Linehjul - gode råd søges
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 04-04-05 22:42

Hej NG

Er blevet bidt af vragdyk og har opdaget, at jeg efterhånden mangler et
linehjul.

Kan se at der findes mange forskellige modeller og prisklasser.

Derfor: Er der nogen, der har nogle gode råd/erfaringer/dårlige
erfaringer etc.?

Krav:
- Det skal virke hver gang
- Så få problemer med line der går i "kludder" som muligt
- Det behøver ikke være det billigste (og heller ikke det dyreste)
- Bruges i DK med "tykke handsker" (overvejer at skifte til
tørdragtshandsker).
- Ikke for stort og klumpet
- Ikke så småt at der aldrig er line nok

Lidt om min dykkeradfærd (hvis det kan hjælpe nogen)
AOWD -> holder mig til alm. luft indtil videre
Dykker med Tørdragt og BCD
Bruger alm. spool til Deko-bøje

Pft.

Christian

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-04-05 03:27

Hej Christian

Manta Sports Diver Reel, du kan købe det i England eller USA. De har
desværre ikke nogen importør til DK længere.
Noget så simpelt som et hjul der virker uden diverse gimmicks.

Undgå de typiske hjul der sælges til omkring en 500,- i DK. De er ofte
komplet clueless og den eneste grund til de sælges, er at der er en
fremragengde fortjeneste på lortet.

JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-04-05 08:40

Et linehjul er en narresut, som stjæler din dykketid, prøv at klare dig uden
og øv dig i stedet i at navigere på vragene, ved hjælp af de ting du
iagttager.
Jeg har gennem tiden set adskillige få spoleret deres dyk, fordi der gik
kludder i linen, enten fordi den ikke ville løbe ordentlig ud, eller ikke
kunne rulles ordentligt op.

Efterhånden udgør dykkeres liner på vragene en større risiko end fiskenet.
På Ostmark oplevede flere af os i weekenden, at måtte skære os fri af
efterladte liner. Så store mængder mistet line viser med alt tydelighed, at
linehjulene ikke har været til andet end besvær.

Er der risiko for meget dårlig sigt, så læg et hvidt ledetov tværs over
vraget, på det sted hvor bundtovet sidder.

m.v.h. Allan J.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-04-05 12:47

Undskyld jeg spørger, men findes der et stykke sikkerhedsforbdedrende udstyr
du ikke er modstander af ?
Vi kan lynhurtigt blive enig om at efterlade line på vraget (eller hvilket
som helst andet sted i naturen) er en rigtig dårlig uskik. Men linehjulet
kan hjælpe dig med flere situationer end den spolerer.
Men det er klart, du skal både bruge det rigtige værktøj til opgaven og vide
hvordan man anvender det på korrekt vis. Det er uanset om du er ved at bygge
dit eget hus, eller om det drejer sig om dykning.

JZC

Fra : Allan Jensen

Dato : 05-04-05 15:40

udstyr
du ikke er modstander af ?<<

Ja det må du nok sige, det var da et mærkeligt spørgsmål
(sikkerhedsforbedrende ??).

Jeg vil fastholde mit råd til de som ønsker at dykke sikkert og fornøjeligt
på vrag; lær at navigere ved at træne, sæt jer ind i hvordan skibe er
opbygget og dyk mange dyk på de samme vrag. Husk det i iagttager ved at
notere det ned, når i kommer op. Diskuter det gerne med de andre, men
fasthold jeres egen opfattelse, det er den i skal bygge videre på (og
revidere løbende). Den erfaring man får på ét vrag, kan man godt overføre
til andre vrag.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 05-04-05 17:48

Så det er altid 100 procent sikkert at sigtbarheden er stor nok til at du
kan se fra iøjnefaldende feature det den næste og dermed nemt orientere dig.

Du bærer altid rundt på et 15 meter langt hvidt reb, hvis nu at...

Dette 15 meter lange reb har du rullet pænt op omkring halsen, så er det jo
ikke i vejen så længe det sidder der...

Vraget er altid sammenhængende og aldrig skildt ad i skrotdele.

Loddet står altid på vraget, aldrig landet 5-6 meter ved siden ad når sigten
er 2 meter (og dermed dykbar for de fleste)

Det sker aldrig at du på trods af gode intententioner taber orienteringen.

Det er aldrigt sket at et vrag pludselig stopper i en brudflade og du er
nysgerrig for at se om der ligger mere derude.

Du er altid i nærheden af opstigningslinen, er 100 procent klar over hvor
den er, når flasketrykket begynder at være nede på kritisk niveau.

Det generer dig ikke det fjerneste at være væk fra opstigningslinen når
makkeren får et problem, hvorfor skulle det dog det, I har jo en uendelig
gasforsyning og
dekompression er jo kun noget der pålægges de andre tåber. Du er jo
certificeret sporhund.

Det er jo sådan at alle dykkere starter med en stor mængde erfaring, direkte
fra grundkursus er alle jo forsynet med fordelen ved 500+ dyk. Og derfor har
de nemt ved at klare samtlige opgaver der pålægges dem under vand, inklusiv
marineakæologi.

En dekobøje er aldeles unyttig (ihvert fald hvis der ikke er nogen dykker i
den anden ende)

Du har altid viljestyrke nok til at afholde dig fra længerevarende
penetrering hvis du ikke har dit linehjul med.

Hvis du finder noget interessant på et nyt vrag, klokke, maskintelegraf,
eller kaptajnens samling af asiatiske pornofilm. Så hæver du det straks så
dine kamerater kan beundre synet mens de står på dykkerbådens dæk. Det kunne
aldrig falde dig ind at det skulle ses under vand af alle på dagens andet
dyk. En god klokke er en hævet klokke.

