fam. på 5 til Kroatien
Fra : Ralph

Dato : 08-04-05 23:14

......men HVORDAN?

Vi har været så "smarte" at bestille en kør-selv-ferie til Kroatien(fra d.
2.7-9.7.), men 2x2000km, fem mand i bil lyder efterhånden lidt
uoverskueligt, derfor har vi søgt lidt og fundet flg. muligheder:

1. tog fra Århus til Kroatien kr. 7.500 + leje af bil 5.000 - der er dog det
minus at vi ikke skal købe andet end togrejsen, derfor ved vi først om den
mulighed er udsolgt d.1.6. da resterende billetter først gives fri en måned
før rejsen, derfor ikke

2. Biltog fra Hamborg koster ca. 10.000 t/r. Måske?

3. Fly med SAS kr. 75.000 (femoghalvfjerdstusinde) tror ikke.

4. billigste fly kr. 15.000 + leje af bil, tjaah

5. køre hele vejen, men med stop 2 gange hver vej, hvor skal man stoppe? Og
hvad koster overnatning? Hvis nogen kender en dejlig midttysk by et par
hundrede km. syd for Hamborg og ditto i Østrig/NordItalien, med billige
overnatningsmuligheder og must-see museer/tivoli/restauranter for en familie
med børn på 13,15 og 17 år, så er vi lutter ører.

6. Biltog derned og hjemtur med flere overnatninger?

HVAD ville I erfarne rejsefolk gøre? Vi selv er mest til femmeren, især hvis
ruten er forskellig derned og hjem, men det kræver jeres hjælp.

Hvordan er det iøvrigt med vejskatter i de forskellige lande, Schweiz/Østrig
især?

--
venligst
Ralph

Fra : Henrik Madsen

Dato : 09-04-05 13:16

On Sat, 9 Apr 2005 00:13:31 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]

>overnatningsmuligheder og must-see museer/tivoli/restauranter for en familie
>med børn på 13,15 og 17 år, så er vi lutter ører.

Ville klart vælge denne løsning, godtnok er der lidt klemt på bagsædet
men dette løses evt. ved at man "roterer", dvs skiftes til at sidde
foran, hvis både mor og far kan køre bilen kan alle jo være med i
rotationen og hvis man bare holder pause mindst en gang hver 2. time
så er det altså ikke så slemt.

Angående hvor man skal overnatte så er det meget svært for hvis der nu
er klar vej i Tyskland så kommer man langt men er der nu en lang
"Stau" (Kø) så risikerer du at du kun kommer lige syd for Hamborg
første dag.. Derfor er det bedre at satse på deres motorvejs hoteller,
de koster nok omkring de 1000 kroner for et værelse til 5. I den
forbindelse skal man så vide at man ikke skal køre derind ALT for sent
for så er der ikke flere rum ledige.

Vi har selv været i Kroatien i bil (2 voksne) og det gik fint, vi
valgte så at tage turen gennem Slovenien, dette mest for at slippe for
at køre på betalingsmotorveje i Italien og så var turen også lidt
kortere, dog kan det være det er smartere når i er så mange, bare at
banke derudaf på motorvejen.

Grunden til vi altid undgår betalingsmotorveje er at det sjældent kan
betale sig hvis man ser på økonomien, godtnok skal man måske køre 100
km mere og det er ikke motorvej men på landevejen bruger du mindre
benzin end på motorvejen og det sammenholdt med de sparede "tolls"
giver et billigere resultat og desuden er det også meget mere
spændende at køre på landeveje for så får man set noget af landet, på
motorvejen banker man bare igennem højt hævet over alt andet
(ihvertfald i Italien)..

Kroatien er et godt land at holde ferie i, det eneste problem der er
at det er ligeså overbefolket af Hollandske turister som så mange
andre steder og hollændere tager ikke en SKID hensyn, de larmer og
terroriserer generelt enhver campingplads hvis der er mere end 3 vogne
samlet et sted.

>HVAD ville I erfarne rejsefolk gøre? Vi selv er mest til femmeren, især hvis
>ruten er forskellig derned og hjem, men det kræver jeres hjælp.

Du kan godt køre forskellig vej ned og hjem, dog er der nok ikke meget
fedt ved at vælge forskellig vej i Tyskland da man dernede hurtgit kan
komme til at køre mange km hvis man vil køre en anden vej, desuden er
deres motorveje sgu ligeså kedelige allesammen..Ja og fyldt med
vejarbejde som regel

>Hvordan er det iøvrigt med vejskatter i de forskellige lande, Schweiz/Østrig
>især?

Østrig skal du købe klistermærker, de skal købes hjemmefra, kontakt
FDM, de kan sælge dig den slags, mener de koster omkr. 75-100 kroner
hver vej (De gælder en uge) .. Tyskland koster ingenting og Schweiz
behøver du ikke køre til. i Italien er der betalingsmotorvej og så er
der deres alm. veje, hvis i har tålmodigheden til at køre alm vej og
evt et navigationssystem så vælg landevejene om ikke andet så for at
få noget at se på. Der er så vidt jeg husker ikke betaling på de
slovenske motorveje.

Har du flere spm så sig endelig til...

Henrik

Fra : lhs

Dato : 10-04-05 10:40

Hej

Vi skal også til Kroatien (Dalmatiner bugten) Til sommer, vi har dog først
en uge i Tjekkiet, for derefter at køre til Kroatien, vi regner dog med at
køre Østrig, Tjekkiet retur hvis vejene er OK, og finde en kro eller hotel i
Tjekkiet og overnatte en nat eller to - det er rimeligt billigt at overnatte
i Tjekkiet (400 - 450 kr. for overnatning for 4 med morgenbuffet), stops ved
restauranter, benzin mv. er også meget billigt, dog skal der betales vejskat
(50 kr.) men der er mulighed for at planlægge at stoppe der os se sig lidt
omkring. Vi boede på et hotel i det nordlige Tjekkiet sidste sommer:
http://www.hotel-helena.de/ på vejen hjem fra Slovakiet, vi havde aftalt
at køre til kl. 16-1700 og så brugte vi lidt tid på at shoppe rundt til vi
fandt et hotel vi synes var rimeligt - omaftenen gik vi ned på Litomerice
torv og fandt en hyggelig restaurant.

mvh

lars hs

Fra : Ralph

Dato : 10-04-05 22:29

"lhs" <shane(fjern)@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> Vi skal også til Kroatien (Dalmatiner bugten) Til sommer, vi har dog først

Takker for input, vi har overvejet at stoppe i Hannover og Munchen, det
giver 600 km pr.dag - det kan vi nok overleve. Nogen - nye - gode råd? Hvor
skal vi sove, hvad skal vi se?

--
venligst
Ralph

Fra : Henrik Madsen

Dato : 11-04-05 13:46

On Sun, 10 Apr 2005 23:29:17 +0200, "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote:

> [...]
>giver 600 km pr.dag - det kan vi nok overleve. Nogen - nye - gode råd? Hvor

Jeg syntes stadigvæk at et godt råd er ikke at binde sig for hårdt op
på hvor man skal bo på vejen ned for hvis der er meget kø så når du
måske ikke til destinationen før sen nat og er der bare fri vej så kan
det være du er der klokken 16.00 og så er i maske mere hooked på at
køre videre for at komme længere nedad. I risikerer jo at hvis i
stopper i f.eks hannover og så regner med at køre 600 km næste dag at
i så simpelthen kommer ind i en kø så i ikke når ret langt på 2.
dagen.

Vi har prøvet at holde i 3-4 timer på den tyske motorvej fordi et
folkevogns rugbrød var brudt i brand og de skulle først have slukket
ilden og så have den fjernet og så renset vejen for skum og vi var så
uheldige at komme til at holde rimeligt tæt på fronten så vi kunne
ikke komme ad en afkørsel. Dette var godtnok på hjemturen så det
gjorde ikke HELT så meget..

Men det hele kommer jo også an på om i er 1 eller 2 der skal køre og
hvor langt den enkelte kan holde til at køre om dagen..

Hos os er det kun mig der kører i udlandet, hende den anden er ikke
vild med mangesporede motorveje og fri hastighed, jeg er så typen der
nemt napper 1200 kilometer hvis det går glat og vi kan køre omkring de
150 KM/T på autobahn'en hvor der er fri hastighed.

Henrik

Fra : lhs

Dato : 11-04-05 21:42

Hej igen

Jeg har ikke så meget fidus til Munchen og Hannover, men et standardsvar
mht. overnatning plejer at være Etap:
http://www.etaphotel.com/etaphotel/index.html vi overnattede i Munchen ud
og Nurnberg hjem forrige år på vejen til Toscana. Pænt, rent osv. Man kan
afbestille indtil kl 17.00 (mener jeg) hvis man vil længere eller ikke når
frem... Eneste minus er der kun kan være 3 pers. pr. værelse..

Lars HS