04-05 18:30

> [...]
> Har gennemsøgt nettet for, at få oplyningen bekræftet og det eneste
> der oplyses er, at man overvejer et forbud. Vil også gerne vide hvor

I den danske havnelods ( www.danskehavnelods.dk ) er at læse om Helsingør
Statshavn:
"
Ud for Helsingør Havn er der på grund af den intense færgetrafik etableret
et forbudsområde, inden for hvilket al uautoriseret dykning og sejlads med
fritidsfartøjer er forbudt. Undtaget fra forbudet er fritidsfartøjer over 15
meter, der har fået havnens tilladelse til anløb samt dykning, der finder
sted med havnens tilladelse."

Desuden er der en kort ( havneplan ) der viser hvor sejlads med
fritidsfartøjer og dykning er forbudt.
Så er geden vist barberet

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 13-04-05 18:10

> Dykning vil medføre politianmeldelse fra Statshavnens side. Årsagen er at
> der har været for mange tilfælde af dykkere der har generet skibstrafikken
> på havnen.

Så vidt jeg ved kan det kun føre til straf hvis man har generet
skibstrafikken. Iøvrigt tror jeg også at den eneste myndighed der kan lave
et dykker forbud der dækker sportsdykkere er den lokale politimester, så
måske man skulle snakke med ham for at høre om det er rigtigt.

--
Henrik Manley (Live fra Sydfrankrig) (WiFi er smart)
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jens

Dato : 14-04-05 09:53

I finder det her:
"BEK nr. 135 af 2005-03-04 ; Forbud mod sejlads, ankring og fiskeri
mv. i visse områder i danske farvande"

Kan findes i Søfartsstyrelsens regeldatabase.

/JC

Fra : Henrik Manley

Dato : 14-04-05 18:45

"Jens" <jens@superdive.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mv. i visse områder i danske farvande"
>
> Kan findes i Søfartsstyrelsens regeldatabase.

Nu sidder jeg lidt afsides og har ikke fuld adgang til nettet men så vidt
jeg husker bliver der henvist til §1 angående hvem disse regler gælder for.
Der står så vidt jeg husker at det kun gælder for skibe med dansk flag.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Norsk

Dato : 15-04-05 08:03

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg husker bliver der henvist til §1 angående hvem disse regler gælder
> for. Der står så vidt jeg husker at det kun gælder for skibe med dansk

Hmm.... Der er sikkert et hul i lovgivningen som man kan smutte igennem, her
fordi der dykkes uden båd, eller fordi båden er uden dansk flag. Man har
altså en god chance i retten hvis det skulle komme så vidt.

Jeg er dog ret sikker på at man ved nedlæggelse af forbudet ønskede al
dykning (på nær begrundet erhvervsmæssig dykning) stoppet i området. Bør vi
som dykkere ikke respektere et forbud i den ånd det åbenlyst er givet, frem
for at finde smutveje udenom?

Jeg ser en fare for at fortsat dykning i området vil tvinge myndighederne
til at nedsætte et forbud der ikke er til at misforstå, f.eks. forbud mod al
rekreativ dykning i den nordlige del af Øresund. Det vil være meget
uheldigt!

Og nu vover jeg lige det andet øje. Dykning på et vrag som Otto ser jeg også
som kilde til et eventuelt generelt forbud i området. Vraget ligger ganske
vist lige i midtvandsafmærkningen og skibene bør i teorien altid gå klart
forbi vraget. Men hvad sker der når et dykkerpar i stærk strøm ikke finder
bundtovet og må gå frit op, eventuelt med tvungen deko? Det er sikkert
allerede sket og vil med sikkerhed ske igen.

Mvh. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-04-05 16:20

> Hmm.... Der er sikkert et hul i lovgivningen som man kan smutte igennem,
> her fordi der dykkes uden båd, eller fordi båden er uden dansk flag. Man
> har altså en god chance i retten hvis det skulle komme så vidt.

Nu ønsker jeg selvfølgelig ikke at provokere ved at dykke deroppe fordi det
sikkert er meget fornuftigt med det forbud da der er ret mange episoder
deroppe med dykkere der roder rundt i sejlrenden/havneindsejlingen. De dyk
jeg laver deroppe bliver ikke rigtigt berørt af "forbudet" da jeg normalt
dykker rundt om hjørnet og ud på skrænten derude for at få lidt mad på
bordet.

Men jeg synes bare de skal få det lavet rigtigt så det bliver politimesteren
i Helsingør der udsteder det. Så bliver der ingen tvivl om det gælder for
sportsdykkere. Som der nu vil jeg tro at en sportsdykker ikke kan straffes i
forhold til bekendtgørelsen. Ved en anmeldes til politiet kan man nok scorer
en bøde for at genere den offentlige trafik eller hvad det nu hedder. Det
kræver dog at man har generet den offentlige trafik.

