Hvilke varer/ydelser er ikke momspligtige?
Fra : MooreHojer

Dato : 31-03-05 21:13

Hej NG

Hvornår skal man ikke opkræve moms for de varer/ydelse man sælger?

--
Moore Hojer
http://validator.w3.org/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-03-05 21:27

MooreHojer wrote:

> Hvornår skal man ikke opkræve moms for de varer/ydelse man sælger?

Varer og ydelser, der er fritaget for moms fremgår af momslovens § 13.
(http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030070329-REGL)

Når man sælger til udlandet, skal man som regel heller ikke opkræve
moms. (Dog _skal_ man opkræve moms ved salg til ikke-momsregistrerede
købere i EU).

M.v.h.

Jonathan

--
Nye produktpakker med mere diskplads, flere postkasser
mere trafik og flere domæner på samme hotel.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-05 21:21

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse

> Hvornår skal man ikke opkræve moms for de varer/ydelse man sælger?

- Når du ikke er momsregistreret og omsætter for under 50.000 Kr. årligt
- Hvis du sælger frimærker
- Hvis du sælger til en anden moms-registreret virksomhed inden for EU.
- Hvis du sælger til kunder i ikke EU-lande.

Ellers slipper du ikke for at opkræve moms

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-05 21:30

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Hvis du sælger til kunder i ikke EU-lande.
>
> Ellers slipper du ikke for at opkræve moms

Det er ikke helt rigtigt. Der er masser af varer/ydelser, hvor der gælder
særbestemmelser om moms - læs fx om brugtmoms på ts' hjemmeside. Hertil
kommer at fx. mange underholdningsydelser ikke er momsbelagte. Køreskoler
opkræver (som regel) mindre moms (end 25%, kan ikke huske satsen) Husleje er
heller ikke momsbelagt...

Mvh Tommy
bruus snabela os.dk

Fra : Holst

Dato : 31-03-05 22:16

TBJ wrote:

> [...]
> opkræver (som regel) mindre moms (end 25%, kan ikke huske satsen) Husleje er

Og taxikørsel, bus- og togbilleter ...

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-05 22:34

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke helt rigtigt. Der er masser af varer/ydelser, hvor der gælder
> særbestemmelser om moms - læs fx om brugtmoms på ts' hjemmeside.

Alt er jo relativt
Der er ikke mange varer, der er moms-frie, men nogen er der. En del
service-ydelser er moms-frie, men langt fra alle.

Jeg fornemmede at der blev fisket efter "hvordan slipper man for at opkræve
moms", derfor svarer jeg på den måde

Fra : Klaus Madsen

Dato : 10-04-05 01:03

>Husleje er heller ikke momsbelagt...
>
> Mvh Tommy
> bruus snabela os.dk

Er husleje aldrig momsbelagt ???

Der er da masser af steder hvor man skal betale husleje + moms.

Nå men nu til spørgsmålet:

Jeg lejer selv nogle lokaler uden moms - udlejer er ikke momsregistreret.

Jeg er momsregistreret, jeg lejer det ene lokale videre til en anden
momsreg.

Jeg udskriver en faktura på leje af lokale, skal den være med eller uden
moms?

På forhånd tak.
Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-05 08:05

"Klaus Madsen" <info@grafreaks.dx> skrev i en meddelelse

> Er husleje aldrig momsbelagt ???

Jo, det kan det være, men da de fleste lejemål ejes af private udlejere er
det ikke ret mange lejemål (og kun erhvervslejemål) der er momsbelagt.

> Jeg er momsregistreret, jeg lejer det ene lokale videre til en anden
> momsreg.
>
> Jeg udskriver en faktura på leje af lokale, skal den være med eller uden
> moms?

Jeg *mener* du selv kan bestemme, men det skal du nok lige tjekke med det
lokale toldkammer.. Men det er vel i princippet ligegyldigt (forudsat at din
lejer er momsreg).

Mvh Tommy

Fra : MooreHojer

Dato : 31-03-05 21:31

> [...]
> EU.
> - Hvis du sælger til kunder i ikke EU-lande.
>
> Ellers slipper du ikke for at opkræve moms

Så hvis jeg sælger for 40.000kr gule ærter eller hjemmesider om året
skal der ikke moms på, men hvis jeg sælger for 50.001kr nullermænd på et
år så skal ligger skattefar 25% oveni?
Er det rigtigt forstået?

Fra : Holst

Dato : 31-03-05 22:18

MooreHojer wrote:

> Så hvis jeg sælger for 40.000kr gule ærter eller hjemmesider om året
> skal der ikke moms på, men hvis jeg sælger for 50.001kr nullermænd på et
> år så skal ligger skattefar 25% oveni?
> Er det rigtigt forstået?

