Hvad kan afskrives som driftsomkostning?
Fra : Anders Christensen

Dato : 09-04-05 12:43

Hejsa NG
Afledt af et spørgsmål i gruppen dk.penge vil jeg gerne høre hvordan man
finder ud af om en given udgift er noget der kan afskrives øjeblikkeligt
som en driftsomkostning, eller ej?

Jeg spurgte i dk.penge om hvordan Kim Ludvigsen vidste at f.eks. en
hjemmeside til firmaet var en driftsomkostning.

Findes der en liste eller en eller anden smart regel man kan gå efter?

--
Mvh Anders Christensen

Fra : alexbo

Dato : 09-04-05 12:53

"Anders Christensen" skrev

> Afledt af et spørgsmål i gruppen dk.penge vil jeg gerne høre hvordan man
> finder ud af om en given udgift er noget der kan afskrives øjeblikkeligt
> som en driftsomkostning, eller ej?

Afskrivningsloven:

§ 6. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at
fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte
driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori
anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:

1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år.

2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb (i 1987-niveau) på
6.700 kr. ( 11.000 år 2005 /alex ) eller derunder. Aktiver i et samlesæt
eller
lignende samt aktiver,
der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver,
der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan
ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger
grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse
af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede
aktiver.

3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning efter råstoffer.

4) Edb-software.

En hjemmeside må kunne gå som EDB softvare.

mvh
Alex Christensen

Fra : nvm

Dato : 09-04-05 13:15

> Findes der en liste eller en eller anden smart regel man kan gå efter?

Helt grundlæggende er svaret i Statsskattelovens ("indkomstskattens
grundlov") §6, stk. litra a. der siger således:

> [...]
> Den beregnede skatteindtægt er skattepligtig uden hensyn til, hvorledes den anvendes, altså hvad enten den benyttes til egen eller families underhold, betjening, nytte eller behagelighed, eller til formueforøgelse, til forbedring af ejendom, til udvidelse af næring eller drift, henlæggelse til reserve- eller andre lignende fonds, til gaver eller på anden måde.

Så hvis der ikke er specifikke regler i andre skatteregler, kan
omkostningen fradrages, hvis den er nødvendig for at erhverve, sikre
eller vedligeholdelse indkomsten.

Herefter bestemmer fx. afskrivningsloven så om udgiften kan fradrages
straks eller skal fordeles over flere år.