Måske er det bare mig... men gad vide om der alligevel ikke var nogen steder
man godt kunne anvende en narresut under et vragdyk.
Det skal naturligvis holdes op imod risikoen for at en flok såkaldt erfarne
dykkere kommer svømmende forbi, fluks sætter sig fast i linen, da det
åbenbart forekommer rigtigt tit. Erfarne dykkere opfører jo sig alle som den
tasmanske djævel og vikler sig håbløst ind i alt hvad der findes af line og
tovværk på et vrag...

Måske er der nogen der skal revidere en opfattelse (der kan jo trods alt
findes bedre linehjul end den Gardena slangeopruller man stjal fra
kirkegårdsgartneren som en ung skarnsknægt)

Fra : HKN

Dato : 05-04-05 15:49

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> bygge
> dit eget hus, eller om det drejer sig om dykning.

Der er vel kun en ting der berettiger et linehjul på vrag, hvis man ikke
skal penetrere - og det må være dårlig sigt. Og helt ærligt, er der noget
ved et dyk i dårlig sigt? Personligt gider jeg ikke svømme rundt i en
ærtesuppe, hvor jeg skal have lygte og maske helt op i anemonerne for at
se
noget - der afbryder jeg hellere.

Det med at lægge et hvidt reb henover vraget synes jeg umiddelbart er en
rigtig god idé.

Mvh
Henrik

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-05 18:52

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved et dyk i dårlig sigt? Personligt gider jeg ikke svømme rundt i en
> ærtesuppe, hvor jeg skal have lygte og maske helt op i anemonerne for at

Nu dykker vi altså i pløresund som du af navnet nok kan regne så er der ofte
meget dårlig sigt, og så er det bare lækkert at kunne lægge en line især når
man ikke er fortrolig med pågældende vrag.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-04-05 14:23

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har gennem tiden set adskillige få spoleret deres dyk, fordi der gik
> kludder i linen, enten fordi den ikke ville løbe ordentlig ud, eller ikke
> kunne rulles ordentligt op.

Måske fordi det handler om at have det rigtige grej og at lære den rigtige
teknik før linehjulet bliver en fordel.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-04-05 15:39

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<42527a02$0$43990$14726298@news.sunsite.dk>:

> Undskyld jeg spørger, men findes der et stykke sikkerhedsforbdedrende
> udstyr du ikke er modstander af ?

Touché!

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Ivan Gerner Jensen

Dato : 05-04-05 20:10

Jeg har forsøgt at sende beskrivelse + billede til dig
men mail-adr. ??

mvh
Ivan

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 06-04-05 21:53

Ivan Gerner Jensen wrote:
> Jeg har forsøgt at sende beskrivelse + billede til dig
> men mail-adr. ??
>
> mvh
> Ivan

Hej Ivan

Min mail adresse er christianjacobsenFJERNES@dbmail.dk (fjern FJERNES i
mailadressen)

Jeg tror dog, at jeg kommer til at gå efter et TOM-reel linehjul som det
første

Mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-05 20:59

> [...]

> Kan se at der findes mange forskellige modeller og prisklasser.
> Derfor: Er der nogen, der har nogle gode råd/erfaringer/dårlige erfaringer

jeg personligt ville vælge et Halcyon hjul, de er super lækre og opfylder
næsten alle dine krav, og når jeg siger næsten så er det fordi der fylder
lidt men er godt og virker, til gengæld er det ikke helt billig.

http://www.aquashoppen.dk/acatalog/copy_of_Spoler_og_Linehjul.html

mvh Morten

Fra : HKN

Dato : 06-04-05 07:13

Fornuftig kvalitet og pris -

http://www.tom-reel.dk/linehjul.htm

Mvh
Henrik

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 06-04-05 22:03

Mange tak for gode input

Jeg kendte ikke TOM-reel i forvejen men vil gå efter det som det første
(det ser ud som god kvalitet med et godt design), og så udvide mit grej
med Halcyons Pathfinder, når de 35m line i TOM-reel bliver for lidt.

Mvh

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-05 22:39

"Christian Jacobsen" <christianjacobsenFJERNES@dbmail.dk> wrote in message

> Jeg kendte ikke TOM-reel i forvejen men vil gå efter det som det første

jeg har desvære lige fået en mail fra Tom, som skriver at han, på grund af
arbejde, ikke længere har tid til at lave hjul surt

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-05 13:08

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message

> jeg har desvære lige fået en mail fra Tom, som skriver at han, på grund af
> arbejde, ikke længere har tid til at lave hjul surt

JUBIIIIIII, jeg har lige snakket med Tom (igen) og efter at have tikket og
bedt ham, har jeg faktisk fået lokket ham til at genoptage produktionen, og
tilmed at lave en ny udgave med håndtaget på siden i stedet for på toppen,
altså i bedste DIR stil, lige som Halcyon og Agir.
så uanset om man er til DIR style eller den tratisjonelle, så kan man inden
længe få sig et godt hjul i Dansk kvalitet og Klasisk desigen
så nu er det bare at væbne sig med tolmodighed

mvh Morten Dall Darmer

Fra : HKN

Dato : 09-04-05 14:11

> [...]
> inden længe få sig et godt hjul i Dansk kvalitet og Klasisk desigen
> så nu er det bare at væbne sig med tolmodighed

Godt gået Morten! Nu bliver Christian glad

Mvh
Henrik

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 09-04-05 15:02

HKN wrote:

> og

> Godt gået Morten! Nu bliver Christian glad
>
> Mvh
> Henrik

Det er bare super

Har allerede lagt en bestilling på Toms hjemmeside

Mvh.
Christian