Kalifornien
Fra : Morten Wartou

Dato : 02-04-05 18:33

Hej!

Jeg sidder og tænker lidt på at smutte en tur til Kalifornien i maj måned.
Jeg har tænkt at leje en bil (hjemmefra, holidayautos.dk virker forholdsvis
billig, selvom holidayautos.de er en del billigere - men der kan man ikke
bestille hvis man er dansker, suk), og køre lidt rundt - Bryce, Grand
Canyon, Yosemite og alt det der nu hører til.

Så kom jeg til at tænke på en lille detalje - man skal jo have et sted at
sove. Og billigt skal det være. Motel er vel det billigste? Hvad bør man
gøre? Jeg kan se, at det er billigere ved en internetbestilling, men det er
jo ikke altid man gider gå på internettet når man ferierer - eller har
mulighed for det, for den sags skyld. Er de til at tale med? Jeg synes
engang også at have hørt om nogle af disse "coupons" - er det noget man kan
få glæde af i motelsammenhæng, og hvor skaffer man dem? Hvordan ligger det
mon med belægningen i maj måned? Er det høj/lav/mellemsæson?

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bj|rn Christian T|rr~

Dato : 02-04-05 19:18

Morten Wartou <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:
: Jeg synes
: engang også at have hørt om nogle af disse "coupons" - er det noget man kan
: få glæde af i motelsammenhæng, og hvor skaffer man dem?

Ja, coupons er smart. Du finner dem "overalt", ofte på McDonald's, på
bensinstasjoner og på turistkontorer, noen ganger til og med på
motellene også. Bare å plukke med seg og bruke. Sjekk inn før klokka
18 for å slippe å risikere at det er fullt. I helgene er det smart å
sjekke inn enda tidligere, i hvert fall om det er et sånt sted som
amerikanere reiser til i helgene...

: Hvordan ligger det
: mon med belægningen i maj måned? Er det høj/lav/mellemsæson?

Det er lavsesong for det meste av California. Du nevner Yosemite, og
det er ikke sikkert at det er mulig å kjøre opp dit i mai. Det pleier
å være vinterstengt frem til slutten av mai/begynnelsen av juni.

God reise,

Bjørn

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 02-04-05 21:01

Hejsa,

Jeg skulle ikke mene at du vil komme ud for problemer med at køre ind i
Yosemite i maj. Ihvertfald ikke så længe du regner med at komme gennem
vestpasset eller sydpasset.. Jeg var der sidste år, i starten af maj, og der
havde været åbent i et stykke tid - selvom vi kunne forstå at vinteren havde
været voldsom. Dog var østpasset lukket, hvilket gjorde vi måtte ud på en
meget lang omvej, i forhold til hvad vi havde planlagt, for at nå
Deathvalley.

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-04-05 11:24

> [...]

> det er ikke sikkert at det er mulig å kjøre opp dit i mai. Det pleier
> å være vinterstengt frem til slutten av mai/begynnelsen av juni.

Der skulle ikke være problemer med at komme i Yosemite Valley (hvor de mange
vandfald på denne årstid skulle kunne ses). Derimod er det ikke sikkert at
vejen op til Glacier Point er åben, og efter al sandsynlighed kan du ikke
benytte Tioga Pass Road.

vh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Verner Johnsen

Dato : 06-04-05 20:52

On Wed, 6 Apr 2005 12:24:08 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>vejen op til Glacier Point er åben, og efter al sandsynlighed kan du ikke

Det lyder meget rigtigt i følge :

<http://www.nps.gov/yose/index.htm>

"Current Conditions
The Tioga and Glacier Point Roads are closed due to snow. They usually
reopen in late May or June, depending on conditions."

Vores rejseplan siger at vi skel igennem Tioga Pass Road den 12 juni,
så det bliver jo lidt spændende

--
Hilsen Verner

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-05 22:06

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev....

