Passolini : "Salo/120 dage i Sodoma" på DK~
Fra : Peter Heide

Dato : 06-04-05 18:47

Så er "mesterværket" endelig udsendt på dansk DVD sammen
med 3 andre Passolini titler.

Det må siges at være en film man ALDRIG glemmer efter man
har set den. Jeg så den første gang i Alexandra (tror jeg) i 1975
og jeg kan levende huske op til flere scener fra den film.

Vi havde fornøjelsen at sidde ved siden af en gut der stank af
lort, men det gav ligesom filmen en ekstra dimension. En anden sad
og spillede den af. Lidt af en oplevelse den aften.

Filmen indeholder også alt hvad hjertet kan begærer af seksuelle
perversioner og tortur.

Skal vist nok vise at facisterne er nogle svin. Hvilket er OK med
mig.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 06-04-05 20:33

Hvordan kan nogen overhovedet spille den af til Salo??? Jeg mener, selv i
'75 ... (no offense)

Fra : Jesper

Dato : 07-04-05 03:50

C. H. Engelbrecht <chris@bitfrost.dk> wrote:

> Hvordan kan nogen overhovedet spille den af til Salo??? Jeg mener, selv i
> '75 ... (no offense)

It takes all kinda critters to make Farmer Vincents fritters.

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 20:37

Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> Så er "mesterværket" endelig udsendt på dansk DVD sammen
> med 3 andre Passolini titler.

Jeg kan kun anbefale folk /ikke/ at se den. Der var flere der skreg og
løb ud, da jeg så den, og jeg havde mareridt i årevis efter. Jeg kan
faktisk stadig drømme om den.

Den er ganske simpelt modbydelig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Taba

Dato : 06-04-05 20:46

> Jeg kan kun anbefale folk /ikke/ at se den. Der var flere der skreg og
> løb ud, da jeg så den, og jeg havde mareridt i årevis efter. Jeg kan
> faktisk stadig drømme om den.
>
> Den er ganske simpelt modbydelig.

Ku man få et resume/kort referat af den så man ved hvad man ikke får set?

/Taba

Fra : Per Rønne

Dato : 06-04-05 21:57

Taba <som.om.jeg.er.dum@en.spammers.d¯d> wrote:

> Ku man få et resume/kort referat af den så man ved hvad man ikke får set?

Krigens sidste dage. En flok perverse fascistiske, italienske mænd får
beordret Wehrmacht til at indfange en bunke italienske teenagere, så de
kan udleve deres sadistiske fantasier. De bliver ydmyget på mange måder,
dels skal de have en »lortefest«, hvor de skal spise netop - lort.
Festen ender med analt samleje. Derefter skal de agere hunde, nøgne, på
alle fire, og spise hundemad - fyldt med syle. Så skal de på et
tidspunkt ligge i en bunke, nøgne, kun men rumpen synlig, mens
fascisterne finder ud af hvilken røv der er smukkest - vedkommende skal
skydes. De diskuterer om drenge eller piger er smukkest. Den udvalgte
dreng bliver skudt - løst krudt.

Afslutning er at de alle skal dræbes under tortur. Det sidste billede
jeg har af det er en nøgen dreng, liggende på jorden, tøjret fast til
ved ankler og håndled til fire store pløkke. I baggrunden 2-3 nøgne
piger, der dingler ved nakken - hængt og døde. En mand der smiler til
drengen, drengen smiler igen - og får så stukket øjnene ud af en kniv af
manden, der derefter voldtager den nu skrigende dreng.

Mere kan jeg ikke huske. Men altså teenagere i 15-20 årsalderen
behandlet sådan er ganske simpelt så modbydeligt, at det er svært at
udholde.

Hold jer fra den.

Filmen blev forbudt i Italien, men blev så vist i Frankrig, hvor
Italiens filmelite var med. Alle var tavse og chokerede efter
forevisningen. Og de var kun med fordi Pasolini selv netop var blevet
myrdet - af en 17-årig trækkerdreng. Jeg kunne godt forestille mig at
han selv havde sådanne s/m tendenser.

