Løvejagt
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 03-04-05 14:31

Hej -

Min lokale slagter har været på jagt i afrika. Det var næsten gratis.

Han taler om et filmklip hvor tre jægere er meget tæt på at komme galt
afsted under en løvejagt.

Kan I henvise til et sted på nettet hvorfra dette klip kan downloades?

Tak for hjælpen!

- JEnsby

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-04-05 14:23

> [...]
> afsted under en løvejagt.
>
> Kan I henvise til et sted på nettet hvorfra dette klip kan downloades?

Hej Jan,

Det nemmeste sted du finder de gode klip er på Nordisk-Forum, der er
mange guldkorn.

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=36&highlight=l%F8vejagt

Hilsen
Søren

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-04-05 16:01

"Søren Nielsen" wrote

> Det nemmeste sted du finder de gode klip er på Nordisk-Forum, der er
> mange guldkorn.

Hej Søren -

Tak for tippet!

Det var præcist dette klip min ven og slagter omtalte.

Forfædelig form for jagt - men desværre fik de såkaldte jægere ikke skrammer
nok.

- Jensby

Fra : Buhl

Dato : 05-04-05 17:57

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det var præcist dette klip min ven og slagter omtalte.
>
> Forfædelig form for jagt - men desværre fik de såkaldte jægere ikke

Hej Jan
Hvorfor mener du at disse folk ikke kan beskrives som jægere ??

Er denne form for jagt, eller hvad vi skal kalde det, når det ikke er
jægere, mere forfærdelig end andre former for jagt - og hvori ligger
forskellen ?

Med håb om en forestående god diskussion
Hans Buhl Houmøller

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-04-05 18:27

"Buhl" wrote

> [...]
> jægere, mere forfærdelig end andre former for jagt - og hvori ligger
> forskellen ?
>
> Med håb om en forestående god diskussion

For mig at se er der tale om trofæjagt - med tryk på "fæ".

Jeg bryder mig ikke om den form for jagt. For mig skal jagt udspringe af
urmenneskets fysiologiske behov - føde.

Med andre ord anerkender jeg jagt med det formål at få noget i fryseren - og
jagt der går ud på at regulere vildtbestanden ud fra fornuftsbetragtninger.

Det sidste er jeg ikke i stand til at vurdere. Til gengæld har jeg tillid
til at der blandt jægerne er mange eksperter der er.

Kammeratlig macho-løvejagt falder ikke ind under nogen af disse kategorier.

- Jensby (der ikke selv er jæger endnu)

PS
Jeg benytter ikke "startkomma".

Fra : Buhl

Dato : 06-04-05 09:37

> [...]
> til at der blandt jægerne er mange eksperter der er.
>
> Kammeratlig macho-løvejagt falder ikke ind under nogen af disse

Der er ganske sikkert tale om trofæjagt, og også en hel del andet.......

Normalt spises kødet af det der skydes, også hvis der er tale om trofæjagt i
afrika. De lokale og ansatte på den tilknytetde farm spiser kødet, og de
velstående vestlige jægere tager skind, horn, tænder eller hvad det nu er
med hjem fra de dyr de har betalt en anseelig sum penge for at skyde - vel
og mærke efter at de har betalt de lokale om at behandle trofæerne. Men
jagt på de afrikanske dyr som Disney-koncernen har lært os at elske så
meget, mener jeg også har positive effekter. F.eks. er der i afrikanske
lande, hvor regeringen har forbudt jagt for udlændinge, dokumenteret fald i
bestandene, da de lokale ikke ser dem som en indtægtskilde mere, og der
således heller ikke laves vildtpleje, reservater osv. hvor dyrene kan trives
i "relativ" fred for os mennesker Samtidigt er jagtrejser det en enorm
industri, en bøffel koster nemt 30.000,- og en elefant måske over 100.000,-
at skyde - disse penge, hvor en del bliver i jagtlandet, udgør en ikke
ubetydelig økonomisk faktor - på samme måde som vores landbrug.

