Valg af dykkercomputer
Fra : Kjeld Lau Petersen

Dato : 07-04-05 12:42

Hej,

jeg står og vil investere i dykkercomputer, og er lidt i vildrede. Jeg
står og vakler mellem Suunto Vyper og Uwatec Aladin Prime.
Har I nogen anbefalinger?

Jeg er igang med at tage CMAS certifikat, og ønsker en god computer
jeg kan bruge til lidt af hvert samt interface til PC.

Grunden til at jeg kigger på de to computere er at de prismæssigt
ligger i samme klasse, har PC interface og bliver anbefalet. Typisk er
det nuværende dykkere der anbefaler Vyperen (den er jo gammel ,
mens Primen anbefales af forretninger som ny og bedre bla. ny
mikrobobleteknologi.
Men hvad skal man lægge vægt på?
Umiddelbart ser det ud til at man kan justere / sætte flere ting på
Vyper'en (ppO2 / personlig faktor, dykketidsalarm, dybdealarm)

Alle gode tilbagemeldinger modtages med glæde.

/Kjeld

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 07-04-05 16:35

"Kjeld Lau Petersen" <kjeldlau@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det nuværende dykkere der anbefaler Vyperen (den er jo gammel ,
> mens Primen anbefales af forretninger som ny og bedre bla. ny

Vær opmærksom på at det ikke er en PC du er ved at købe, det nyeste og
smarteste er sjældent det bedste. Du er ved at købe et instrument som du vil
stole på med dit liv og førlighed for at sætte det på spidsen. Derfor ville
jeg nok gå efter det der var afprøvet og har overstået sine børnesygdomme.
Det kan du så kalde gammelt men det har sådan en kedelig klang.

mvh
Jonas

Fra : Klaus Christensen

Dato : 07-04-05 20:11

Det der med "mikrobobleteknologien" har Suunto altså også med i deres
algoritmer
I Suunto D9 kan du udover forskellige 02-blandinger også vælge at bruge
"deepstops"... så deeeet

KC

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 22:49

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> wrote in message
> Det der med "mikrobobleteknologien" har Suunto altså også med i deres
> algoritmer
> I Suunto D9 kan du udover forskellige 02-blandinger også vælge at bruge
> "deepstops"... så deeeet

HVIS jeg skulle købe mig en computer, så ville jeg købe en med deepstops som
feks D) som KC skriver, nu har jeg ikke set på Suunto algoritmen, så den vil
jeg ikke udtale mig om.
jeg ville nok kikke nærmere på Mares M1 RGBM den bruger som navnet siger
RGBM og kan køre med deepstos.

uvartec vill jeg ikke købe da de er meget begranset i deres mugligheder og
funktioner i forhold til prisen.
typisk får du meget mere for pengene hos Suunto.

mvh Morten

Fra : CC

Dato : 08-04-05 15:53

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> funktioner i forhold til prisen.
> typisk får du meget mere for pengene hos Suunto.

Jeg vil give Morten ret i, at Uwatec skal man være lidt forbeholdne overfor,
dels fordi:
1. man kan ikke selv skifte batteri (det holder godt nok relativt længe)
2. jeg har aldrig oplevet, at skulle skifte batteri, da de altid er gået i
stykker inden batteriudløb (jeg er på min 3. air x nitrox)
3. ombytningstiden er uforholdsmæssig lang ved reparationer og batteriskift
(har i de 2 tilfælde, hvor jeg skulle have repareret computeren (ombyttet)
taget mere end 3 måneder). En gang skulle jeg have skiftet batteri i
transmitteren (ombyttet til ny) - det tog også 3 måneder.

Fordelen er så (hvis de altså holder så længe, at deres såkaldte
batteriskift betyder, at man får en helt ny computer. Idag ville jeg, hvis
jeg skulle skifte batteri, få Air Z Nitrox for 90 EUR. Men jeg er blot bange
for, at der ikke er så
mange af deres kunder som oplever det. Reparationer, som også betyder
ombytning til ny model, koster ca. 230 EUR.

Bortset fra ovenstående, syntes jeg egentlig, at det har været en OK
computer - jeg vil blot ikke vælge den igen
.

mvh
Claus

Fra : HKN

Dato : 08-04-05 16:40

"Kjeld Lau Petersen" <kjeldlau@yahoo.com> wrote in message
> Hej,
>
> jeg står og vil investere i dykkercomputer, og er lidt i vildrede. Jeg
> står og vakler mellem Suunto Vyper og Uwatec Aladin Prime.
> Har I nogen anbefalinger?

Apeks Quantum (sælges også som TUSA og DiveRite) - dejlig nem at arbejde
med, nogenlunde lige så konservativ som Suunto - og så har du mulighed for
at skifte mellem 2 gasser.

Mvh
Henrik