Kronebeløb med bogstaver på en check
Fra : O. Hansen

Dato : 31-03-05 07:42

Findes der en vejledning i, hvordan man skriver kroner i bogstaver på en
check? Der er jo flere måder at gøre det på. Fx kan 40 skrives "fire-nul",
"firti" og "fyrre". Hvis der findes en skriftlig vejledning, vil jeg meget
vide, hvordan jeg kommer i besiddelse af en sådan.

Venlig hilsen
Ove Hansen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 31-03-05 09:39

O. Hansen wrote:
> [...]
> "fire-nul", "firti" og "fyrre". Hvis der findes en skriftlig
> vejledning, vil jeg meget vide, hvordan jeg kommer i besiddelse af en

Den måde, du nævner, er indført, da man gik over til elektronisk udskrevene
checks. Tidligere skrev man checks ud sådan her:

Kroner firetifyrretusindefemhundredeogti 00/100. "og" valgfrit.

også selvom den var trykt med en checker - en maskine, der trykte med røde
tal (som en ferankeringsmaskine), hvor tallene skar ned i papiret, så
rettelser var umulige. Er checken stadig skrevet manuelt, bruges denne
metode stadigvæk. Bruges der ikke checker, skrives beløbet både med bostaver
og med tal i hvert sit felt.

Det var ikke alle. der havde en checker, da den ikke hørte til det billigste
i denne verden. Det var kun virksomheder, der skrev virkeligt mange checks
ud om dagen.

Ja, ja, ja, jeg er fra den tid inden verden gik helt af lave.
Karsten H. Jensen

Fra : Ove Pedersen

Dato : 31-03-05 20:02

"O. Hansen" <ohansen@fire.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "firti" og "fyrre". Hvis der findes en skriftlig vejledning, vil jeg meget
> vide, hvordan jeg kommer i besiddelse af en sådan.

Kig engang i checkloven på www.retsinfo.dk
Heri fremgår det at:

§ 9. En check, hvori beløbet er anført både med bogstaver og med tal, gælder
i tilfælde af uoverensstemmelse imellem de anførte beløb for den sum, der er
anført med bogstaver.

Stk. 2. En check, hvori beløbet er anført flere gange enten med bogstaver
eller med tal, gælder i tilfælde af uoverensstemmelse imellem de anførte
beløb alene for den mindste sum.

Altså ikke noget krav om beløb i bogstaver, men kun en præcisering af, at i
tvivlstilfælde om beløbets størelse, vil det være beløbet i bogstaver der
gælder såfremt dette findes.

Det må jo så udledes at det står dig frit for om du vil skrive fyrre eller
fire-ti

Ove Pedersen

Fra : Karsten H. Jensen

Dato : 31-03-05 22:46

Ove Pedersen wrote:
> [...]
> bogstaver der gælder såfremt dette findes.
>
> Det må jo så udledes at det står dig frit for om du vil skrive fyrre

Nu skal jeg hertil lige bemærkes, at jeg kun gav udtryk for praksis gennem
mange, mange år. Til det sidste: ja, det er rigtig nok valgfrit. Igen
henholdt jeg bare til den praksis, jeg var vant til (check bruges jo næsten
ikke mere). Det gjorde det også mere ensartet, når man udstedte checks på
fremmede sprog.
Karsten H. Jensen

Fra : :-\) Carsten

Dato : 07-04-05 20:40

> [...]
> eller med tal, gælder i tilfælde af uoverensstemmelse imellem de anførte

Er lidt forvirret. Jeg synes de blander det lidt sammen i lovteksten... men
det er nok bare mig!

Hvis der med tal er skrevet "ét beløb" og med bogstaver "ét andet",
så er det beløbet med bogstaver som gælder!!! (stk. 1)

Men hvis der nu står med tal 112,- kr.
og samtidig står
Et-tusinde-et-hundrede-og-tyve

Så står der i stykke to at det er det mindste som gælder - altså 112 kr.

????

--

Mange hilsner fra
Carsten

cjt@mailme(slet_dette_i_parantes).com

Fra : O. Hansen

Dato : 08-04-05 07:13

" Carsten" <cjtcjtcjt(fjerndette)@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og samtidig står
> Et-tusinde-et-hundrede-og-tyve
>
> Så står der i stykke to at det er det mindste som gælder - altså 112 kr.

Jeg tror, du skal læse ENTEN og ELLER ret bogstaveligt, altså: Hvis beløbet
er anført to gange med tal så ... og Hvis beløbet er anført to gange med
bogstaver så ...
Venlig hilsen
Ove Hansen