Der er næsten ingen jægere i den vestlige verden der skal jage for at få
noget i fryseren - det har vores højeffektiviserede, industrialiserede
landbrug sørget for - vi betaler for jagten mange, mange gange den pris vi
kunne købet kødet for i fryseren - hvorfor gør vi det så - for det
tilfredsstiller endnu et af urmenneskets instinkter - nemlig
adrenalin-rush'et ved jagt.
Dermed ikke sagt at vi ikke spiser og nyder kødet, det er jeg overbevist om
at langt af flertallet gør. jeg personlæigt elsker vildtkød, specielt
elgkød, men det er ikke længslen efter denne smag der motivere min hjerne
til at jeg bevæger mig rundt musestille rundt i naturen med riflen flere
hundrede timer om året - det er selve jagten der gør det ! Kødet er en
absolut vellidt og højtskattet sidegevinst - blandt hele min familie.

Jagt er ofte kammeratlig - der er ikke noget som gode jagt kammerater til at
dele sine oplevelser med - urmennesket der jagede her i landet ( og ifølge
hjerneforsker Peter Lund Madsen ikke var så forskellige fra os) for 10000
år siden må have haft nogle drabelige jagter på urokser og andet, og sikekrt
haft lige så gode historier at fortælle rundt om bordet som de jægere på
videoen - udover at dem på videoen sikkert har haft lugtende underbukser
Det med machojagten, tjah, jeg syntes ærlig talt ikke der er tale om
machojagt på det videoklip - det er snarere utroligt farligt - man kommer
ikke hjem som mand med flere hår på brystet (men måske er de blevet grå)
efter sådan en jagt, og løbeskindet kunne ligeså godt være nedlagt fra
toppen af en kæmpe landrover. Man har snarere en oplevelse for livet, en
hvor liv og død har været meget tæt på hinnanden, hvor det kunne have gået
rigtig, rigtig galt.

Det er ikke macho i mine øjne, på samme måde som bjergbestigning heller ikke
er det.

Fluefisker du alene for at få fisk i fryseren ??
Hvis ikke, så vil jeg da ideelt se dig med et fiskenet i stedet for at
trække pinen ved at kroge en fisk i munddelene under en fight - måske endda
for at sætte dyret ud igen, for at andre kan glæde sig ved at påføre det
smerte ??

Jeg er sikker på at du når du fisker kender til det samme rush som jægerne -
men det virker mere drabeligt at dræbe store dyr med skydevåben - men er
forskellen egentlig så stor fra jægeren der stalker et bytte til
fluefiskeren ved åen ?

"Jagt kan nemlig ikke forsvares med grunde, men kun med udøvelse. Det er en
af de mange lighedspunkter der er mellem den og kærlighed" - Kaj Munk

mvh.
Hans Buhl Houmøller

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-04-05 11:31

"Buhl" wrote

> "Jagt kan nemlig ikke forsvares med grunde, men kun med udøvelse. Det er
> en af de mange lighedspunkter der er mellem den og kærlighed" - Kaj Munk

Kære Hans -

Point taken!

Jeg fisker primært for at få en naturoplevelse og for at forbedre min
kasteteknik. Hvis jeg i forvejen har fisk i fryseren, fisker jeg såmænd med
fluer uden krog.

En af mine gode (gamle) venner går på jagt uden patroner i bøssen. Primært
for at nyde naturen og hunden. Jeg er med andre ord ikke den eneste galning.

Jeg er ikke den store tilhænger af Kaj Munk som tænker. Han flirtede lidt
for meget med fascismen før det gik op for ham at nationalisme og martyrium
kunne gøre ham udødelig.

Og så er jeg i øvrigt den lykkelige ejer af en Gibson Les Paul Standard
2004/1960 - Heritage Cherry Sunburst.

http://www.gibson.com/products/gibson/lespaul/images/lp5+6+hsnh_lg.jpg

- Jensby

der ikke benytter startkomma.