> Jeg synes
> engang også at have hørt om nogle af disse "coupons" - er det
> noget man kan få glæde af i motelsammenhæng, og hvor skaffer man
> dem?

Coupons er en sjov ting, og bestemt anvendeligt. Der kan opnås
klækkelige rabatter. Findes på tankstationer og velassorterede
fastfood restauranter.

Vær opmærksom på at der tit kan handles især hvis udsigterne til
andre gæster er ringe. Vær lidt frisk og lidt fræk.

Rabatter på mellem 10-40% er normalt. Ofte endda mere. Vi rejste 2
voksne og 1 barn i mange år, og det var usædvanligt når vi måtte
punge ud for den ekstra opredning.

Husk at regne med drikkepenge. Det er kotume at ligge drikkepenge til
rengøringen hverdag(bare et par dollars). Undgå at det ser ud som om
du bare har tømt pungen for småpenge.

Og vær opmærksom på at du tit opnår en større rabat(også procentvis)
jo dyrere hotel du vælger. Vi har tit sovet på dyre hoteller for
mindre end normalprisen på langt ringere hoteller.

Det bedste jeg har prøvet var 2 dobbeltværelser som normalt ville ha'
kostet 260$ for en overnatning. Vi betalte 200$ for 3 overnatninger.

Det billige hotel længere nede ad gaden ville ha' kostet os 240$ for
de samme 3 overnatninger.

Men receptionen var friske: Hellere at vi ikke tjener noget end at
konkurrenten tjener lidt

Fra : Carl Dragert

Dato : 03-04-05 09:39

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> wrote in message
> [...]
> Coupons er en sjov ting, og bestemt anvendeligt. Der kan opnås
> klækkelige rabatter. Findes på tankstationer og velassorterede

Jeg tager familien med over i juni. Har aldrig haft interesse i disse
coupons, hvordan foregår det?

> Vær opmærksom på at der tit kan handles især hvis udsigterne til
> andre gæster er ringe. Vær lidt frisk og lidt fræk.

Vi skal bla. til Yosemite, Dead Valley, Vegas, og er blevet rådet til at
bestille hotel hjemmefra for at kunne få et værelse, er det også
ensbetydende med højeste pris?

> Og vær opmærksom på at du tit opnår en større rabat(også procentvis)
> jo dyrere hotel du vælger. Vi har tit sovet på dyre hoteller for
> mindre end normalprisen på langt ringere hoteller.

Det må prøves, en del af vores overnatninger vil vi ikke lægge fast, men
blot finde hotellet om eftermiddagen. Jeg havde ellers tænkt mig moteller i
den billige ende.

Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen kommentarer
positive/negative?

mvh Carl Dragert

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-04-05 10:48

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> skrev....

> Jeg tager familien med over i juni. Har aldrig haft interesse i
> disse coupons, hvordan foregår det?

Du får fat i et hæfte(står i standere på tanke, MacD, Wendys osv.) og
så bladrer du hæftet igennem for interessante tilbud i dit område.

På hotellet smider du så hæftet på disken og få rabatten. Piece of
cake.

Det kan godt betale sig at udsøge sig en 3-4 hoteller indenfor kort
afstand af hinanden, og så lige undersøge alle for bedste pris.
Konkurrencen kan være hård og det trykker prisen yderligere.

Husk at coupon tilbuddene oftest gælder bestemte værelser eller
tidspunkter, men at hotellerne kan være meget fleksible. Alt afhænger
af udbud og efterspørgsel.

> Vi skal bla. til Yosemite, Dead Valley, Vegas, og er blevet
> rådet til at bestille hotel hjemmefra for at kunne få et
> værelse, er det også ensbetydende med højeste pris?

Hvis det er i sæsonen så er det tilrådeligt at bestille eller være
indstillet på ikke altid at få de mest optimale overnatninger. Når
man ikke bestiller løber man jo en risiko for at der er en lokal
begivenhed der betyder at alt bare er optaget.

