må en leaset firmabil udlejes til en ansat~
Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-04-05 12:46

Hej NG.

Hvis et firma leaser deres firmabiler (gulplade varebiler)
Må firmaet udleje bilerne til de ansatte?
fx. en ansat skal bruge en bil i forbindelse med flytning eller lign.

Er reglerne forskellige, afhængigt af om bilen er leaset, eller købt?
Er reglerne forskellige afhængigt af om der er svaret moms af køretøjet
eller ej?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 13:02

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:424d3463$0$155$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Hvis et firma leaser deres firmabiler (gulplade varebiler)
> Må firmaet udleje bilerne til de ansatte?
> fx. en ansat skal bruge en bil i forbindelse med flytning eller lign.

Jeg mener at virksomheden skal være godkendt til udlejningen, men jeg er
ikke sikker. Tjek evt. med forsikringsselskabet.

Mvh Tommy

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-04-05 14:15

In news:424d37c6$0$286$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
TBJ <bruus [snabela] os.dk> wrote:

Hej, tak for svar.

> Jeg mener at virksomheden skal være godkendt til udlejningen, men jeg
> er ikke sikker. Tjek evt. med forsikringsselskabet.

Det var nu mere mht. T & S min "bekymring" gik..
Chaufføren er jo den samme uanset hvornår på ugen der køres, og med
hvilket formål der køres.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-04-05 17:41

Petersen_Michael skrev den 01-04-2005 15:14:

> Det var nu mere mht. T & S min "bekymring" gik..
> Chaufføren er jo den samme uanset hvornår på ugen der køres, og med
> hvilket formål der køres.

Med den punkt ville jeg være med betænkelig forbindelse med
forsikringsselskabet.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-04-05 19:10

In news:zQe3e.109034$Vf.4158224@news000.worldonline.dk,
Carsten Riis <.@.> wrote:

> Med den punkt ville jeg være med betænkelig forbindelse med
> forsikringsselskabet.

??
Hvad er der / kan der være med forsikringen?

Fra : Nico de Jong

Dato : 01-04-05 19:39

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:424d8e8b$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> ??
> Hvad er der / kan der være med forsikringen?

Der er flere ting man skal være opmærksom på. Jeg har kigget på noget
lignende for en del år siden, og fandt ud af at det ikke var ret smart.

(1) Bilen er givetvis forsikret til "Kørsel med egne varer"
(2) "Udlejningsforsikring" koster en del mere end "Kørsel med egne varer",
så hvis der sker noget, risikerer man at forsikringen ikke dækker fuldt ud
(3) Hvis der blev fratrukket moms ifm køb, er det rent ud sagt forbudt at
lave privat kørsel
(4) "Bil til rådighed" beskattes, og jeg synes at kunne huske at
minimumstaksten er 1 måned, med 160.000 som grundbeløb.
(5) Jeg har en gang snakket med en fra Toldvæsenet, som sagde at man _kunne_
risikere at bilen blev tvangsregistreret på hvide plader, hvis der blev
konstateret fup med gulpladebiler.

For at illustrere hvor firkantede reglerne er, kan jeg fortælle noget jeg
selv har oplevet.
Firmaet købte en Nissan Serena i 93/94 (og det var ikke 1. april!)
Jeg havde en passager med, som var ansat i Told & Skat (det er min største
kunde). Han sagde at jeg risikerede at få bilen omregistreret til hvide
plader, da adskillelsen mellem fører- og bagagerum ikke var af den type den
var typegodkendt med. Hvad var så problemet ? Adskillelsen kunne skrues ud /
lægges ned, fordi man ellers ikke kunne komme til motoren ! Den fremviste
type var nittet fast til lejligheden !

Moralen er, at det ikke er værd at risikere noget

Nico

Fra : Petersen_Michael

Dato : 01-04-05 20:02

In news:Rxg3e.2149$hV6.1123@news.get2net.dk,
Nico de Jong <nico@FARUMDATA.DK> wrote:

Tak for et godt indlæg

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-04-05 06:18

ng" <nico@FARUMDATA.DK> skrev i en meddelelse
> (1) Bilen er givetvis forsikret til "Kørsel med egne varer"

Rettelse : det er nok ikke selve bilforsikringen (ansvar/kasko) men
_transport_forsikringen, hvis en sådan haves. Jeg kørte i sin tid tit op til
Norge med IT udstyr, og der havde jeg en transportforsikring der sagde
"transport af egne varer"

Fra : Petersen_Michael

Dato : 02-04-05 06:46

In news:tVp3e.2$vp1.1@news.get2net.dk,
> [...]

> _transport_forsikringen, hvis en sådan haves. Jeg kørte i sin tid tit
> op til Norge med IT udstyr, og der havde jeg en transportforsikring

Right, men det vil jo i mit eksempel kun betyde at hvis en ansat lejer
køretøjet til transport af hans private gods, så er godset ikke dækket.
Med mindre der tegnes ekstra forsikring..

Fra : Nico de Jong

Dato : 02-04-05 08:26

ichael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:424e31b2$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Right, men det vil jo i mit eksempel kun betyde at hvis en ansat lejer
> køretøjet til transport af hans private gods, så er godset ikke dækket.
> Med mindre der tegnes ekstra forsikring..

Nu kommer vi ud på overdrevet, men hvis man forestiller sig at godset vælter
under aflæsningen, og beskadiger en anden mands bil, dækkes det nok heller
ikke. Om det så dækkes af lejerens egen (=personlige) ansvarsforsikring,
skal jeg ikke kunne sige

Nico