Fra : Torben F@rum

Dato : 07-04-05 16:02

"Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er jeg i øvrigt den lykkelige ejer af en Gibson Les Paul Standard
> [...]
Nu det er en jagtgruppe, er det så kaliber 12 eller ?
--
Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-04-05 18:08

"Torben wrote

> Nu det er en jagtgruppe, er det så kaliber 12 eller ?
> --

Undskyld Torben!

Det kan du ikke vide. Men det forholder sig åbenbart således at både Hans og
jeg er bidt af en gal Gibson.

Off topic - men alligevel interessant.

Jeg skal nok trække snuden ind nu.

- Jensby

Fra : Buhl

Dato : 13-04-05 06:54

"Torben F@rum" <farum@city.dk> wrote in message
> "Jan Bang Jensby" <janFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse

> Nu det er en jagtgruppe, er det så kaliber 12 eller ?
> --
> Med venlig hilsen Torben Farum, 9300 Sæby

Hvem siger at jagtvåben ikke kan være tunge instrumenter af amerikansk
herkomst, der svinget højt over hovedet kan opnå en anseelig energi ?

Mvh.
Buhl

Fra : Kent Hald

Dato : 07-04-05 17:07

Hej Jan

Jeg har selv været jæger i mange år, MEN
Løvejagt og jagt på truede dyrearter, kan jeg
absolut ikke tilslutte mig.
Den kvindelige advokat, der i pressen blev
udråbt til "dygtig jæger" fordi hun havde
skudt en gepard, har jeg kun foragt for.
Nu får jeg nok på nakken for det.
Men geparden har altid været mit favoritdyr,
og den er i dag alvorligt truet.
Jeg ved godt, at det er en vigtig indtægtskilde
i mange afrikanske lande.
Men det er forkert at skyde truede dyrearter
for sjov, der er vildt nok af andre arter.

Jeg var engang den lykkelige ejer af en
Gibson Les Paul Custom Black Beauty
SUK!!

Hilsen KH

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 07-04-05 18:04

"Kent Hald" wrote in message

> Jeg var engang den lykkelige ejer af en
> Gibson Les Paul Custom Black Beauty
> SUK!!

Wow!

Den ville jeg godt have tilføjet til min samling.

Blid vind!

- Jensby

Fra : JK

Dato : 08-04-05 10:06

On Thu, 7 Apr 2005 12:30:49 +0200, "Jan Bang Jensby"
> [...]

>for meget med fascismen før det gik op for ham at nationalisme og martyrium

Det må jeg da opponere imod. Det er meget søgt, at påstå, at Kaj Munk
har spekuleret i et tysk clearing-mord på ham.

M.h.t. trofæjagt så giver det mig da også kvalme. Men den kraftigste
kvalme fik jeg, da jeg zappede forbi den tv-gen-udsendelse med
forfatteren af 'Rød jord'. Det er hende der den adelige Berg, der bor
i Afrika, og hvis ven blev myrdet dernede.
Hun er ubeskrivelig, for mig at betragte som en mutation, sikkert
forårsaget af en speciel opvækst på et af de største godser i Skåne.

mvh

John

Fra : Buhl

Dato : 13-04-05 07:24

> [...]
> martyrium kunne gøre ham udødelig.
>
> Og så er jeg i øvrigt den lykkelige ejer af en Gibson Les Paul Standard

Jeg kan sagtens forstå det med naturoplevelsen - den er også en del af det
jeg forstår ved jagt, specielt riffeljagt hvor det drejer sig om IKKE at
skræmme så meget vildt som muligt frem mod nogle skytter Alligevel går
der et stykke tid før jeg går på bukkejagt uden riffel - men jeg kan godt
følge det med at gå med tom bøsse. En af mine jagtkammerater har heller
aldrig ladt bøssen, han vil hellere se sin hund tage perfekt stand og
apportere - for ham har hundeføring og træning taget over....den slags folk
skal man jo ikke brokke sig over at gå sammen med

