Lave sit eget ankelbly
Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-04-05 14:10

Hej NG

Efter anden tur i tørdragten er jeg kommet frem til, at jeg er nød til
at have ankelbly på, hvis jeg ikke konstant skal bruge kræfter på, at
benene ikke ryger opad.

Tænkt på selv at lave det ved at lave runde mønter af bly. De puttes
mellem to lag nylon (eller lign) og hver mønt syes inde i sin egen
lomme. For enden sættes et klik-spænde på.

Nogen erfaringer eller ideer?

Hvor mange gram vil I skyde på, at jeg skal bruge. Tørdragten er en
trilaminat, jeg er 188 høj og vejer 74 kg.
Er 500-600 gram bly per ben et godt bud?

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-04-05 14:21

mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen) wrote in

> [...]
> mellem to lag nylon (eller lign) og hver mønt syes inde i sin egen
> lomme. For enden sættes et klik-spænde på.

Personligt ville jeg (hvis ikke jeg havde købt dem) nok have lavet det på
samme måde som mine egne ankelbly er lavet på. Nemlig en pølse fyldt med
blyhagl med passende mængde i noget elastisk materiale (som kan holde til
nogle tæsk) og så klikspænde i enderne. Fordelen ved at det er elastisk er
at det er nemt at klikke omkring anklerne og bagefter få det til at sidde
stabilt uden at rutsje rundt på anklen.

> Hvor mange gram vil I skyde på, at jeg skal bruge. Tørdragten er en
> trilaminat, jeg er 188 høj og vejer 74 kg.
> Er 500-600 gram bly per ben et godt bud?

Tjaa... jeg har 850g per ben og det er lidt i overkanten. Men hvis du laver
det så du kan justere det efter et par dyk vil det komme til at passe
præcist til dig. Jeg tror de fleste (der dykker med ankelbly) har 650-750g
i hvert ben.

Thomas

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-04-05 15:47

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen erfaringer eller ideer?

Køb nogle klikspænder i spejdersport. Klip en cykelslange (til brede dæk) op
i passende længder og hæld blyhagl i efter behov. Monter spænderne og
fastlås de løse ender af cykelslangen med gaffetape.

Men hvorfor ikke slippe for besværet og lære at dykke uden - invester
eventuelt i et par jet- eller turtle fins.

Mvh. Allan

Fra : Michael Kristensen

Dato : 05-04-05 21:09

> Men hvorfor ikke slippe for besværet og lære at dykke uden

Jo, det ville være dejlig, men når jeg tømmer næstentørdragten for
luft, stikker mine fødder stadigvæk lodret opad.

Kan man lære sine fødder at være mere i vandret ?

Føler mig også fortung i vandet.

>- invester eventuelt i et par jet- eller turtle fins.

Er de tungere end normale finner? Har et par Cressi Frog finner.

vh
Michael Kristensen

Fra : Allan Norsk

Dato : 06-04-05 17:03

> Er de tungere end normale finner? Har et par Cressi Frog finner.

Ja en del tungere. Der findes andre og billigere gummifinner, men de er ofte
lettere = der er ikke brugt så meget gummi.

Almindelige crawl spark har en tendens til at sende føderne til vejrs (og
ødelægge sigten ved vrag/bund). Prøv at lave "frog kick" i stedet. Her
presser man vandet opad og bagud, hvormed føderne naturligt presses nedad.

Se eventuelt www.frogkick.nl (se under technieken/frogkick)

/Allan

Fra : Niels

Dato : 05-04-05 19:58

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> trilaminat, jeg er 188 høj og vejer 74 kg.
> Er 500-600 gram bly per ben et godt bud?

Jeg bruger 2,5 kg på hvert ben, ikke på ankelen, men lige under knæet.
Jeg bruger en rem af samme type som til blybæltet, et standard 2,5 kg
lod og så noget velcro, det fungerer fint. Det er ikke rart at gå med på
land, men i vandet mærkes det slet ikke. Oprindeligt var det ikke pga.
problemer med opdrift i benene, men for at spare min dårlige ryg for
nogle kilo, at balancen så er bedre gør jo ikke noget.

Mvh. Niels

Fra : Henrik

Dato : 07-04-05 06:17

mbk112@hotmail.com (Michael Kristensen) wrote in message news:<62a43eb3.0504050510.11a29bd0@posting.google.com>...
> [...]
> trilaminat, jeg er 188 høj og vejer 74 kg.
> Er 500-600 gram bly per ben et godt bud?

Hvad med Gators fra Halcyon ?
De presser der overskydende "stof" sammen om benet så
luftgennemstrømningen bliver mindre.

Henrik
www.scubasserne.dk