Hjælp til løsning af Mulholland drive)
Fra : Kenneth F

Dato : 02-04-05 13:56

Jeg forstår simpelthen ikke DEN film, har set den flere gange og
prøvet at tyde den via spøgsmålene, men NEJ!
Som så mange andre har, er her et par undervejs spørgsmål som
irriterede mig:

1. Hvem er manden i kørestol?
2. Hvem er cowboyen? og hvorfor siger han de ting han gør?
3. Hvad er det for en blå bokse?
4. Hvem er ude efter pengene?
5. Hvorfor disse pludselige karakter ændringer imellem Camillia/Rita
og Betty/Diane?
6. Hvem er den første udgave af Camilla (den lyshårede)?
7. Hvad er ideen med at han skal sige "This is the girl"?
8. Hvem er den første mand der fortæller om sin drøm?
9. Hvem og hvad er damen der ligner en heks?
10. Og er gåden overhovedet blevet løst endnu?

Jaaa, jeg har mange flere spørgsmål men det må være nok.

Nogle der kan hjælpe?

MVH
Kenneth

Fra : Kasper Aae

Dato : 02-04-05 16:13

On 2 Apr 2005 04:55:45 -0800, marrerit@hotmail.com (Kenneth F) wrote:

> [...]
>10. Og er gåden overhovedet blevet løst endnu?
>
>Jaaa, jeg har mange flere spørgsmål men det må være nok.

Jeg har ikke alle svarene, men grundlæggende skal du tænke på alt hvad
der sker efter Silencio-delen, og den efterfølgegende scene med
boksen, som en drøm Betty/Diane (den lyshårede) har. Den egentlige
tidslinie går sådan her:

Den lyshårede kvinde er en ikke særlig succesfuld skuespiller, som
udelukkende får almisse-roller fra sin elsker, den mørkhårede.
Magtforholdet mellem de to er helt skævt, og den lyshårede bliver
sygeligt jaloux da hun finder ud af, at den mørkhårede skal giftes med
instruktøren med brillerne (plus at hun kissemisser med hende den
anden). Jalouxien kulminerer med, at hun hyrer en lejemorder til at
slå den mørkhårede ihjel, men skyldfølelsen over denne handling, får
hende til at tage sit eget liv også. De første 2/3 af filmen er en
drøm hun har, efter hun har skudt sig selv, men inden hun rent faktisk
dør. I drømmen er hun en talenfuld skuespiller som udlever den
typiske, klichéfyldte Hollywood drøm, det er *hende* der har magten i
forholdet til den mørkhårede, som er mere eller mindre hjælpeløs og
afhængig af hendes hjælp. De andre personer i drømmen er folk hun har
mødt i sit rigtige liv, eller blot har set et glimt af, men de spiller
andre "roller".

Prøv at læse den her artikel, den er ret interessant:

http://archive.salon.com/ent/movies/feature/2001/10/23/mulholland_drive_analysis/

--
Kasper Aae

Fra : Kenneth F

Dato : 03-04-05 12:03

Tusind tak

Der var nogle ting som faldt på plads, men stadig nogle enkelte
uopklaret ting, også efter at have læst dit link..

Men nu er jeg fri for at spekulere mere over det, TAK