Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Computer går død og melder at gr
Fra : kralle_28

Dato : 03-04-05 13:35

Hej alle

Nu har jeg efterhånden i et godt stykke tid haft problemer med min
computer, eller måske rettere sagt grafikkortet.. Da jeg ikke er helt
sikker på hvad problemet er har jeg postet spørgsmålet i denne
gruppe.. Beklager hvis det ikke er det korrekte sted!

Jeg oplever meget ofte problemer med at grafikkortet "fryser" så
maskinen går "sort" eller i bedste fald melder med en fejlmeddelse at
grafikkort-acceleratoren er holdt op med at reagere, og at systemet er
gået over til software-mode. Da systemet gør det i tide og utide
(umuligt at forudsige hvornår) er det blevet et MEGET frusterende
problem, og jeg kunne godt tænke mig at høre om nogle af Jer derude
har en forklaring (måske enddag en løsning) på problemet!

Mit system består af et DFI ad75 system med en AMD 1200+ processer, et
ATI9600XT baseret grafikkort med 256 mb ram.

Jeg har været inde på DFIs hjemmeside for at tjekke rev. nummeret i
forhold til den nyeste version af BIOS (hvis problemet nu skulle lige
her!), men kører med den seneste. Det samme gælder grafikkortets
drivere, her kører jeg også med den seneste version!

Ligger problemet på bundkortet? Eller er det mit grafikkort? Jeg har
læst et eller andet sted at VIA baseret bundkort har et (generelt)
problem med ATI baserede grafikkort, men er dette korrekt?

På forhånd tak!

Christian

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-04-05 21:14

kralle_28 wrote:
> [...]
> sikker på hvad problemet er har jeg postet spørgsmålet i denne
> gruppe.. Beklager hvis det ikke er det korrekte sted!

Det ser meget rigtigt ud

Måske kan du også slippe afsted med at poste i bundkort-gruppen (hvis
der er sådan én).

> [...]
>
> Mit system består af et DFI ad75 system med en AMD 1200+ processer, et
> ATI9600XT baseret grafikkort med 256 mb ram.

Har du mulighed for at prøve med en kraftigere strømforsyning?

Har du installeret VIA Hyperion drivere?

Har du skiftet grafikkort i din maskine for nyligt, og var det gamle et
Nvidia-kort?

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : kralle_28

Dato : 05-04-05 15:57

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message news:<42504e58$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> Det ser meget rigtigt ud
>
> Måske kan du også slippe afsted med at poste i bundkort-gruppen (hvis
> der er sådan én).

> Har du mulighed for at prøve med en kraftigere strømforsyning?

Nej. Ikke umiddelbart. Den der sidder i maskinen er en 300w, og da jeg
ikke har det vilde udstyr i maskinen (udover grafikkortet) har jeg
ikke overvejet dette.

> Har du installeret VIA Hyperion drivere?

Igen må jeg svare nej. Men det kan måske være løsningen?

> Har du skiftet grafikkort i din maskine for nyligt, og var det gamle et
> Nvidia-kort?

Nej. Har kun haft det ATI baserede grafikkort.

> -Sune

Christian

Fra : Sune Salminen

Dato : 05-04-05 17:59

> Igen må jeg svare nej. Men det kan måske være løsningen?

Afgjort.

Det er vigtigt at du installerer drivere til chipsettet på dit bundkort.
Altså groft forenklet, de chips på dit bundkort der sørger for at
fordele trafikken mellem de forskellige dele af din computer. Find
Hyperion pakken her: www.viaarena.com (eller noget i den stil).

-Sune

Fra : kralle_28

Dato : 06-04-05 16:08

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in message news:<4252c3b5$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
> Altså groft forenklet, de chips på dit bundkort der sørger for at
> fordele trafikken mellem de forskellige dele af din computer. Find

Tak for hjælpen! Jeg vil prøve ad.. :)

Christian

Fra : kralle_28

Dato : 07-04-05 15:40

christianhelring@hotmail.com (kralle_28) wrote in message news:<b9c5d1fd.0504060707.42231f39@posting.google.com>...

> Tak for hjælpen! Jeg vil prøve ad.. :)
>
> Christian

Nu har jeg installeret den føromtalte driver, og det har desværre ikke
hjulpet! :( Oplever stadig at grafikkortet går "død" (får computeren
til at gå i sort)

Efter at ha tænkt tingene igennem kommer jeg i tanke om, at jeg ikke
oplevede problemet førend jeg installerede MS DirectX 9.0c .. Er der
en "bug" i denne software? Har forsøgt uden held at finde opdateringer
på MS hjemmeside (herunder også om der er registreret "officielle"
problemer - igen uden held.)

(Problemet er at jeg ikke kan gå tilbage til en ældre DirectX, da jeg
har nogle spil som kræver denne version...)

Er løsningen at udskifte bundkortet til et ikke-VIA baseret? Har læst
flere steder at der kan være problemer med ATI baserede grafikkort og
VIA baserede bundkort...