ATI x700 i en notebook og manglende opløsn~
Fra : Oz

Dato : 12-04-05 15:02

Hej NG

Jeg har et spørgsmål vedr. et opløsningsproblem på min bærbare Acer
TravleMate8104.

Min laptop er født med et X700 grafik kort fra ATI, og har en WSXGA 15'4
tommer skærm, hvilket er meget lækkert.

Det eneste minus er at skærmen kun står knivskarp og tydelig i 1680x1050
hvilket for mig ikke er noget problem, men som er et problem for min kæreste
da hun syntes det er for småt.

Vil man så skifte til en mindre opløsning så ser jeg til min skræk at der
ikke findes andre opløsninger der holder samme ratio, 1680x1050 = 8/5, jeg
ville forvente at man havde adgang til en opløsning ala 1280x800 hvilket
svarer til en 8/5. Men denne opløsning er ikke tilgængelig.

Gode råd er rådne og jeg søgte en driver på ATI hjemmeside, som henviser til
producenten, deres (acer) hjemmeside, har også en driver men bare ikke en
der indeholder den ønskede alternative opløsning.

Så nu til mit spørgsmål, kan det virkelig passe at det ikke er muligt at
finde en driver fra ATI eller en anden som indeholder WSXGA oplsøninger i
andre formater end den maximale på 1680x1050??

Håber der er nogen der har et svar.

På forhånd tak

Otto

Fra : Sune Salminen

Dato : 12-04-05 16:39

Oz wrote:
> Hej NG

Hej Australien. Det er ikke hver dag at et helt land stiller spørgsmål
om grafikkort i bærbare.

> Så nu til mit spørgsmål, kan det virkelig passe at det ikke er muligt
> at finde en driver fra ATI eller en anden som indeholder WSXGA
> oplsøninger i andre formater end den maximale på 1680x1050??

Altså, de plejer jo at sige at man skal hente drivere til bærbare på
fabrikantens website, fordi der kan være specielle
indstillingsmuligheder i dem der er skræddersyede til den computer der
bruger dem.

Som nu i dit tilfælde hvor skærmens aspect-forhold er lidt specielle.

Se iøvrigt tråden "LCD eller CRT" i dk.spil.computer. Dine muligheder er
begrænsede, hvis det også skal være tåleligt at se på.

Du kan lave dine egne custom opløsninger med Powerstrip fra
www.entechtaiwan.com - programmet kan køres som en service under Windows
XP så dine ændringer gøres aktive automatisk efter opstart. Du kan læse
mere om det i Powerstrip forummet på deres website, der er vist et låst
'tips & tricks' indlæg der, så vidt jeg husker.

Demoversionen er fuldt funktionel men programmet er absolut alle pengene
værd, det kan en masse interessante ting.

Hils New Zealand.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Oz

Dato : 12-04-05 18:17

"Sune Salminen" skrev

> Hej Australien. Det er ikke hver dag at et helt land stiller spørgsmål om
> grafikkort i bærbare.

LOL, det er et stort problem down under =)

> Altså, de plejer jo at sige at man skal hente drivere til bærbare på
> fabrikantens website, fordi der kan være specielle indstillingsmuligheder
> i dem der er skræddersyede til den computer der bruger dem.

Jo tak men acer har ikke taget højde for den problematik, de henholder sig
til at den er optimeret til 1680x1050 og de ikke vil understøtte andet, sur
røv syntes jeg..

> [...]
>
> Demoversionen er fuldt funktionel men programmet er absolut alle pengene
> værd, det kan en masse interessante ting.

Det lyder meget spændende jeg vil se på det =)

> Hils New Zealand.

Det skal jeg nok

Og tak for dit svar..

Otto

Fra : Zulu

Dato : 13-04-05 08:39

"Oz" <NoSpam_oz@strike-team.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det eneste minus er at skærmen kun står knivskarp og tydelig i 1680x1050
> hvilket for mig ikke er noget problem, men som er et problem for min

TFT-skærme er beregnet til at kører i én og kun én opløsning.
Så når din bærbar har en 1680x1050 så skal den køre i den opløsning.

Der findes forskellige tricks til at få større skrifttype.
Den enkle løsning er at ændre DPI, dette gøres under egenskaber for skærm ->
Indstillinger -> Avanceret. På fanebladet Generelt kan du ændre DPI til fx
120.

Du kan også ændre skriftstørrelse for forskellige windows elementer under
egenskaber for skærm -> udseende -> avanceret.

Vær glad for at du har købt en bærbar med høj opløsning, de fleste bærbare
kommer i dag med alt for lav opløsning...

Zulu

Fra : Oz

Dato : 13-04-05 14:25

"Zulu" skrev > TFT-skærme er beregnet til at kører i én og kun én opløsning.
> Så når din bærbar har en 1680x1050 så skal den køre i den opløsning.

Det var jeg faktisk ikke klar over, men jeg takker for din oplysning.

> [...]
> Den enkle løsning er at ændre DPI, dette gøres under egenskaber for
> skærm -> Indstillinger -> Avanceret. På fanebladet Generelt kan du ændre

Ja den havde jeg godt luret og det kan du bruges som alternativ =)

> Vær glad for at du har købt en bærbar med høj opløsning, de fleste bærbare
> kommer i dag med alt for lav opløsning...

Det er jeg også =)

Takker for din input.

Otto

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-04-05 14:27

Oz wrote:
> "Zulu" skrev > TFT-skærme er beregnet til at kører i én og kun én
> opløsning.
>
> Det var jeg faktisk ikke klar over, men jeg takker for din oplysning.

jvf. min henvisning til diskussionen i dk.spil.computer.

-Sune