Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
AGP (gede)marked
Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 14:21

Yearp, som kom pengene fra skattefar, så nu skal der nyt visuelt dyr i
maskinen.

Efter at have læst mig død i reviews og set lidt på hvad jeg ønskede at
ofre har jeg bestemt for at det gerne skulle blive x800XL eller (værste)
fald 6800GT.

Problem, jeg har AGP, og havde regnet med at skulle ofre 2K +/- 350,-

For de penge ville jeg kunne få et x800XL, men kun til PCI-E, AGP udgaven
ligger i 2750,- skalaen. Rent faktisk syntes jeg at markedet for AGP, og
især på ATI siden er ret begrænset.

Derfor nogen som ved noget, om det skyldes at det er fordi kortene er på
vej, bare lidt forsinket?

Evt. andre forslag til kort. Min forventning af kortet er blot god FPS i
bf1942, EQ2 og CS:S, samt gerne må være lidt nær middel FPS (helst over) i
kommende BF2.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 01-04-05 15:24

6600GT - 1500,-

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 16:22

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> 6600GT - 1500,-

Syntes kun 6600GT vil give mig boost her og nu, i fremtiden frygter jeg den
vil halte efter?!

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 01-04-05 16:31

> Syntes kun 6600GT vil give mig boost her og nu, i fremtiden frygter jeg den
> vil halte efter?!

Det er 10% langsommere end storebror (som jeg endda ejer) men koster det
halve.

Fremtiden? Grafikkort er det der forældes hurtigst.

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-04-05 16:36

Bjarke Andersen wrote:
> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> Syntes kun 6600GT vil give mig boost her og nu, i fremtiden frygter
> jeg den vil halte efter?!

Ligesom resten af hardwaren i din maskine.

Fremtidssikring er umulig.. giv op.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 16:46

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> crashed Echelon writing

> Ligesom resten af hardwaren i din maskine.
>
> Fremtidssikring er umulig.. giv op.

I know men nu ville jeg bare gerne kigge sådan ind i næste generation af
udgivelser, der iblandt bf2.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-04-05 17:06

Bjarke Andersen wrote:
> "Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> crashed Echelon writing

> I know men nu ville jeg bare gerne kigge sådan ind i næste generation
> af udgivelser, der iblandt bf2.

Det går stærkt, men så stærkt går det altså heller ikke. 6800GT er det
absolut bedste AGP kort til prisen fra Nvidia i øjeblikket.

Jeg tør godt garantere dig at næste generation af udgivelser vil køre
fint på et 6800GT.

-Sune

Fra : Nicolai

Dato : 01-04-05 18:04

> Det går stærkt, men så stærkt går det altså heller ikke. 6800GT er det
> absolut bedste AGP kort til prisen fra Nvidia i øjeblikket.

der er jeg slet ikke enig. Det er Nvidia's bedste kort ja, men slet slet ikke
til prisen.

Det er 6600GT - men det var måske det du skrev?

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-04-05 18:45

Nicolai wrote:

> der er jeg slet ikke enig. Det er Nvidia's bedste kort ja, men slet
> slet ikke til prisen.
>
> Det er 6600GT - men det var måske det du skrev?

Argh, ja jeg mente selvfølgelig 6600GT.

-Sune

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-04-05 20:09

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> 6600GT - 1500,-

Nå med forventning om det skal være et 6600GT, så lige den pris du nævner,
noget specielt ved den eller det kort, kontra billigste på edbpriser
Albatron AGP6600GT til 1279?

--
Bjarke Andersen

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-04-05 20:26

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
>
> Nå med forventning om det skal være et 6600GT, så lige den pris du
> nævner, noget specielt ved den eller det kort, kontra billigste på

Det billigste larmer sikkert mere end de dyreste og kan sikkert ikke
tåle at bliver overclocket så meget.

Rygtet vil vide at Leadtek laver de mest stille kort. Men du kan jo
altid selv skifte køler og blæser senere, hvis du køber det billigste.

-Sune

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-04-05 21:00

Sune Salminen wrote:
> Rygtet vil vide at Leadtek laver de mest stille kort. Men du kan jo
> altid selv skifte køler og blæser senere, hvis du køber det billigste.
> -Sune

Det er ikke bare rygter, det kan bekræftes :)
Har sammenlignet et leadtek (tdh) med et club3d, og det larmede hørbart
mindre og ydede bedre -i benchmarks, i praksis er forskellen nok til at
overse.
Den skulle iøvrigt også overclocke bedre, men det har jeg ikke selv
sammenlignet.

Absolut værd at give de 50-100 mere når man nu aligevel har dirket
pottemånen op.

Sune #2

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-04-05 00:11

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> nok til at overse.
> Den skulle iøvrigt også overclocke bedre, men det har jeg ikke selv

Mit Leadtek FX5900XT har samme hurtige RAM kredse som Ultra-modellen og
kan overclockes til urealistiske hastigheder.
Synes jeg læste noget om 2 nanosekunder eller noget i den retning.

Skrev om mine overclocking eksperimenter med kortet her i gruppen for
3-5 måneder siden, prøv google groups hvis du er interesseret. Flashede
til alle mulige og umulige BIOS og kørte 3DMark til jeg var ved at
brække mig. Kortet har kørt med den originale BIOS på default clocks
siden.. skulle bare lige lege..

-Sune

Fra : Bjarne D Pedersen

Dato : 01-04-05 21:11

Albatronen larmer helt latterligt - mens Leadtek faktisk er ganske
afdæmpet...

Min far Leadtek'en og jeg har desværre Albatronen.....

Men derudover er det ganske gode kort.

Det skulle ikke være så nemt at finde alternativ køling til dem da de har
lavet 'sjove' nye huller. Hvis der er nogen der ved mere om dette - så fortæ
fortæl..

Bjarne

Fra : René Lønstrup

Dato : 01-04-05 21:40

Bjarne D Pedersen wrote:
> Det skulle ikke være så nemt at finde alternativ køling til dem da de
> har lavet 'sjove' nye huller. Hvis der er nogen der ved mere om dette
> - så fortæ fortæl..

Zalman VF700 passer derpå og kan klart anbefales. Min bror har et
Albatron 6600GT som også larmede helt vanvittigt meget, før vi satte
CU-udgaven af denne køler på. Nu siger det stort set ingenting..
Zalman køleren sænkede i øvrigt temperaturen på kortet med ca. 20 grader
(ved 12v)!

--
Mvh René Lønstrup
web: http://www.rel7star.dk?r=usenet

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-05 14:07

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> crashed Echelon writing

> Yearp, som kom pengene fra skattefar, så nu skal der nyt visuelt dyr i
> maskinen.

Sum, det blev til Albatron AGP6600GT til 1279,- d.d.

Minus er som skrevet støjen. Den larmer som fanden, men var forberedt på
det og kortet skulle moddes alligevel så det bliver fixet.

Dog blev jeg lidt skuffet over ydelsen i de korte test jeg har lavet, men
det var da en improvement.

CS:S
Radeon 9500Pro 15-30fps alt efter map
6600GT 30-50fps

EQ2:
Tja ikke så meget om fps her, men kan fortælle at Radeon kortet laggede
vildt når spell eksplosioner skulle renderes, det gør det ikke længere.

Aquamark (1024x768x32/0xAA/4xAF/V.high details):
Radeon9500Pro 28211
6600GT 38352

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 02-04-05 17:20

> [...]
> vildt når spell eksplosioner skulle renderes, det gør det ikke længere.
>
> Aquamark (1024x768x32/0xAA/4xAF/V.high details):

Hvilken driver?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-04-05 13:23

> Hvilken driver?

71.84

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 03-04-05 19:03

> 71.84

Er der andre der bekræfte problemet? jeg mener det kort skal meget længere
op?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-04-05 23:47

> Er der andre der bekræfte problemet? jeg mener det kort skal meget
> længere op?

Yearp, det må flere godt mene for lige nu har jeg det sådan at det ikke er
et hak bedre end mit gamle Radeon kort.

Jeg har spillet en del mere CSS og frameraten er alt alt alt alt for lav.

Specs.
6600GT (Core 300Mhz idle/500Mhz load, Ram 900Mhz)
AMD XP 2400+ (266Mhz udgave)
KT3-Ultra board (AGPx4)
1GB Kingston DDR400 Ram @ DDR333

Min framerate ligger mellem 15-30fps med kortet, og jeg fatter ikke
hvorfor.

Nvidia driveren er alt sat til Performance, selve CSS kører på alt som
minimum i 1024x768 med DX9 understøttelse.

Jeg har smidt nogle dumps, hvor I kan se framerate måleren i CSS.

http://bjoeg.dk/css/nuke1.jpg
http://bjoeg.dk/css/nuke2.jpg
http://bjoeg.dk/css/nuke3.jpg
http://bjoeg.dk/css/nuke4.jpg
http://bjoeg.dk/css/nuke5.jpg

Den høje latency skyldes og følger min framerate. Hvis jeg fx. kigger ind i
en mur, så falder den hurtigt til 70-80ms.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 04-04-05 08:59

> [...]
>
> Den høje latency skyldes og følger min framerate. Hvis jeg fx. kigger ind i
> en mur, så falder den hurtigt til 70-80ms.

