Hvad er et konsinations-lager ??? (Er sta~
Fra : :-\) Carsten

Dato : 07-04-05 20:27

Hej!

I forbindelse med et lager hørte jeg om et konsinations-lager /
konsinasjons-lager (er i tvivl om stavemåde)

Hvad er det?

Mange hilsner fra
Carsten
cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com

Fra : alexbo

Dato : 07-04-05 20:50

" Carsten"> skrev

> I forbindelse med et lager hørte jeg om et konsinations-lager /
> konsinasjons-lager (er i tvivl om stavemåde)
>
> Hvad er det?

Konsignationslager er et lager vareleverandøren opretholder.

Lad os sige du sælger mobiltelefoner, så leverer Nokia et antal telefoner
uden beregning, en gang om ugen kommer Nokiabilen forbi, ser hvad du har
solgt, leverer det manglende og fakturerer dette.

mvh
Alex Christensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 08-04-05 05:02

Okay, dvs. det går på ejerskabet af varerne?
Altså så snart lev. ejer varerne - så er det et
konsignationslager?

Fra : alexbo

Dato : 08-04-05 18:30

" Carsten" skrev

> Okay, dvs. det går på ejerskabet af varerne?
> Altså så snart lev. ejer varerne - så er det et
> konsignationslager?

Næh, det kunne også være varer i kommission.

mvh
Alex Christensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 08-04-05 05:07

Søgte lige på Google. Fandt nedenstående artikel:
I den står der at

Hvis du vil beholde ejendomsretten, skal du undlade at levere varerne til
kunden, før du modtager betaling. Det princip kaldes konsignationslager,
hvor du leverer varer til et lager i nærheden af købers adresse, hvor du
sikrer dig, at der kun udleveres varer, køber straks betaler for.

Så med den forklaring kan NOKIA-forhandlerens lager i butikken næppe kaldes
et
konsignationslager....

http://www.erhvervsbladet.dk/nyhedsservice/npShowArticle.asp?strArtID=97901

Uddrag:
[...]
sikrer dig, at der kun udleveres varer, køber straks betaler for. Efter
praksis stilles der så store krav til procedurerne ved et
konsignationslager, at det sjældent ses anvendt.

Fra : alexbo

Dato : 08-04-05 18:42

" Carsten" skrev

> [...]
> praksis stilles der så store krav til procedurerne ved et
> konsignationslager, at det sjældent ses anvendt.

Jeg er ikke enig i den udlægning.
Jeg synes rent faktisk at det lyder som noget sludder.

" Hvis du vil beholde ejendomsretten, skal du undlade at levere varerne til
kunden, før du modtager betaling."
Hvorfor skulle man ønske at beholde ejendomsretten når varene bliver betalt.

" hvor du leverer varer til et lager i nærheden af købers adresse, hvor du
sikrer dig, at der kun udleveres varer, køber straks betaler for"
Det er da fuldstændig ligegyldigt hvor leverandøren har sit lager, hvis han
får betaling ved afhentning er det bare et lager, og ekspeditionsssted.

At kalde et lager for et konsignationslager, bare fordi det ikke ligger på
produktionsstedet er noget vrøvl.

mvh
Alex Christensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 08-04-05 20:35

> At kalde et lager for et konsignationslager, bare fordi det ikke ligger på
> produktionsstedet er noget vrøvl.

Det er muligt du har ret i, at denne udlægning er rigtig...

Der _kan_ dog være fornuft i, at ejerskab overgår til kunden, men stadig
opbevares hos leverandøren - f.eks. i forbindelse med årsskifte og lignende.
Men det er muligt, at det slet ikke hedder et et konsignationslager!

Fra : alexbo

Dato : 09-04-05 08:37

Carsten" skrev >

> [...]
lignende.
> Men det er muligt, at det slet ikke hedder et et konsignationslager!

Der kan være gode grunde til at lade købte varer opbevare ved leverandøren,
men jeg kan ikke se at et årsskifte skulle have indflydelse.
Det lyder af noget skatteteknisk, og når varen er købt indgår den både i
regnskab og lageroptælling, uanset hvor den fysisk befinder sig.