Jeg har dog set en film af ham der var god. Ødipus Rex. Selv om
begyndelse og slutning, der foregår i Pasolinis samtids Italien, med
fordel kunne skæres bort. Resten foregår i Theben i den græske
middelalder, der er tiden for Ødipus der dræbte sin far Laios og ægtede
sin mor Iokaste, med hvem han for sønnerne Eteocles og Polyneices, og
døtrene Antigone og Ismene. Hans svoger var Kreon.

Jeg tror næsten at I kan huske resten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Taba

Dato : 07-04-05 07:33

> [...]
> fascisterne finder ud af hvilken røv der er smukkest - vedkommende skal
> skydes. De diskuterer om drenge eller piger er smukkest. Den udvalgte
[snip]

Fint, jeg holder mig fra den
Tak for referatet!

/Taba

Fra : Morten DH

Dato : 08-04-05 13:31

"Taba" <som.om.jeg.er.dum@en.spammers.død> skrev i en meddelelse
> Fint, jeg holder mig fra den
> Tak for referatet!

Ha ha den skal hjem i samlingen helt sikkert

Fra : Peter Heide

Dato : 06-04-05 22:20

> Ku man få et resume/kort referat af den så man ved hvad man ikke får set?

3 ældre herre med med magt og penge. Kidnapper en gruppe
yngre piger og drenge, med hjælp fra en gruppe lejesvende som gør
alt mod betaling incl. holde kæft.

De bliver spærret inde, i hvad der ligner et palæ, og bliver misbrugt og
slået ihjel. Meget grafisk !

Filmen er bygget over en Marquis de Sade roman og hér snakker
vi ikke om den dansk bøsserøv med samme navn

Fra : Jesper

Dato : 07-04-05 03:50

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> Jeg kan kun anbefale folk /ikke/ at se den. Der var flere der skreg og
> løb ud, da jeg så den, og jeg havde mareridt i årevis efter. Jeg kan
> faktisk stadig drømme om den.
>
> Den er ganske simpelt modbydelig.

Den er dejlig fæl. Som den jeg engang lånte den på video af sagde om
den: Man ser hvad man vil...og lidt til.

En anden af mine venner kalder Salo for den mest ulækre film han
nongensinde har set...indtil han så John Waters klassikeren Pink
Flamingos.

»Salò o le centovinte gionate di Sodoma« er så fæl som den er, fordi den
er lavet af en kunstner. Man tror man ser meget mere end man reelt gør.
Det gør forskelllen mellem denne film og f.eks. Cannibal Holocaust,
Caligula eller Ilsa - Shewolf of the SS.

Salò er et mesterværk indenfor sin genre. Og så husk: Stor kunst er den
der tør stryge publikum /mod/ hårene!

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 07-04-05 14:55

"Per Rønne" wrote:

> Jeg kan kun anbefale folk /ikke/ at se den. Der var flere der skreg og
> løb ud, da jeg så den, og jeg havde mareridt i årevis efter. Jeg kan
> faktisk stadig drømme om den.
>
> Den er ganske simpelt modbydelig.

Beskrivelser som denne er en ros for en film som Salò. Jeg synes, filmen er
fremragende i sin genre. En film, der sætter sig spor og er fortalt på en
sælsom, men genial måde. Jeg anbefaler den varmt og giver den 5 pil op ud af
6 mulige.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jesper

Dato : 07-04-05 03:50

> [...]

> Vi havde fornøjelsen at sidde ved siden af en gut der stank af
> lort, men det gav ligesom filmen en ekstra dimension.

Det har jo nok været BW

Fra : Maria de Francis

Dato : 07-04-05 22:21

> Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

Klip

> Det har jo nok været BW

Også min tanke.
LOL!

Mvh
Maria

--
I am kind of paranoiac in reverse.
I suspect people of plotting to make me happy.

Fra : Morten DH

Dato : 08-04-05 13:32

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Så er "mesterværket" endelig udsendt på dansk DVD sammen
> med 3 andre Passolini titler.

Hvordan er lyd/billede osv?