Hvor tit skyller I motoren igennem
Fra : Jan Birk

Dato : 11-04-05 08:37

Lige som så mange andre, har vi en gammel RIB med en gammel motor.

Vi sejler mest i Øresund og har hørt forskellige anbefalinger omkring
gennemskylning af motoren i ferskvand efter brug.

Nogle anbefaler hver gang, andre siger at de kun gør det i forbindelse
med det årlige eftersyn.

Hvad gør I?

(Klogebogen til motoren giver ikke nogle hints....)

/Jan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-04-05 09:13

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote in news:d3d95n$crk$1
@newsbin.cybercity.dk:

> [...]
> gennemskylning af motoren i ferskvand efter brug.
>
> Nogle anbefaler hver gang, andre siger at de kun gør det i forbindelse

Vi (aalborgdyk.dk) skyller efter hver tur, det tager jo ikke alverdens tid
at gøre, og så skulle tæring internt i motoren ikke være et problem. Vi
bruger 'øre-klapper' til skylning af de to motorer (ok, pt. kun 1, da den
anden ikke har en båd vi kan sætte den på) der har indsugningen siddende på
benet. Den 3. motor er lidt mere bøvlet da den ikke har indsugningen
siddende samme sted (IIRC).

Om det gør den store forskel ved jeg ikke... Det må jo være noget med at
motoren lettere tærer når den bliver hevet op og i vandet ofte. "alm" både
ligge jo oftest i vandet 6-8 måneder uden at blive skyllet.

Thomas

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 11-04-05 13:24

Hej

I Rødovre skyller vi også hvergang vi har haft motorerne i vandet. Jeg
kan dog ikke argumentere for praksis andet end at sådan har det altid
været .

mvh
Nikolaj

Fra : Henrik

Dato : 11-04-05 16:19

Jan Birk <jan.birk@invalid.domain.null> wrote in message news:<d3d95n$crk$1@newsbin.cybercity.dk>...
> [...]
> med det årlige eftersyn.
>
> Hvad gør I?
>
> (Klogebogen til motoren giver ikke nogle hints....)

Hej Jan

Jeg har også en RIB og tæsker rundt på øresund -
jeg skyller min motor hver gang - det tager kun 2 minutter og så har
jeg ro i sjælen...

Prøv at spørge en bådemotor-gut hvad de anbefaler !

Mvh
Henrik

www.scubasserne.dk
www.sosgroup.dk
www.aquafoto.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 11-04-05 17:38

> [...]
> omkring gennemskylning af motoren i ferskvand efter brug.
>
> Nogle anbefaler hver gang, andre siger at de kun gør det i

Vi skyller efter hver tur, inden udstyret bliver sat på plads.
Vi skyller alt. Tovværk, ankre, bådflag, motorer og både.
Det er vores erfaring at det hele holder længere,
hvis vi får salt og sand ud af det hurtigst muligt.

Søren Arnvig
Roskilde Frømandsklub

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 13-04-05 08:44

Åhh bornholm er skøn....

Jeg tror faktisk at kalken fra vandet i vandhanen
gør større skade på motor og dragt, en den smule
salt der er i østersøem omkring øen....

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-04-05 16:52

"Claus Grell Hansen" <c.hansen@acone.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror faktisk at kalken fra vandet i vandhanen
> gør større skade på motor og dragt, en den smule
> salt der er i østersøem omkring øen....

Skyller i så heller ikke jeres dykkergrej?

Fra : Henrik Manley

Dato : 12-04-05 21:00

> Skyller i så heller ikke jeres dykkergrej?

Jo da, en gang om året hopper vi i Furesøen.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus Grell Hansen