Højeste pris betaler man hvis man kommer ind fra gaden og bare
bestiller et værelse Der opnås også rabatter ved forudbestilling.

> Det må prøves, en del af vores overnatninger vil vi ikke lægge
> fast, men blot finde hotellet om eftermiddagen. Jeg havde ellers
> tænkt mig moteller i den billige ende.

Jamen så er det da bare om at prøve! Tjek prisen på et passende
motel, og brug det som udgangspunkt for at få et bedre værelse på et
hotel til samme eller lavere pris.

> Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen
> kommentarer positive/negative?

Husk sunblock Når du ikke er lokalkendt i byerne, ville jeg køre
med taget på.

Undgå generelt at ligne turister altfor meget.

Husk at det er tilladt at svinge til højre for rødt i lysregulerede
kryds, hvis der er skiltet med det. Deres politi er som oftest
venlige men kan være firkantede. "Yes, Sir!" kan være en god vending
at kende.

Amerikanere er generelt venlige og hjælpsomme.

Rigtig god tur!

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 03-04-05 11:02

> Jeg tager familien med over i juni. Har aldrig haft interesse i disse
> coupons, hvordan foregår det?

Du finder simpelthen et katalog hos turistinformationen, Mc Donalds el.
lign. I det katalog er der så kuponer, som man kan klippe ud og vise når man
køber sin overnatning. På den måde får man så rabat. Om sommeren er der
meget få kuponer. De gælder oftest kun indtil 1. juli. De giver dog en ide
om det generelle prisniveau.

> Vi skal bla. til Yosemite, Dead Valley, Vegas, og er blevet rådet til at
> bestille hotel hjemmefra for at kunne få et værelse, er det også
> ensbetydende med højeste pris?

Det kommer an på! Ved Grand Canyon er det umuligt at få overnatning til
rimelig pris, hvis man ikke har bestilt på forhånd. Jeg formoder, at det
samme gælder i Yosemite. Las Vegas er det ikke nødvendigt, men kan du få et
godt tilbud, skal du springe på. Vegas handler kun om udbud og
efterspørgsel. Weekender er dyre, og er der en kongres i byen er det også
dyrt. De små kæder der ligger parallelt med the Strip er billigere.

> Det må prøves, en del af vores overnatninger vil vi ikke lægge fast, men
> blot finde hotellet om eftermiddagen. Jeg havde ellers tænkt mig moteller
> i den billige ende.

Ovenstående råd har jeg aldrig kunne bruge i højsæsonen. Du kan godt få et
dyrt hotel relativt billigt om sommeren, når der ingen forretningsrejsende
er, men aldrig så billigt som et billigt hotel efter min erfaring. Vi finder
altid moteller efterhånden som vi kommer frem.

> Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen
> kommentarer positive/negative?

Det er billigt at leje store biler i USA. Vi er ligeglade med biler, så vi
lejer bare den mindste, men det er en god lejlighed til at prøve at køre i
en stor bil for billige penge.

Kennet
--
og hvor går turen hen næste gang ??
se det på www.pernille-kennet.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-04-05 11:39

Kennet og Pernille wrote:

> til rimelig pris, hvis man ikke har bestilt på forhånd. Jeg formoder,
> at det samme gælder i Yosemite.

Det er nok ved at være i sidste øjeblik, hvis man vil bo i selve dalen -
eller rettere: det er nok for sent.

vh
Jan

Fra : Bjarne K

Dato : 04-04-05 09:11

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen
kommentarer
> positive/negative?
>
> mvh Carl Dragert

Fed bil. Lejede for et par år siden en V8 i SF og var bl.a. i Death
Valley, Vegas, osv. Ingen problemer.
Fandt et meget billigt tilbud ved en udlejer via nettet. Bortset fra at
bilen var meget ramponeret og de havde glemt at forny licensen på
bilen( blev stoppet) , kørte den som en drøm...
Udlejeren ligger i nærheden af lufthavnen i San Fransisco. Måske de
findes endnu.

