Virksomhedsordningen, afdrag på lån.
Fra : Boesen

Dato : 09-04-05 16:07

Jeg har en lejlighed jeg pt. lejer ud, fra år 2006 skal jeg køre
beskatningen efter virksomhedsordningen, pga. SU reglerne.
Jeg har selvfølgelig et personligt lån i lejligheden. Skal jeg hæve
overskud, samt betale personlig skat og Am-bidrag, for at betale afdrag på
lånet?
Eller kan jeg betale afdrag gennem "virksomheden", altså efter kun 30% skat
og intet Am-bidrag?
Kan man gøre noget for at få lånet ind i "virksomheden"?

Mvh Anders

Fra : nvm

Dato : 09-04-05 17:43

Boesen skrev:
> [...]
> og intet Am-bidrag?
> Kan man gøre noget for at få lånet ind i "virksomheden"?

Når du benytter virksomhedsordningen første gang, skal du opgøre
kapitalafkastgrundlag og indskudskonto og derved anføre hvilke aktiver
og hvilken gæld, der vedrører virksomheden og virksomhedsordningen.

Hvis lånet vedrører anskaffelsen af lejligheden er der ingen problemer i
at have lånet i virksomhedsordningen, hvilket betyder at afdrag ikke
først skal over hævekontoen i virksomhedsordningen, hvorved denne del af
overskuddet kan blive opsparet overskud med en a'conto-skat på 30%.
(måske snart kun 28% ?)

Fra : Boesen

Dato : 10-04-05 12:40

> [...]
> først skal over hævekontoen i virksomhedsordningen, hvorved denne del af
> overskuddet kan blive opsparet overskud med en a'conto-skat på 30%.

Hvad så hvis jeg selv vil bo i lejligheden! Så skal jeg jo "købe" lånet
tilbage af virksomheden? Altså de afdrag som virksomheden har betalt, eller
hvordan foregår det?

Fra : nvm

Dato : 11-04-05 18:16

Boesen skrev:

> Hvad så hvis jeg selv vil bo i lejligheden! Så skal jeg jo "købe" lånet
> tilbage af virksomheden? Altså de afdrag som virksomheden har betalt, eller
> hvordan foregår det?

Hvis du selv skal bo i lejligheden, ophører virksomhedsordningen, og dit
opsparede overskud kommer til beskatning, med mindre du starter anden
virksomhed.

Fra : Boesen

Dato : 09-04-05 18:00

Kan jeg, overgå til virksomhedsordningen midt på året? Eller skal det være i
starten af et kalenderår?

Fra : nvm

Dato : 11-04-05 18:17

Boesen skrev:
> Kan jeg, overgå til virksomhedsordningen midt på året? Eller skal det være i
> starten af et kalenderår?

Du kan indtræde i virksomhedsordningen ved opstarten af den
erhvervsmæssige virksomhed eller ved starten af et indkomstår for en
eksisterende virksomhed.