Som kortet ser ud kan man hoppe i vandet i hullet som normalt og svømme vest
på indtil man når skrænten og så enten dykke ned af den mod vest eller
følger den mod nord.

Jeg er god liberal og bryder mig ikke om at min frihed til bevæge mig rundt
bliver begrænset af forbud der ingen mening har. Hvordan pokker vil de
nogensinde bevise at man har dykket i den "forbudte zone" og ikke bare har
været rundt om hjørnet.

--
Henrik Manley (nu med fuld båndbredde)
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-04-05 16:47

> [...]
> bliver begrænset af forbud der ingen mening har. Hvordan pokker vil de
> nogensinde bevise at man har dykket i den "forbudte zone" og ikke bare har

Se dykningens dag http://www.dyk.dk/dykningensdag/index2.htm

Allan Hansen

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-04-05 16:52

> Se dykningens dag http://www.dyk.dk/dykningensdag/index2.htm

Bornholm ser hyggeligst ud.....

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 17-04-05 17:29

Ja og udover grillen har de nok også den bedste dykning at byde på
samtidigt.
Der føler man sig snydt hvis sigten skulle droppe under 8-10 meter.

JZC

Fra : Jens

Dato : 15-04-05 09:52

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<qQ4fb$SQFHA.2452@gud.bends.dk>...
> [...]
> Der står så vidt jeg husker at det kun gælder for skibe med dansk flag.

Der er ingen "dækningsområde" nævnt i §1. Bekentgørelsen dækker alle
aktiviteter på vandet. Jeg kopiere den relevante tekst ind, hvor man
kan se, at der faktisk er en mulighed for at dykke fortsat. Men det
kræver at man får en tilladelse fra Helsingør Havn. Så det afhænger af
deres forståelse og imødekommenhed.
-------------------klip fra bek. 135---------------------------------
Kapitel 7 Sundet

Forbud mod sejlads med fritidsfartøjer og dykning

§ 18. Ud for Helsingør Havn er der på grund af den intense færgetrafik
etableret et forbudsområde, som tillige fremgår af bilag 2, inden for
hvilket al uautoriseret dykning og sejlads med fritidsfartøjer er
forbudt.

Forbudsområdet er afgrænset af en linie gennem følgende positioner:
1) 56°02,19'N - 12°37,32'Ø, (Kronhoved);
2) 56°02,19'N - 12°37,48'Ø;
3) 56°02,05'N - 12°37,48'Ø;
4) 56°01,84'N - 12°37,20'Ø; og
5) 56°01,84'N - 12°36,59'Ø, (kyst).

Stk. 2. Undtaget fra forbudet i § 18, stk. 1, er fritidsfartøjer over
15 meter, der har fået havnens tilladelse til anløb samt dykning, der
finder sted med havnens tilladelse.

Forbud mod ankring, fiskeri og ophold mv.
------------------- klip slut ---------------------------------------

Bilag 2 er et kort, der skitserer området. Man kan groft sagt tegne en
linie tværs fra Kronborg pynt (Kronhoved) mod øst og ca. 200 mtr ud
fra land. Her går grænsen så direkte syd ca. 300 mtr. Så ca. 600 mtr
mod SV/SSV og derfra direkte vest mod land.

/JC

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-04-05 16:49

Ja love er noget sjovt noget, man kan læse dem på mange måder, hvis de ikke
var sådanne havde vi ikke bruge for alle de jurister.

§1 beskriver hvem som søfartsstyrelsen kan lave regler for. Vi finder det jo
helt naturligt at søfartsstyrelsen ikke lige pludselig forbyder alt trafik
på på lyngbyvejen fordi ministeren synes der sker for mange ulykker der.
Derfor laver man §1 der begrænser en ministers muligheder for forbud til kun
at gælde på danske skibe. Et Dansk skib er et skib er registret i dansk
skibsregister og ikke en lille jolle med et papirsdanebrogs flag.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Michael

Dato : 15-04-05 11:15

jeg har modtaget følgende meddelse om dykkerforbuddet :

Der er pr. 18 marts 2005 udstedtforbud mod al uautoriseret dykning ud
for Helsingør Havn i samme område hvor der er forbud mod sejlads med
fritidfartøjer(se medsendte filer).
Helsingør havn vil i særlige tilfæde kunne give tilladelse til
dykning. Men der vil skulle ansøges skriftligt for hver enkelt dag og
vi vil kun give tilladelse hvis vi har en primær kontakt der er til
stede på Havnen og at de anvisninger vi udstikker overholdes. Vi vil
også forbeholde os ret til at tilbagekalde tilladelsen hvis vi ikke
skynder verjforholdene er til det.
Men jeg understreger at det kun er i særlige tilfælde og vi ikke vil
udstede generelle tilladelser til nogen.
Der vil i løbet af foråret/sommeren blive opsat skiltning der viser og
beskriver forbuds området.

Håber dette er svar på nogle af dine/jeres spørgmål.

Med venlig hilsen

Jan Hjort Christensen
konst. Havneassistent