Ja. I den forbindelse skal du så også lige erindre, at hvis du er
momsregistreret, så kan du også få moms retur, for de varer du i dit
firma indkøber. Det kan du ikke, hvis du ikke er momsregistreret.

Og husk også, at du stadig kan blive momsregistreret, selvom du ikke
omsætter for 50.000 kr. om året.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-05 22:39

> [...]
> der ikke moms på, men hvis jeg sælger for 50.001kr nullermænd på et år så

Ja, det er rigtigt forstået. Er omsætningen under 50.000 Kr. er det
frivilligt om du vil lade dig moms-registrere.
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "skattefar" i denne
forbindelse. Er omsætningen over 50.000 Kr. skal der som sagt opkræves 25%
moms, men der skal betales skat af virksomhedens overskud uanset hvor stort
det er.

Fra : MooreHojer

Dato : 01-04-05 13:27

> Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "skattefar" i denne
> forbindelse.

Jeg mener at så vil han have 25% i moms.

Fra : Leonard

Dato : 01-04-05 08:38

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote:

>- Hvis du sælger til en anden moms-registreret virksomhed inden for EU.
hvis den er udenfor DK.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-04-05 09:42

> hvis den er udenfor DK.

Korrekt (naturligvis)
Der er mange hvis'er

Fra : MooreHojer

Dato : 01-04-05 13:30

> Hvornår skal man ikke opkræve moms for de varer/ydelse man sælger?

Lige et tillægsspørgsmål...

Hvordan regnes momsen ud?

Eks. 1:
Jeg sælger en vare for 100kr og så skal skattefar have de 25kr i moms???

Eks. 2:
Jeg har en vare til en værdi af 100kr og oven i det skal jeg ligge 25kr
i moms, så køberen kommer af med 125kr???

Altså i bund og grund hvis en køber giver 100kr for en vare har han så
betalt 25kr eller 20kr i moms???

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-05 13:43

> [...]
> moms, så køberen kommer af med 125kr???
>

> Altså i bund og grund hvis en køber giver 100kr for en vare har han så

Du lægger 25 % oven i salgsprisen. Dvs en vare der koster 200 ex moms koster
250 kr incl .moms (200 x 1,25), Men når du skal regne den anden vej, skal du
trække 20% fra - idet 250 kr - 20% = 200, altså gange med 0,8 for at se
beløbet ex. moms eller gange med 0,20 for at se hvor meget momsbeløbet er.
Men jeg har renet lidt på det og det der med moms kan ikke svare sig
Hilsen Jyden

Fra : Holst

Dato : 01-04-05 13:49

MooreHojer wrote:

> [...]
> Jeg har en vare til en værdi af 100kr og oven i det skal jeg ligge 25kr
> i moms, så køberen kommer af med 125kr???

Nr. 2 er det rigtige.

> Altså i bund og grund hvis en køber giver 100kr for en vare har han så
> betalt 25kr eller 20kr i moms???

Køber du nede i Brugsen en vare til 100 kr., så er de 80 kr. varens
prisen, og de 20 kr. er momsen.

25 % moms er altså 25 % af de 80 kr.

Skal du derimod finde momsen af en slutpris (her de 100 kr.), så udgør
momsen de 20 % af dette beløb (dvs. her 20 kr.).

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-04-05 13:50

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i en meddelelse

> Altså i bund og grund hvis en køber giver 100kr for en vare har han så
> betalt 25kr eller 20kr i moms???

Han har betalt 20 Kr. i moms.

Varens pris er 80 Kr. excl. moms.
80 * 1,25 = 100 Kr.

Der betales ikke moms af moms (endnu).
Derfor udgør de 25% moms 20% af prisen.

Fra : MooreHojer

Dato : 01-04-05 13:47

> Hej NG
>
> Hvornår skal man ikke opkræve moms for de varer/ydelse man sælger?

Hvis jeg ikke er momsregistreret og dermed ikke opkræver moms for mine
vare, kan en anden momsregistreret virksomhed så få retuneret den moms
som de ikke har betalt? Hvis I forstår?

Fra : Holst

Dato : 01-04-05 13:57

MooreHojer wrote:

> Hvis jeg ikke er momsregistreret og dermed ikke opkræver moms for mine
> vare, kan en anden momsregistreret virksomhed så få retuneret den moms
> som de ikke har betalt? Hvis I forstår?

Nej, man kan kun få returneret den moms, man har betalt.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 01-04-05 14:04

> Hvis jeg ikke er momsregistreret og dermed ikke opkræver moms for mine
> vare, kan en anden momsregistreret virksomhed så få retuneret den moms som
> de ikke har betalt? Hvis I forstår?

Nej, naturligvis kan de ikke det.
Hvilken dato er det i dag?

Fra : MooreHojer