Mange steder har de i Californien nogle kryds hvor der er fuld stop fra
alle sider. Det er meget vigtigt at forstår reglerene et sådant sted.
Man må kører frem i den rækkefølge man når krydset. Og jeg skal lige
love for at folk flipper ud hvis man kommer til at kører frem før det er
ens tur.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jesper Christiansen

Dato : 04-04-05 12:07

Hejsa,

Man skal være opmærksom på at denne regel ligeledes gælder hvis strømmen går
i et kryds, eller det af anden grund ikke virker! :) Men det er nu rimelig
simpelt, når man først har fanget ideen :)

Med venligste hilsener
Jesper Christiansen

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-04-05 18:23

On Mon, 4 Apr 2005 10:11:07 +0200, "Bjarne K" <kanfaaes@hvis.ønskes>
wrote:

> [...]
>bilen( blev stoppet) , kørte den som en drøm...
>Udlejeren ligger i nærheden af lufthavnen i San Fransisco. Måske de

De store udlejere (Avis, Hertz, National, Alamo, etc) udlejer desværre
kun V6 udgaven, jeg har har haft bekendte på besøg, som forgæves
prøvede at finde en V8'er.....

> [...]
>Man må kører frem i den rækkefølge man når krydset. Og jeg skal lige
>love for at folk flipper ud hvis man kommer til at kører frem før det er

Jeps, et 4-Way stop kan virke forvirrende første gang man støder på
det. Men, når man først har fundet ud af fidusen, så er det nemt nok.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Bjarne K.

Dato : 04-04-05 23:54

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeps, et 4-Way stop kan virke forvirrende første gang man støder på
> det. Men, når man først har fundet ud af fidusen, så er det nemt nok.

Ja når man lige har fået fortalt hvordan det hænger sammen, virker det
faktisk fint. Men efter jeg hentede udlejningsbilen, skulle jeg følge efter
nogle venner, som jeg helst ikke skulle tabe af syne. Så ved de første par
"4-way stop" overholdt jeg naturligvis stop skiltene, men kørt så bare hvis
der var plads. Stor fejl. Folk hang på det nærmeste ud af bil-vinduerne og
råbte efter mig.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-05 12:15

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen
> [...]

Vi lejede en Mustang Convertible til en tur på tre uger i British Columbia -
det er bare den fedeste bil! Skønt at få lov at prøve - herhjemme har jeg
ikke råd til sådan en, så derfor er det ekstra sjovt at prøve.

Så tryk på knappen, taget ruller ned, armen op i vinduet, på med noget fed
musik, og så er du klar til at køre

Hilsen
Torben
www.bikertorben.dk

Fra : Lars Ehlers

Dato : 04-04-05 18:27

On Sun, 3 Apr 2005 10:38:49 +0200, "Carl Dragert"
<fornavn@efternavn.dk> wrote:

>Jeg har planer om at leje en Mustang Convertible el.lign. nogen kommentarer
>positive/negative?

Kun positive (jeg er den lykkelige ejer af en GT'er fra 98).

Det eneste mulige problem kan være, at der er ikke er meget plads på
bagsædet, så hvis dine børn har lange ben, så er det ikke
komfortabelt. Og det er naturligvis en to-dørs, så det kan være lidt
bøvlet at komme ind og ud fra bagsædet. Der er heller ikke meget plads
i bagagerummet (fordi taget foldes ned der), men sålænge I ikke har
gigantstore kufferter, så går det nok.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Morten Wartou

Dato : 03-04-05 21:07

Takker for svarene. :) Nu er McDonalds ikke et sted jeg normalt kunne finde
på at besøge, men at plyndre dem for rabatgivende papir kunne jeg måske lige
overkomme. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou