Som Henning skriver kan du roligt bruge en 2% opløsning -BARE DU BRUGER EN
GOD OLIE. Det kan nemlig stadig lade sig gøre at købe noget billigt l**t,
som ikke smører nok ved 2%.
Men køber du en god olie er der intet problem i det.
CM
"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:4252fa9c$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4252f700$0$254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Tom skrev:
>>
>>> Jeg har ledt længe efter dok. for den påståede teknologiske udvikling
>>> som skulle kunne retfærdiggøre at man går ned på 2%.
>>> Yamaha skriver i deres gamle manualer 5% ind til knallerten er kørt
>>> til, så kan man gå ned på 4%.
>>
>> Netop, gamle manualer.
>> Der er sket en vanvittig udvikling af olier siden Yamahaen blev født,
jeg
>> har arbejdet meget med Cross samt knallert/scootere i de år jeg havde
>> værksted, ingen af dem har taget skade af kun at køre med en 2%
blanding,
>> jeg havde kunder som ikke ville af med de 4%, men de havde lige så
mange
>> slitager på bla.deres cross maskiner.
>
> Jeg har også kørt motorcross i mange år
> Mine motorcross maskiner kan man ikke danne sig et billede af hvor lang
> tid de har holdt, da det ikke har været mange kørselstimer. Det skyldes
nu
> nok mere alt det støv som bliver suget med ind i krumtaphuset.
>
>>> Har du noget der kan bekræfte at det er noget oliefabrikanterne
>>> anbefaler?
>>
>> Jeg har ikke tid her i aften til at finde noget da det er blevet ret
>> sent, men kigger efter i morgen.
>>
>>
>>> Det må jo være oliefabrikanterne der så overtager
>>> "garantien" når de går mod det som fabrikanten anbefaler.
>>
>> Prøv at skriv til Yamaha og spørg.
>
> Tja jeg kan da prøve og se om de gider svare
>
>>> I flg oliefabrikanterne så er udvikling i olier gået i retning af at
>>> den afbrændte olie ikke sætter sig som sodbelægning i
>>> forbrændingskammeret, men at bæreevnen har flyttet sig så man kan
>>> halvere oliemængden, ville jeg gerne se på skrift.
>>
>> Tjae hvis du ser en motors opbygning idag, og en fra 70érne, så er der
jo
>> ikke sket væsentlige forandringer, så hvorfor kører alle idag kun på
2%?
>
> Yamaha fs1 kører med uhyggelig små tollerancer mellem stempel og
cylinder.
> Nogle scootere i dag har heller ikke olien blandet direkte i benzinen,
de
> har også et elektronisk tændingssytem.
> Motoren i en fs1 har i hver fald ikke ændret sig fra dengang
>
>
> --
> Tom
>
>