Salonriffel til due- og kragejagt
Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 03-04-05 22:22

Hej

Jeg har mulighed for en del god due- og kragejagt.

Selvfølgeli kan det klares med hagl, men det kunne jo være sjovt at forsøge
sig med en salonriffel. Jeg skal dog først anskaffe mig en salonriffel, og
er lidt i tvivl om hvorvidt det er ulejligheden værd.

Hvad siger I andre - kan det betale sig at investere i en salonriffel til
duer og krager, eller er det ikke pengene værd?

Mvh

Henning

Fra : Kito

Dato : 04-04-05 06:21

"Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> duer og krager, eller er det ikke pengene værd?
>
> Mvh
>
> Henning
>
>Hej Henning, jo da det er altiid ulejligheden værd hvis du har due/krage
>jagt. Det er ligesom den første betingelse. Du skal også have interessen
>til at regulere krager, eller er pengene smidt ud af vinduet. Har du riffel
>i forvejen kan det måske betale sig at købe en brugt salon til halv afgift.
>Var det ikke noget, kan du sælge riflen til samme pris som du har givet og
>så kun sætte afgiften til. Du får jo en prøvetid på 5 år.

med venlig hilsen
Poul

Fra : J Nielsen

Dato : 04-04-05 19:20

On Sun, 3 Apr 2005 23:22:13 +0200, "Henning Fuglsang Sørensen" <soe@vejle.dk>
wrote:

>Hvad siger I andre - kan det betale sig at investere i en salonriffel til
>duer og krager, eller er det ikke pengene værd?

Der er stort set *ingen* former for jagt der kan betale sig hvis man ser på
den økonomiske side af sagen - heldigvis. Due og kragejagt med salonriffel
kan der imod være både spændende og effektiv, hvis man griber sagen rigtigt
an.

Byg et *omhyggeligt* cammofleret skjul nær et højt (gerne udgået) træ hvor
duerne eller kragerne gerne vil sidde. Anbring et par lokkefugle så højt som
muligt i træet - hvis det gælder krager vil en krageugle på en stage foran
træet gøre underværker - sørg blot for at uglen sidder lavere end
lokkekragerne. Et lokkekald kan være en god hjælp til at fange kragernes
opmærksomhed i den indledende fase. (rigtige kragejægere kalder naturligvis
med stemmen alene, men det gir' en øm hals)

Ideen er, at kragen ser lokkerne, kommer ind for at undersøge sagen, kredser
et par gange om uglen og slutter sig til kammeraterne i træet for at skælde
ud. Tilbage er blot at ekspedere den over i en anden verden med en velrettet
salonkugle...
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-04-05 09:46

"J Nielsen" wrote

Er det ikke kun på offentlige godkendte flyvepladser at krager må jages
efter 28. februar?

- Jensby