Et konsignationslager er det i hvert fald ikke, det er bare købte men ikke
leverede varer.

Et konsignationslager er et lager en leverandør stiller til rådighed for en
kunde, i kundens lokaler, og hvor kunden faktureres efterhånden han bruger
af det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 09-04-05 10:17

alexbo wrote:
> [...]
>

> Et konsignationslager er et lager en leverandør stiller til rådighed
> for en kunde, i kundens lokaler, og hvor kunden faktureres

Der kan også være tale om en vare eller lign. er taget i konsignation af 3.
mand.

Det kan f.eks. dreje sig om en bil en brugtvognsforhandeler ikke vil købe,
og hvor der så aftales, at forhandeleren (brugtbilsforhandler?) tager bilen
i konsignation, hvilket igen vil sige, at forhandeleren sætter bilen til
salg bedst muligt eller min. salgspris for så ved salg at afregne med den
oprindelige ejer af bilen evt. minus en en provision til forhandleren.
Karsten H. Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-04-05 16:45

In news:14N5e.110654$Vf.4173496@news000.worldonline.dk,
Karsten H. Jensen <bito@karby.dk> wrote:

> [...]
> sætter bilen til salg bedst muligt eller min. salgspris for så ved
> salg at afregne med den oprindelige ejer af bilen evt. minus en en

Hvorledes er det oven for skitserede forskelligt fra kommissionssalg?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-04-05 21:49

Petersen_Michael wrote:

> Hvorledes er det oven for skitserede forskelligt fra kommissionssalg?

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221857_2525_3a6c7488d9f37.html&spec=a62e747e1cbad2bc15e31cc9fda420d0&themeid=200107181718_8868_3b55a8c19ad95&art_id=01ab3645ea5fde5c600623ec1b613e74&type=a
(http://shor.ter.dk/32344078) skriver de kort, at ved konsignation
"videresælger virksomheden varerne i eget navn og for egen regning" mens
man ved kommission videresælger "i eget navn for vareleverandørens
regning og får en kommission/procentsats af salget".

Der er i begge tilfælde nogle ret specifikke regler, der skal
overholdes, for at man kan beholde ejendomsretten, hvis sælger f.eks.
går konkurs. - Men det ved de nok mere om i jura-gruppen.

Umiddelbart ser det ud til, at meget af det, man (jeg, i hvert fald)
normalt kalder "kommission" i virkelighed er "konsignation".

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 10-04-05 22:32

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> --
> Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
> mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Ja, nu også mig - nu da jeg ser begge udtryk. Som jeg ser det, så er netop
min historie med bilen et tilfælde, hvor bilen til salg er i kommission hos
bilforhandleren.
Karsten H. Jensen

Fra : Petersen_Michael

Dato : 11-04-05 16:36

In news:qXg6e.111082$Vf.4176077@news000.worldonline.dk,
Karsten H. Jensen <bito@karby.dk> wrote:

> Ja, nu også mig - nu da jeg ser begge udtryk. Som jeg ser det, så er
> netop min historie med bilen et tilfælde, hvor bilen til salg er i
> kommission hos bilforhandleren.

Det er glædeligt at vi stadig kan lære noget nyt

Fra : :-\) Carsten

Dato : 09-04-05 21:24

> Der kan være gode grunde til at lade købte varer opbevare ved
leverandøren,
> men jeg kan ikke se at et årsskifte skulle have indflydelse.

Jo, jeg har været ansat flere steder,
hvor man SKULLE ud og købe varer sidst på året.... men man ville gerne have
det stående hos en leverandør i lang tid efter!

Men det har ikke noget med regnskab eller mit spm. at gøre... jeg nævnte det
bare

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 08-04-05 09:26

konsignation [kPnsinaZsjoOn] subst. -en, -er, -erne
1. overførsel af varer, fx til en forhandler, hvor ejendomsretten til
produkterne forbliver hos leverandøren d sende varer i konsignation
! kon/sign/a+t/ion ¯ afl. af ældre konsignere 'overdrage en handlende
varer til det fordelagtigst mulige salg' ¯ latin consign∑re 'udfærdige
et forseglet dokument' (jf. signere)