Markprøvetræning??
Fra : Anne Marie

Dato : 04-04-05 17:00

Hej.

Jeg vil meget gerne gå på markprøver med min labbe, men er ny inden for
området og mangler nogen at træne med, nogen til at hjælpe os igang og til
at hjælpe os videre. Jeg har forsøgt mig i den lokale retrieverklub, men
blev noget overrasket over de gammeldags metoder!
Jeg træner ud fra positiv forstærkning, og ikke hiven, sliden, trækken, knæ
i brystet på hunden og ryk i linen, som jeg desværrede oplevede på
hvalpeholdet der.

Jer, der har erfaringer inden for området, hvordan plejer mentaliteten at
være i jagtforeninger? Når man tænker på, hvordan hvalpe behandles inden for
en hundeforening, så kan jeg jo ikke helt lade være med at spekulere på,
hvordan det er i en jagtforening, hvor det vel næppe er hundene, der er den
drivende interesse, men måske nærmere er midlet til målet.

Har i evt. nogle jagtforeninger/ hundeklubber i vil anbefale på Fyn?? Gerne
i det sydfynske, men jeg er villig til at køre efter den rette træning.

Mange hilsener fra Anne Marie

Fra : Lars Lauritzen

Dato : 07-04-05 18:42

Hej Anne.
Ja Jagtforeninger er ikke altid af det gode, dermed ikke sagt det ikke duer.
Jeg selv havde en meget negativ oplevelse af hundetrænning i Jagtforenings
regi igår 6/4-2005, vi var 4 hunde af blander racer, min er en Labradore 3
stillede med PIGHALSBÅND, det tog mig ikke lang tid at fortælle
instruktøreren at den slags SVINERI ville jeg ikke deltage i og derfor ikke
ville fortsætte trænningen ved ham, hele seancen tog 5 min. så var jeg
færdig med det.
Pighalsbånd er det ikke forbudt?
Hilsen Lars

Fra : Henrik Jensen

Dato : 09-04-05 23:58

Hej Anne-Marie

Jeg kan udmærket sætte mig i dit sted, jeg er som dig også temmelig ny
indenfor træning af retrievere til markprøver, og har samme problem med at
finde træningspartnere og hold.

Jeg bor i Kalundborg, og det nærmeste markprøvetræning i Dansk Retriever
Klub er desværre omkring 70 km. væk, og det er jo ikke optimalt. (opråb:
hvis der er nogle i området som læser dette, så skriv endelig til mig. Måske
vi kan starte noget lokalt træning op med en eget træner!)
Jeg har prøvet at stille på nogle uofficielle prøver med min labrador, og
det har ikke været med de bedste resultater, men jeg er blot blevet endnu
mere tændt på at opnå nogle gode præmieringer.

Mht. metoderne i DRK, er det ikke mit indtryk at den form for træning du har
oplevet, er sådan som der generelt trænes i DRK. Jeg er som sagt temmelig ny
i det her "game" og kan ligesom dig ikke lide den gammedags hårde træning,
og jeg synes at DRK repræsenterer noget helt andet, men selvfølgelig kan der
være lokale trænere med et andet syn det på. Der er sikkert personer med
mere erfaring i DRK, som kan fortælle om den generelle holdning til det i
DRK.

Mvh. Henrik

Fra : Michael Frandsen

Dato : 10-04-05 12:05

Nu er det heldigvis ikke ret mange stedet, at man stadig bruger pighalsbånd.
jeg har selv en Flatcoated Retriever som jeg bruger til jagt og jeg kender
INGEN af den jeg træner med (gennem DRK) eller går på jagt med som nogen
sinde kunne finde på at være hårdhændet over for deres hund. Da alle ved at
hvis de gør det kan de godt pakke sammen da vi så ikke vil se dem igen

--
Denne mail er sendt af:
Michael Frandsen