Så begynder jeg at frygte at din CPU er flaskehalsen.

Jeg har 2 gode venner med et 6600GT - du hører nærmere.

Jeg får dem lige til at teste med 3dmark.

Eller endnu bedre - skriv din framerate i enemy territory (gratis
klassespil).

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-04-05 11:35

> Så begynder jeg at frygte at din CPU er flaskehalsen.

Nooooooo.....så kunne jeg jo lige så godt have brugt pengene på en AMD64
istedet, og så satse på et PCI-E kort, men ok egen fejl ikke at skrive
fulde specs i oprindelige indlæg.

> Eller endnu bedre - skriv din framerate i enemy territory (gratis
> klassespil).

25-50 90 i sjældne tilfælde.

Screenshots med fps angivelse på
http://bjoeg.dk/et/et1.jpg
http://bjoeg.dk/et/et2.jpg
http://bjoeg.dk/et/et3.jpg
http://bjoeg.dk/et/et4.jpg
http://bjoeg.dk/et/et5.jpg
http://bjoeg.dk/et/et6.jpg

Gfx indstillinger i ET var, 1024x768x32
Geometric detail=high
Texture detail=medium
Texture filter=Bilinear
Detail Textures=No
Depth Buffer=24 bit
Compres Textures=yes
Sync framerate=no
Dynamic Lightning=Enable (single pass)
GL Extensions=Enabled

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 04-04-05 14:17

> 25-50 90 i sjældne tilfælde.

Det lyder alt for lavt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-04-05 11:06

> Det lyder alt for lavt.

Nå har vidst fundet trøst. Jeg er ikke alene med problemet. Nvidias Nzone
forum bugner af folk der har performance problemer og folk selv med 6800GT
som får FPS drops ned til 20fps i HL2/CSS.

Har fornemmeren Nvidia må have sendt dårlig bunke chips ud eller der er
tale om en fejl i designet.

Men nu sidder jeg og er stærkere i troen hvorfor jeg skulle have holdt mig
til Ati.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-05 14:02

> [...]
> tale om en fejl i designet.
>
> Men nu sidder jeg og er stærkere i troen hvorfor jeg skulle have holdt mig

Hvis der er chipfejl kan den jo returneres. Ellers plejer performance-probs
jo at blive rettet i driveropdateringer?

Men du skal da være velkommen til at skifte. Jeg gjorde det selv for et års
tid siden - med stor fortrydelse. Nvidia forever.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-04-05 21:52

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> crashed Echelon writing

> Det lyder alt for lavt.

Nicolai, hvad skal frameraten i det spil være for mig???

Jeg har nu testet ET i Linux (gammel 66.xx driver) og opnåede ofte 90fps,
dog nede og røre 30fps ved større eksplosioner og smoke, men så ud som om
spil kun kan cappe ved 90fps.

Men generelt føltes framerate meget bedre end i Windows, så noget tyder på
at der er tale om Windows driver problem.

Screenshots fra Linux
http:bjoeg.dk/etlin/etlin1.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin2.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin3.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin4.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin5.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin6.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin7.jpg
http:bjoeg.dk/etlin/etlin8.jpg

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 05-04-05 22:09

> Nicolai, hvad skal frameraten i det spil være for mig???

Du må lige give mig et par dage, så får jeg vennen til at checke. (jeg har
selv storebror, så ved det ikke)

> Men generelt føltes framerate meget bedre end i Windows, så noget tyder på
> at der er tale om Windows driver problem.

Jeg tror også det er et driverproblem.

Fandt lige dette guldkorn:

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2277&p=10

Fortæller alt :)

Fra : René Lønstrup

Dato : 04-04-05 13:31

Bjarke Andersen wrote:
> http://bjoeg.dk/css/nuke1.jpg
> http://bjoeg.dk/css/nuke2.jpg
> http://bjoeg.dk/css/nuke3.jpg
> http://bjoeg.dk/css/nuke4.jpg
> http://bjoeg.dk/css/nuke5.jpg

Du har vel husket at sætte molex-stikket i grafikkortet, ikke? Kortet
burde jo, hvis det ikke sidder i, køre med formindsket hastighed, omend
brormands Albatron 6600GT bare fik computeren til at gå ned når der kom
pres på...

Jeg tror ikke der er tale om CPU begrænsning, men jeg kan da få min bror
til at clocke sin ulåste XP Mobile ned til 2400+ hastighed (hvilken
multiplier kører sådan en med?), så kan jeg hurtigt teste det..