Mht. Kaj munk er jeg (igen) uenig med dig, i det mindste lidt uenig - for
jeg mener også at han spekulerede i et matyrium, da han vidste at tyskerne
var ude efter ham, og han var advaret aftenen inden - men jeg mener ikke at
han flirtede med facismen. Han mente der skulle være stærke personer til at
træffe de politiske beslutninger og fremhævede den stærke leder som et
ideal, og var meget efter datidens socialdemokrati, som (også??) dengang var
uden visioner. Måske var i sin vision ikke just demokrat, men nazist, som
nogle har ment han var syntes jeg er en forhastet konklusion....Jeg mener
det nok mest pga. hans volsomme modstand mod besættelsen - hvis han virkelig
ønskede en stærk mand, så fik han det vel i 1940 ?

Anyway - nok om en afdød jæger, men det fra hans forfattervirke, specielt
digteri jeg kender ham - ikke fra hans politiske virke, som jeg ikke
sympatiserer med. Han skriver utroligt godt syntes jeg. Detaljeret uden at
være tungt, og alvorligt og vitigt på samme tid - jeg kan opfordre samtlige
jægere til at læse "Liv og glade dage" som handler om hans jagtliv, og
selvom den er skrevet i 1936, kan man som jæger nikke genkendende til det
meste med et smil på læben. En undtagelse er hvor han beskriver sin
forberedelse til kronhjortejagt ved at "hælde grove hagl i bøssen"
.....hehe - og så alligevel, det er vel før røget en kronkalv eller to på
fællesjagter fordi de "ligner" rådyr ???

Venlig Hilsen
Hans Buhl Houmøller

Fra : Hans J. Jørgensen

Dato : 27-04-05 05:07

"Buhl" <buhlspostkasseREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ....hehe - og så alligevel, det er vel før røget en kronkalv eller to på
> fællesjagter fordi de "ligner" rådyr ???

Har i helt glemt at vi nedstammer fra jæger og samlere? Det sidste vil jeg
da påstå ligger inde under trofæ og trofæ jagt. De gamle ur-mennesker tog jo
også dele fra det nedlagte vildt, hvor de enten brugte det til noget
praktisk eller som pynt. Mon ikke den ur-drift som også gør os moderne
mennesker til jægere og samler, har fulgtes ad op gennem tiderne?
Jeg kan desværre ikke komme med i jeres musik klub, da jeg kun har en
Ovation!!

Bedste hilsner.

Hans J.

Fra : Morten Holst

Dato : 13-06-05 00:00

Jagt i Afrika og sgu også her i Danmark drejer sig mere og mere om at få et
flot trofæ på væggen og penge end det drejer sig om natur oplevelsen og at
få noget vildt i fryseren.

Jeg er ved at brække mig når jeg hører om jagt på godser hvor de udsætter et
enormt antal fasaner for derefter at score kassen på at fine velhavende
mennesker som sgu ikke engang kan lade deres egen bøsse skal syde dem ned.
Når så paraden er slut og jægerne er kørt hjem kommer gravemaskinen rund om
hjørnet og graver hele lortet ned. Det er der nogen der kalder jagt... Jeg
kalder det svineri!

Når jeg selv og mine jagt-kammerater tager på jagt betyder det ikke så meget
hvis der ikke er vildt på paraden når vi er færdige. Jagt for os er lige så
meget kammeratskabet og oplevelsen i naturen. Jeg er sikker på at vi ikke er
de eneste der har det på denne måde men der er sgu også noget hvor det kun
drejer sig om at få lov til at skyde noget for derefter at grave det ned
eller lade det ligge.

Selvom man er jæger kan man godt være god ved dyrene!

--

Morten H. Christensen

Korsør/Skælskør Strandjagtforening
www.strandjaeger.dk