Hvad scorer du i 3D Mark 03 og 05 (Aquamark3 er dybt CPU-begrænset med
nutidens kort, så det er ikke et særligt godt sammenligningsgrundlag)?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 04-04-05 14:45

"René Lønstrup" <news@rel6+1star.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> burde jo, hvis det ikke sidder i, køre med formindsket hastighed, omend
> brormands Albatron 6600GT bare fik computeren til at gå ned når der kom

Molex tilsluttet.

> Hvad scorer du i 3D Mark 03 og 05 (Aquamark3 er dybt CPU-begrænset med
> nutidens kort, så det er ikke et særligt godt sammenligningsgrundlag)?

3dMark05: 2963 (GT1 10fps - GT2 9,9fps - GT3 16,8fps)
3dMark03: 6905 (GT1 130,4fps - GT2 56,1fps - GT3 46,5fps - GT4 43,6fps)

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 23-04-05 14:03

> Jeg tror ikke der er tale om CPU begrænsning, men jeg kan da få min bror
> til at clocke sin ulåste XP Mobile ned til 2400+ hastighed (hvilken
> multiplier kører sådan en med?), så kan jeg hurtigt teste det..

1800 MHz ved 133 MHz så 13,5 :)

Brian

Fra : Anders Albrechtsen

Dato : 02-04-05 19:09

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> vildt når spell eksplosioner skulle renderes, det gør det ikke længere.
>
> Aquamark (1024x768x32/0xAA/4xAF/V.high details):

Synd jeg ikke så tråden før. GeForce 6600 GT er ikke i nærheden af 6800
kortene hvad ydelse angår, specielt med AA og AF slået men snarere i
samme klasse som Radeon 9800 XT. Jeg er derfor helt uenig i, at det
skulle være det bedste og mest fremtidssikrede kort til prisen. Det
mener jeg stadig, at GeForce 6800 GT er, selvom det koster 3000 kr.
---
Mvh
Anders

Fra : Nicolai

Dato : 02-04-05 23:28

> [...]
> det bedste og mest fremtidssikrede kort til prisen. Det mener jeg stadig,
> at GeForce 6800 GT er, selvom det koster 3000 kr.

Jeg tror ikke der er mange der i denne tråd har snakket fremtidssikring -
tværtimod.

Nej, der er blevet snakket bedste køb til prisen. Og der er der ingen tvivl.

Fra : Nicolai

Dato : 02-04-05 23:29

> Jeg tror ikke der er mange der i denne tråd har snakket fremtidssikring -
> tværtimod.
>
> Nej, der er blevet snakket bedste køb til prisen. Og der er der ingen
> tvivl.

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041119/geforce-6600gt-agp-10.html

I rest my case.

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-04-05 00:14

Nicolai wrote:

> http://graphics.tomshardware.com/graphic/20041119/geforce-6600gt-agp-10.html
>
> I rest my case.

Arrgh.

HVORFOR VENTEDE JEG IKKE 2 MÅNEDER MED AT KØBE
GRAFIKKORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111

-Sune

Fra : Nicolai

Dato : 03-04-05 09:21

> Arrgh.
>
> HVORFOR VENTEDE JEG IKKE 2 MÅNEDER MED AT KØBE
> GRAFIKKORT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111111111111

Jeg sidder (også) med et 6800GT som jeg er max glad for - men prisen gjorde
ondt...

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-04-05 12:24

Nicolai wrote:

> Jeg sidder (også) med et 6800GT som jeg er max glad for - men prisen
> gjorde ondt...

Jeg har FX5900XT.. kostede det samme som et 6600GT gjorde et par måneder
senere. Øv!

-Sune

Fra : Brian Lund

Dato : 23-04-05 14:07

> Jeg har FX5900XT.. kostede det samme som et 6600GT gjorde et par måneder
> senere. Øv!

Den gang var det nu altså også alment kendt at FX kortene faktisk slet ikke
var ret gode, så hvorfor hulen købte du et? ;)
Et 9800 Pro/XT kort var jeg ikke så fantastisk dyrt...

Brian

Fra : Sune Salminen

Dato : 03-05-05 01:37

Brian Lund wrote:

> Den gang var det nu altså også alment kendt at FX kortene faktisk
> slet ikke var ret gode, så hvorfor hulen købte du et? ;)
> Et 9800 Pro/XT kort var jeg ikke så fantastisk dyrt...
>

> Brian

FX5900XT var det bedste til prisen på det tidspunkt og svarer til 6600GT
i dag.

-Sune